• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a competency-based history education curriculum required for human resources who will create the next generation's hometown

Research Project

Project/Area Number 18K02612
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionEhime University (2019-2021)
Niigata University (2018)

Principal Investigator

HYODO Seiichi  愛媛大学, 教育学研究科, 准教授 (10782625)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮薗 衛  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (00209909)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsコンピテンシー・ベースのカリキュラム / コンピテンシーの内的構造 / 見方・考え方を働かせる問い / 単元カリキュラム構造モデル / コンピテンシー・ベース / 個別最適な学び / 協働的な学び / 「活動」のハイブリット化 / コンピテンシー / 資質・能力 / カリキュラム開発 / 歴史教育 / 地方創生
Outline of Final Research Achievements

In this research, the competency-based curriculum is defined with the aim of linking content (knowledge content) and competency(qualities/abilities), organically integrating them, and fostering them together.After that, focusing on the hierarchy and elementality of abilities, we developed an internal structural model of " Holistic Competencies ", conducted a questionnaire survey, and analyzed the uniqueness and commonality in the region.Based on the model, the lesson appropriately selects and embodies the competencies that the child and student use to acquire knowledge according to the actual situation of the child and student. Then, in order to connect with knowledge and use competencies, we developed a unit concept model for designing learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

世界の教育動向として,教育目標を断片化された知識や技能の習得ではなく,人間の総体的な能力としてのコンピテンシーの育成としたコンピテンシー・ベースのカリキュラム開発が大きな潮流となっている。我が国でも2030年の社会を見据え,コンピテンシーとしての「未来を創り出す力」の育成が求められている。このような中,本研究は,コンピテンシーベースのカリキュラムとして再定義し,次代の郷土を創る子どもたちに求められるコンピテンシーを明確化するための「総体としてのコンピテンシー」の内的構造モデルと,その育成のための単元構想モデルを開発した。これによりコンピテンシーベースのカリキュラム研究の具体を示すことができた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 高度専門職業人としての教員の資質能力を育成する教職大学院の授業開発2018

    • Author(s)
      兵藤清一・宮薗衛・小久保美子・高木幸子
    • Journal Title

      新潟大学高等教育研究

      Volume: 第6巻 Pages: 23-30

    • NAID

      40021893283

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「コンピテンシー・ベース」のカリキュラム開発の考え方 ― C B F C L C開発の理論 ―2021

    • Author(s)
      兵藤清一
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 活動理論的アプローチによる拡張的な学びを促す社会科の授業開発 -「個別最適な学び」と「協働的な学び」の一体的充実を目指して-2021

    • Author(s)
      兵藤清一 中村惇哉
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 活動理論的アプローチによる個別最適な学びと協働的な学びの一体的充実を目指す社会科の授業開発2021

    • Author(s)
      兵藤清一 中村惇哉
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi