• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the vocational competency-oriented language education in German vocational school

Research Project

Project/Area Number 18K02618
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Tsuchiyama Kazuhisa  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (00273821)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsドイツ語教育 / ドイツ職業学校 / コミュニケーション教育 / 比較国語教育学 / 職業教育カリキュラム / ドイツの職業学校 / 文学的コンピテンシー / ドイツ語科 / 職業学校の国語科 / 職業学校カリキュラム / 言語コンピテンシー / 文学教育 / ドイツ / 職業学校 / 国語科教育 / コミュニケーション
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to investigate and clarify the state of national language (German/communication) education in vocational schools in the state of North Rhine-Westphalia, Federal Republic of Germany, in a comprehensive and three-dimensional manner from the following perspectives: 1) characteristics of the education system, 2) characteristics of the educational curriculum, 3) the positioning of national language (German) education, 4) characteristics of textbook teaching materials, 5) observation of classroom practices, and 6) suggestions for Japan.
Objectives ① to ④ were achieved through presentations at various academic conferences and academic papers, and it appears that a certain degree of success has been achieved. However, due to the impact of COVID-19, it was not possible to fully summarize the results of objectives ⑤ and ⑥, which is something that needs to be improved upon.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通して、複雑な職業学校機構とそれに位置づく様々な学校種およびそれに伴う多種多様な教育カリキュラムを見せるドイツ・職業学校にあって、職業場面に寄り添った言語コミュニケーションと職業生活に資する教材特性並びに授業実践の実像に迫ることができた。このことは、資質・能力の育成が求められる我が国において、教養から実践力への転換に舵を切る、言葉に係る社会的実践力の基底を今一度とらえなおす示唆を与えるものであるように思われるし、また、職業教育やキャリヤ教育におけるカリキュラム並びに学習の在り方を考究する際の重要なモデルとなるように思われる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] ドイツ職業学校における言語コミュニケーション教育   ―文字言語コミュニケーション教育の教材特性―2022

    • Author(s)
      土山和久
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 67 Pages: 191-196

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツ職業学校における文学教育 ―教科書単元の分析を中心に―2021

    • Author(s)
      土山和久
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』

      Volume: 66 Pages: 369-374

    • NAID

      40022558927

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文学的コンピテンシーを育成する授業の開発的研究 ―「文学営為」に見られる行為領域に着目して―2021

    • Author(s)
      土山和久、藤井義光、野中拓夫
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要

      Volume: 69 Pages: 75-88

    • NAID

      120006980003

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツ職業学校における国語科教育の実践―職業学校用教科書の特質―2020

    • Author(s)
      土山和久
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』

      Volume: 65 Pages: 191-196

    • NAID

      40022229875

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツの職業学校における国語科(ドイツ語/コミュニケーション科)カリキュラムの特質2019

    • Author(s)
      土山和久
    • Journal Title

      大阪教育大学国語教育学会編『国語と教育』

      Volume: 44 Pages: 32-48

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 文学的コンピテンシーを育成する国語科授業の開発研究2022

    • Author(s)
      土山和久
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツ職業学校における言語コミュニケーション教育   ―文字言語コミュニケーション教育の教材特性―2021

    • Author(s)
      土山和久
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツ職業学校における文学教育 ―教科書単元の分析を中心に―2020

    • Author(s)
      土山和久
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツの職業学校における 国語科(ドイツ語/コミュニケーション科)カリキュラムの多様性2019

    • Author(s)
      土山和久
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツの職業学校における 国語科(ドイツ語/コミュニケーション科)カリキュラムの多様性2018

    • Author(s)
      土山和久
    • Organizer
      大阪国語教育研究会第353回例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツの文学教育における 「文学の話し合い(Literarisches Gespraech)」の理論と実践モデル2018

    • Author(s)
      土山和久
    • Organizer
      大阪国語教育研究会第357回例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi