• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Qualitative Study on Children's Inquiry Behavior in Artistic Play Activities

Research Project

Project/Area Number 18K02616
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

MURATA Toru  滋賀大学, 教育学系, 准教授 (30469473)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新関 伸也  滋賀大学, 教育学部, 教授 (80324557)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords造形遊び / 図画工作 / 幼児教育 / 探究 / 幼小接続 / 質的研究 / 幼小連携
Outline of Final Research Achievements

This study investigates children's inquiry behavior in artistic play activities. A research team consisting of university teachers, elementary and kindergarten teachers, and university students was formed to conduct qualitative research. The research team conducted the children's artistic play activities and recorded them with a video camera. In addition, the research team analyzed the relationship between children's play behavior and adults' educational support and care. The conclusions drawn from this study of children's artistic play activities are as follows.
In artistic play, children play with materials, tools, adults, and friends. They engage in conversations with others and internal conversations, discover subjects, and conduct problem-solving. In the process of problem-solving, coupled with educational support and care delivered by adults, children undergo self-development and semantic generation, thereby forming social groups where they can coexist with others.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

(1)本研究が明らかにした「造形遊び」における探究行動特有の学習過程は,子どもが資質や能力を一体的に働かせて自らの見方,感じ方,考え方,表し方を生成する「生きる力」を育む姿を示している。(2) 本研究が明らかにした「造形遊び」における探究行動特有の学習過程は,幼児や児童が大人や友達と学び合い,共に生きる社会をつくりだす姿であり,幼児期の教育と小学校との円滑な接続を実現するために資する。(3) 本研究のアプローチ(大学教員,小学校や保育の場の教職員,大学生)による題材開発,実践,観察,分析,考察は,開かれた学校運営を通した学びの共同体を実現する上で資する。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「造形遊び」における子どもの問題解決-子どもと大人の協働的な関係性に着目して-2022

    • Author(s)
      村田透,新関伸也,松本健義
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 54号 Pages: 353-360

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「フロントライン研究 子供がつくる問題発見・問題解決」2022

    • Author(s)
      村田透
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 令和4年3月号 Pages: 76-79

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「造形遊び」における子どもの探究:「造形遊び」に関する現象学的考察2021

    • Author(s)
      村田透
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 70号 Pages: 125-142

    • NAID

      40022620424

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「造形遊び」における子どもの探究について―矛盾の構築と表現世界の形成過程との関係性―2020

    • Author(s)
      村田透
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 41号 Pages: 335-352

    • NAID

      40022242230

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「造形遊び」における子どもの探究行動―小学校高学年を対象とした「造形遊び」の事例より―2020

    • Author(s)
      村田透
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 69号 Pages: 61-76

    • NAID

      40022268685

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 美術科教育学会リサーチ フォーラム 共に考える2030 年代の美術科教育における 「造形遊び」の意義 ,第3回 「『造形遊び』を捉える複数のまなざし─指針の形成に向けて─」2023

    • Author(s)
      佐藤絵里子,大嶋彰,新関伸也,村田透,塚本悦雄,八嶋孝幸,大島賢一,山下暁子,吉田奈穂子
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「造形遊び」における子どもの探究行動―小学校高学年を対象とした「造形遊び」の事例より―2019

    • Author(s)
      村田透
    • Organizer
      第58回大学美術教育学会、岐阜大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「造形遊び」における子どもの探究行動ー幼児期の「造形遊び」の事例よりー2019

    • Author(s)
      村田透
    • Organizer
      第41回美術科教育学会北海道大会、場所:札幌大谷大学・札幌大谷短期大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 美術教育学 私の研究技法2022

    • Author(s)
      直江俊雄,新関伸也,縣 拓充,若山育代,池田吏志,渡邉美香,大島賢一,竹内晋平,中村和世,村田透,笠原広一,大泉義一,銭初熹,徐英杰,リチャード・ヒックマン
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      学術研修出版
    • ISBN
      9784910733821
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 美術教育概論(新訂版)2018

    • Author(s)
      大橋功、新関伸也、松岡宏明、藤本陽三、佐藤賢司、鈴木光男、清田哲男、村田透、他
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      日本文教出版
    • ISBN
      9784536601030
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi