• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Teacher Training Program with Formative Evaluation Ability Improvement Function for Improving Mathematics Lessons

Research Project

Project/Area Number 18K02604
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

TANAKA YOSHIHISA  弘前大学, 教育学部, 教授 (80610633)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教員養成プログラム開発 / 形成的評価能力 / 数学授業改善 / 形成的評価 / 机間巡視 / 比較検討 / 省察 / 教員養成プログラム / 問題解決型 / プログラム開発 / レポート作成による教材研究の深化 / 全体指導の構想 / 問題解決型授業 / ICTの活用 / ICTの活用 / 教員養成
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a teacher training program that focuses on formative assessment for improving mathematics lessons and aims to improve the ability of teachers to formative assessment. For this purpose, we first clarified the actual condition of undergraduate students on catching children's ideas in problem-solving mathematics classes. Next, the program which can be used for the undergraduate class was developed, and the practice in the faculty of education and the faculty of science and engineering was carried out, and in addition, the practice in the teacher training course in Aomori Prefecture was carried out.
As a result of the research, the program in the teacher training course which can be expected to expand the ability to evaluate the actual condition of the students in a formative manner and flexibly change the lesson development according to the actual condition was developed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,子どもの多様なアイデアが現れる教材を用いて,教材研究と机間巡視によるアイデアの把握,机間巡視に基づく比較検討場面の設計という問題解決型の授業をつくるための行為を学部学生が経験でき,子どもの実態に即時的に応じるという形成的評価能力の向上を意図したプログラムを開発した。同一の教材であっても子どもの多様な解決を想定し,「本時のねらい」を各自が設定することで異なる重点をもつ授業設計となる。模擬的な机間巡視の実施,比較検討場面の構想を経て,指導者側からも比較検討場面の設計と展開例が示される。これにより,自己の展開例と他者の展開例とを比較でき,構想した授業の省察を経験できる点に意義がある。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 高等学校数学科におけるレポート課題の開発と学習評価2024

    • Author(s)
      小関央高,田中義久
    • Journal Title

      弘前大学教育学部研究紀要クロスロード

      Volume: 28 Pages: 19-28

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 再定式化の過程を重視した空間図形教材の開発-牛乳パックの膨らみの近似に焦点をあてて-2024

    • Author(s)
      田中義久,吉川和宏,早川博文,中野博之,澤原雅知,山本稔,天坂文隆,伊藤成治
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 131 Pages: 29-39

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国民学校初等科教科書における他教科からの関連が意図された理数科教材とその構成 : 「村」に関する教材に焦点を当てて2023

    • Author(s)
      砂田大樹,田中義久
    • Journal Title

      数学教育史研究

      Volume: 23 Pages: 1-12

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国民学校初等科における理数科と他教科に関連する教材とその構成ー「素材の関連」に着目してー2022

    • Author(s)
      田中義久
    • Journal Title

      学芸大数学教育研究

      Volume: 34 Pages: 11-23

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員養成・教員研修プログラム2020

    • Author(s)
      田中義久
    • Journal Title

      教育科学 数学教育

      Volume: 61 Pages: 60-63

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「一次関数とみる」ことの困難性の解消を志向した授業構成とその実践2020

    • Author(s)
      葛原秀人,田中義久
    • Journal Title

      弘前大学教育学部研究紀要 クロスロード

      Volume: 24 Pages: 1-10

    • NAID

      120006821036

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 『数学 第一類』の編纂過程における教材の再構成に関する研究 -五種検定教科書に焦点をあてて-2020

    • Author(s)
      田中義久
    • Journal Title

      第8回春期研究大会論文集

      Volume: 8

    • NAID

      40022494199

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習指導要領との関連にみる「関数の考え」の変遷と指導指針2020

    • Author(s)
      田中義久
    • Journal Title

      算数授業研究

      Volume: 127 Pages: 12-15

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 割合の導入指導に関する一考察-関係としての割合の理解を目指して-2019

    • Author(s)
      越後佳宏,清野辰彦,田中義久,中野博之,栗田辰一朗
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 101 Pages: 2-12

    • NAID

      130007938620

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 昭和43年学習指導要領における総括的目標とその意図2019

    • Author(s)
      田中義久
    • Journal Title

      算数授業研究

      Volume: 124 Pages: 32-33

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 『中等数学 第一類』の一次関数を中心とした教材構成に関する研究-一次方程式の段階的な構成に焦点をあてて-2019

    • Author(s)
      田中義久
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育

      Volume: 101 Pages: 3-13

    • NAID

      130007938648

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「問」の本質と教育的意義2019

    • Author(s)
      田中義久
    • Journal Title

      教育科学 数学教育

      Volume: 60 Pages: 96-97

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 『数学 第一類』の編纂過程における教材の再構成に関する分析-二次関数と二次方程式との関係に焦点をあてて-2019

    • Author(s)
      田中義久
    • Journal Title

      第7回春期研究大会論文集

      Volume: -

    • NAID

      40022495157

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 『尋常小学算術』における他教科と関連した教材の分析2021

    • Author(s)
      田中義久
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Mathematical Activities Focus on Japanese Elementary Arithmetic and Secondary Mathematics Textbooks in the Early 1940s2021

    • Author(s)
      Yoshihisa TANAKA
    • Organizer
      14th International Congress on Mathematical Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 数学教育学における教材研究の真価2021

    • Author(s)
      太田伸也,中野博之,田中義久ほか21名
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      東洋館出版
    • ISBN
      9784491046433
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 太田伸也先生ご退官記念論文集2021

    • Author(s)
      田中義久ほか
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新版 算数科教育研究2019

    • Author(s)
      算数科教育学研究会
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491036816
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi