• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Innovation of Citizenship Education Based on the Integration of Character Education and Political Education from the Viewpoint of Meta-Learning

Research Project

Project/Area Number 18K02617
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKyoto Tachibana University (2020-2022)
Aoyama Gakuin University (2018-2019)

Principal Investigator

Mizuyama Mitsuharu  京都橘大学, 発達教育学部, 教授 (80303923)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉村 功太郎  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00270265)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsシティズンシップ教育 / 政治教育 / 道徳教育 / 品格教育 / メタ学習 / Meta-Learning / メタ認知 / 市民教育 / 社会参加 / 社会問題 / 市民像 / 社会科教育
Outline of Final Research Achievements

This study introduces the concept of meta-learning to integrate political education and character education in citizenship education and shows that "meta-learning" is a key concept that encompasses knowledge, skills, and character.
Next, this study clarifies that "character" is a comprehensive concept that integrates the four virtues of intelligence, morality, citizenship, and behavior, and that character education is methodologically meta-learning itself.
Finally, this study creates a learning model that integrates political education and character education from the perspective of meta-learning as practical knowledge "phronesis". Specifically, it creates a learning model that incorporates two elements of emotional sympathy and understanding empathy, into the learning process, and treats the stage of value adjustment as a larger process that includes reinforcement, conversion, compromise, and creation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,アンブレラ概念としての「メタ学習」の視点から政治教育と品格教育を統合する学習モデルを示したもので,近年のシティズンシップ教育における政治教育から道徳教育へのベクトルの変化が,シティズンシップ教育関係者にもたらしている戸惑い,及び平成29年版学習指導要領における資質・能力論,とりわけ「学びに向かう力,人間性等」の捉え方のわかりにくさを解消するものである。
また,学習モデルは,その学習プロセスにおいて,共感(同情・理解)→分析・批判(自己)→価値観調整→分析・批判(他者)を繰り返すことで,社会認識と価値判断を統合する循環的・経験的なメタ学習モデルともなっている。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] コロナ禍時代の民主主義,どう教えるか-シティズンシップ教育の視点から-2022

    • Author(s)
      水山 光春
    • Journal Title

      京都橘大学研究紀要

      Volume: 48 Pages: 81-94

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 環境教育の普遍性(考)-関西環境教育合同研究大会シンポジウムに参加して考えたこと-2021

    • Author(s)
      水山 光春
    • Journal Title

      人・環境・未来(関西環境教育学会誌)

      Volume: 4 Pages: 49-54

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 主張を見える化して実り多い対話を2021

    • Author(s)
      水山 光春
    • Journal Title

      教育研究(初等教育研究会)

      Volume: 76-9 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] シティズンシップ教育における社会問題への関わり方2021

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      シティズンシップ教育研究

      Volume: 第1号 Pages: 1-12

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 政治的リテラシーの教育はいかにあるべきかードイツの中等学校における授業実践事例の検討を通して-2020

    • Author(s)
      水山 光春
    • Journal Title

      青山学院大学 教職研究

      Volume: 第6号 Pages: 229-241

    • NAID

      40022285846

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校社会科におけるヒューリスティック思考の効果-ポリアの思考モデルを活用した授業分析-2020

    • Author(s)
      池田 恭浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 第31号 Pages: 51-60

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校社会科公民的分野における「効率」と「公正」概念の教材化に向けた展開(その3)-日本とオランダの市民性教育からの考察-2020

    • Author(s)
      石川 誠,池田 恭浩
    • Journal Title

      京都教育大学 教育実践研究紀要

      Volume: 第2号 Pages: 141-149

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 論争問題学習における社会との関わり方としての当事者性を考える -ウクライナ問題の授業化を通して-2023

    • Author(s)
      水山光春
    • Organizer
      社会系教科教育学会第34回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] シティズンシップ教育の本質から兵庫高校の教育を考える2023

    • Author(s)
      吉村功太郎
    • Organizer
      日本シティズンシップ教育学会第8回特別講座
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Shifting Values in Teacher Education and the Potential of Citizenship Education2022

    • Author(s)
      Mitsuharu Miuzyama
    • Organizer
      Interational Conference 2022 Citizenship Education In Divided Times: Building Connections Through Values
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 時事問題学習における当事者性(考) -ウクライナ問題の授業化のために-2022

    • Author(s)
      水山光春
    • Organizer
      日本シティズンシップ教育学会第3回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Key Points of the Educational Programs Designated to Promote Environmental Civic Actions Based on the Questionnaire and Interviews2022

    • Author(s)
      Tomoko Mori, Mitsuharu Mizuyama, Takayuki Araki, Seita Emori, Masahiro Osako, Masahisa Sato, Yuko Shibazaki, Shogo Sugiura, Kan Tanahashi, Soichi Ueda
    • Organizer
      11th World Environmental Education Congress (WEEC 2022)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コロナ禍と民主主義(デモクラシー)-シティズンシップ教育の視点から考える-2021

    • Author(s)
      水山光春
    • Organizer
      関西環境教育合同研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] How should the sense of self-affirmation of youth should be developed?2019

    • Author(s)
      Mitsuharu MIZUYAMA
    • Organizer
      CitizED 2019, Youth activism, engagement and the development of new civic learning spaces, Hungary Budapest
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 記者体験活動を通して,子どもたちのシティズンシップを育成する研究-「京都子ども記者クラブ」の取り組みを通して-2019

    • Author(s)
      橋本 祥夫
    • Organizer
      日本NIE学会第16回鳴門大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるシティズンシップ教育の展開可能性2019

    • Author(s)
      水山 光春
    • Organizer
      韓国社会科授業学会 冬期(第13回)学術大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Potential of Citizenship Education in Japan2019

    • Author(s)
      Mitsuharu Mizuyama
    • Organizer
      Seminar on Action Competency at School of Education in Aarhus University, DK
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 市民性育成教育における合意形成についての考察2018

    • Author(s)
      吉村 功太郎
    • Organizer
      第67回全国社会科教育学全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] Moral and Political Values in Teacher Education over Time International Perspectives2022

    • Author(s)
      Bandino, G., Currin, E., McDonald, Z., Mead, N., Mizuyama, M., Otero-Urtaza, E.
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032113340
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 社会系教科教育学研究のブレイクスルー2019

    • Author(s)
      星村 平和, 岩田 一彦, 中村 哲, 峯 明秀, 金子 邦秀, 藤原 孝章, 二井 正浩, 中本 和彦, 森 清成, 水山 光春, 王子 明紀, 吉水 裕也, 梅津 正美, 關 浩和, 岡崎 均, 松岡 靖, 奥田修一郎, 吉田 正生, 阪上 弘彬, 西村 公孝, 他11名
    • Total Pages
      356
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923001
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「18歳選挙権」時代のシティズンシップ教育2019

    • Author(s)
      石田 徹、高橋 進、渡辺 博明、水山 光春、奥野 恒久、城下 賢一、大村 和正、寺川 史朗、福島 都茂子
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      法律文化社
    • ISBN
      9784589039880
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日本シティズンシップ教育学会 研究大会 公開シンポジウム「シティズンシップと民主主義の教育はいかにあるべきか」2020

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi