• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of an in-school training system that encourages teachers' independent learning based on the "Team School" philosophy.

Research Project

Project/Area Number 18K02598
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKansai University of Welfare Sciences

Principal Investigator

NISHIKAWA Kiyoshi  関西福祉科学大学, 教育学部, 准教授 (90785536)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 濱田 博文  筑波大学, 人間系, 教授 (20212152)
佐古 秀一  鳴門教育大学, その他部局等, 副学長・教授 (30153969)
大脇 康弘  関西福祉科学大学, 教育学部, 教授 (60135762)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords校長のリーダーシップ行動 / 校長のリーダーシップの意識 / 文献レビュー / 教育経営 / リーダーシップの研究動向 / 質問紙調査 / リーダーシップ理論 / 校長 / 学校経営 / リーダーシップ / 教員の認識 / 現実 / 理想 / 比較検討 / 教職員の主体的学び / エンパワメント協働 / 自立支援 / 統率優位 / 信頼構築 / 校長のリーダーシップ意識 / 教員の主体的学び / チーム学校 / 校長のリーダーシップ / 校内研修システム / 協働性 / 主体的学び / 協働参加型リーダーシップ
Outline of Final Research Achievements

We believe that the leadership of the principal is important in the construction of an in-school training system that encourages teachers' independent learning, which is the subject of our research. However, the concept of leadership is said to be as diverse as the number of researchers. Therefore, we conducted a review study of principals' leadership based on research trends from the 1970s to the 2010s, focusing on domestic and international literature. Next, we conducted a survey of principals of elementary and junior high schools across Japan to clarify their awareness of leadership and the actual conditions of their leadership behaviors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「チーム学校」の構築を考えたときに、校長のリーダーシップのあり様は非常に重要である。教員の主体的な学びにもそれは大きな影響を及ぼす。これまで校長のリーダーシップの実態やそれに対する校長の意識については、十分解明されていなかった。そこで本研究を通じて、我が国の校長のリーダーシップについての意識と実際の行動を明らかにすることができたことは、学術的意義があると考える。また、その探究が教員の主体的学びを促す校内研修システムの構築にも繋がる。現在の教員の年齢構成から考えると今後、若年で校長に就任する者も増加することが考えられ、本研究はこれからの校長育成にかかわっても貢献できるものである。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 12 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 校長のリーダーシップ行動の実際:教育経営分野におけるリーダーシップ理論との乖離2023

    • Author(s)
      西川潔、堀田千絵
    • Journal Title

      人間環境学研究

      Volume: 21(1) Pages: 1-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Literature examination on coursework creating that comprises collaborative learning in physical education2021

    • Author(s)
      西川 潔
    • Journal Title

      関西福祉科学大学紀要

      Volume: 25 Issue: 25 Pages: 29-43

    • DOI

      10.24614/00003305

    • NAID

      120007168981

    • ISSN
      13438816
    • URL

      https://fuksi-kagk-u.repo.nii.ac.jp/records/3443

    • Year and Date
      2021-09-24
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Trends in the consciousness of leadership valued by elementary and junior high school principals : A consideration of research into the leadership required today2020

    • Author(s)
      西川 潔
    • Journal Title

      関西福祉科学大学紀要

      Volume: 24 Issue: 24 Pages: 21-30

    • DOI

      10.24614/00002949

    • NAID

      120006895455

    • URL

      https://fuksi-kagk-u.repo.nii.ac.jp/records/3081

    • Year and Date
      2020-08-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Tendencies and Prospects of Principal Leadership Research2020

    • Author(s)
      西川 潔
    • Journal Title

      Journal of Human Environmental Studies

      Volume: 18 Issue: 1 Pages: 57-62

    • DOI

      10.4189/shes.18.57

    • NAID

      130007866825

    • ISSN
      1348-5253, 1883-7611
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The current situation and tasks of childcare content area “physical and mental health” implemented in a ceritified nursery pre-school at stages of development of infancy to childhood2020

    • Author(s)
      西川潔、堀田千絵
    • Journal Title

      Journal of Human Environmental Studies

      Volume: 18 Issue: 1 Pages: 9-16

    • DOI

      10.4189/shes.18.9

    • NAID

      130007866824

    • ISSN
      1348-5253, 1883-7611
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 校長のリーダーシップに求められるもの-現状の課題を踏まえて-2020

    • Author(s)
      西川 潔
    • Journal Title

      スクールリーダー研究紀要

      Volume: 13 Pages: 15-20

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 校長のリーダーシップ研究の動向と展望-1970年代から2010年代までの研究動向を踏まえて-2020

    • Author(s)
      西川 潔
    • Journal Title

      人間環境学研究

      Volume: 第18巻第1号

    • NAID

      130007866825

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達の連続性を踏まえた保育内容領域「健康」に関する園の支援・指導の現状と課題2020

    • Author(s)
      西川潔、堀田千絵
    • Journal Title

      人間環境学研究

      Volume: 第18巻第1号

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Research on crisis management and leadership of principals in schools2019

    • Author(s)
      西川 潔
    • Journal Title

      関西福祉科学大学紀要

      Volume: 23 Issue: 23 Pages: 9-19

    • DOI

      10.24614/00002656

    • NAID

      120006773167

    • URL

      https://fuksi-kagk-u.repo.nii.ac.jp/records/2782

    • Year and Date
      2019-08-21
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「教師として問い続けた『学ぶということ』」2019

    • Author(s)
      西川 潔
    • Journal Title

      スクールリーダー研究『教師のライフコースの実践研究-教育実践の山脈を描く』

      Volume: 1 Pages: 9-18

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] What abilities college students should learn in teaching practice at elementary school2019

    • Author(s)
      西川潔、堀田千絵、馬野範雄、宮野安治
    • Journal Title

      Journal of Human Environmental Studies

      Volume: 17 Issue: 1 Pages: 3-10

    • DOI

      10.4189/shes.17.3

    • NAID

      130007687756

    • ISSN
      1348-5253, 1883-7611
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] What student apprentices should learn in teaching practice2019

    • Author(s)
      西川潔、堀田千絵、馬野範雄、宮野安治
    • Journal Title

      Journal of Human Environmental Studies

      Volume: 17 Issue: 1 Pages: 65-72

    • DOI

      10.4189/shes.17.65

    • NAID

      130007687765

    • ISSN
      1348-5253, 1883-7611
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Characteristics of generic skills in undergraduate students aiming to be a teacher or childcare worker2019

    • Author(s)
      西川潔、堀田千絵
    • Journal Title

      Journal of Human Environmental Studies

      Volume: 17 Issue: 2 Pages: 97-103

    • DOI

      10.4189/shes.17.97

    • NAID

      130007784283

    • ISSN
      1348-5253, 1883-7611
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校の教育実習において学生が培う力とは-全国の小学校教員、教員を目指す大学生を対象とした調査結果から-』2019

    • Author(s)
      西川潔、堀田千絵、馬野範雄、宮野安治
    • Journal Title

      『人間環境学研究』(印刷中)

      Volume: 17 Pages: 1-8

    • NAID

      130007687756

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教員から見た校長の信頼性:文献と面接による検討2022

    • Author(s)
      西川 潔
    • Organizer
      日本教育実践学会第25回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中学校の教職員から見た 校長のリーダーシップについての特徴2021

    • Author(s)
      西川 潔
    • Organizer
      日本教師教育学会 第31回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小・中学校における校長のリーダーシップ行動の特徴-校長へのアンケート調査を踏まえて-2020

    • Author(s)
      西川 潔
    • Organizer
      日本教育経営学会第60回大会発表
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「小学校教育実習において学生が培う力に関する研究-教員、学生を対象としたアンケート調査結果に基づいて-」2019

    • Author(s)
      西川 潔
    • Organizer
      第9回総合福祉科学学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「校長のリーダーシップ研究の動向」2019

    • Author(s)
      西川 潔
    • Organizer
      日本教育経営学会第59回
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 校長のリーダーシップ研究の動向2019

    • Author(s)
      西川 潔
    • Organizer
      日本教育経営学会第59回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教育実習において学生が培う力に関する研究-教員、学生を対象としたアンケート調査結果に基づいて2019

    • Author(s)
      西川 潔
    • Organizer
      総合福祉科学学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校の危機管理における校長のリーダーシップについての研究2018

    • Author(s)
      西川 潔
    • Organizer
      日本教育経営学会第58回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実習で学校現場が求める力と学生の実態の比較研究2018

    • Author(s)
      西川 潔
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi