• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of the reflective, actively communicative learning programmes with literary texts in the primary and secondary teacher education in UK

Research Project

Project/Area Number 18K02620
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShitennoji University (2019-2022)
Osaka Kyoiku University (2018)

Principal Investigator

Matsuyama Masako  四天王寺大学, 人文社会学部, 教授 (50173927)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords比較国語教育 / イギリス国語科教師教育 / CLPE / EMC / マルチモーダル・アプローチ / 義務教育の体系的学習プログラム / イギリス現職教育 / 小中連繋学習指導プログラム / 省察的読みの力 / 対話型学習指導 / イギリス国語科現職教育 / 文学の対話型学習指導 / UKLA / 書くことのマルチモーダル・アプローチ / 教師の説明言語 / イギリス国語科教育 / 義務教育の体系性 / 教師教育 / マルチモダリティ / 省察型思考力 / 文学の省察的読みの力 / English & Media Centre / CLPE,UK / 対話型小中連繋学習指導プログラム
Outline of Final Research Achievements

The Centre for Literacy in Primary Education, founded in 1970 as an academic subject education research centre under the jurisdiction of the ILEA,UK, has promoted the quality of teacher education of language (English as a mother tongue) and literacy teaching for more than 4 decades. This research has focused on a gradual continuities of teaching literacy texts between the CLPE and the English & Media Centre (English in-service research centre in Secondary Education: EMC), hoping that this research would contribute to the reflective, actively communicative learning with literary texts in the primary/ secondary education in Japan. One of the basic theory for the UK Education reform, G. Kress’s ”Multimodality”(Routledge,2009) was translated , self-published in 2018.Additionally on the basis of this research, “A multimodal approaches to teaching writing in the primary/secondary Japanese teaching” was self-published in 2021, supported by Japanese school teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

考察対象のCLPE,EMC両教科教育センター開発の文学を軸とするリテラシー学習指導の実際は、学び手が、自らを、読み手、書き手、話者として自覚的に省察する機会を基盤とし、話す・聞く、読む、書く、見る、演じるを不可分に関係づけた、わが国で留意され始めた「ディープ・ラーニング」の高次な学びの創造であることが明らかになった。その理論的基盤のKressの社会記号論の訳出によって、我が国のマルチモーダルな国語科学習指導開発へ手がかりとなった。
実践的な寄与としては、編著『書くことの力をはぐくむマルチモーダル・アプローチ』(溪水社、2021)を通して、小中高校の国語科学習指導に対する具体的な提案を行った。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] イギリス現職教育にみる文学享受力のはぐくみ(2) ―重層的な読み手を顕在化させたディケンズ作品の学び―2023

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌第

      Volume: 33号 Pages: 48-65

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イギリス現職教育にみる文学享受力のはぐくみ ―義務教育到達点としての 19世紀長編小説2022

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌

      Volume: 32 Pages: 3749-3749

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習者の学びを跡づける教師の説明言語-2000年代イギリス初等現職教育の調査研究プロジェクトの試み2021

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語と教育

      Volume: 46 Pages: 3042-3042

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] イギリス義務教育における体系的なリテラシー学習指導―第7学年詩の入門単元(Bleiman,B.& Webster,L.(2001) EMC KS3 English Series:The Poetry Book所収)でめざされた詩的言語との主体的な対話への誘い―2019

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語と教育

      Volume: 44号 Pages: 1-31

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] イギリス初等国語科教育における意味生成過程再考のこころみ―マルチモーダル社会記号論の提言と実践的応用への試行2018

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌

      Volume: 31号 Pages: 169-178

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 詩を軸にした初等から前期中等国語科への体系的リテラシー学習指導の素描―Bleiman,B .& Webster,L (2001) EMC KS3 English Series :The Poetry Bookの単元に見られる創作と批評の相関2018

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌

      Volume: 30号 Pages: 75-93

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 画一化されつつある教育状況下のコミュニケーション―小学校17校の児童談話にみる書くという行為の捉え方2018

    • Author(s)
      アンドリュー・ランバース(松山雅子 訳)
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第84集 Pages: 12-16

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 内ロンドン小学校国語教育センターの試み(21)-イギリス現職教育にみる小中連繋国語科学習指導の一事例 義務教育到達点で求められる長編小説の受容2021

    • Author(s)
      松山雅子
    • Organizer
      大阪国語教育研究会(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] イギリス初等国語科教育における意味生成過程再考のこころみ 2―UKLA調査研究プロジェクトの試行から2020

    • Author(s)
      松山雅子
    • Organizer
      大阪国語教育研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] イギリス現職教育にみる小中連繋国語科学習指導2019

    • Author(s)
      松山雅子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 第137回仙台大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 書くことの力をはぐくむマルチモーダル・アプローチ ―自己認識としてのメディア・リテラシーをめざして2021

    • Author(s)
      松山雅子
    • Total Pages
      301
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275676
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] マルチモダリティ―今日のコミュニケーションにせまる社会記号論の試み2018

    • Author(s)
      ギュンター・R・クレス (松山雅子 監訳)
    • Total Pages
      374
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863274617
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi