• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Develop and disseminate a viable and active citizenship development program based on the results of a survey of learners and instructors

Research Project

Project/Area Number 18K02622
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

OKUDA Satoshi  日本大学, 経済学部, 教授 (80781210)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橋崎 頼子  奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授 (30636444)
石井 宏典  奈良県立大学, 地域創造学部, 特任教授 (70845502)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords主権者教育 / 討論的な学習 / 投票行動 / 政治的中立 / 社会参画 / アクティブラーニング / 持続可能な指導計画 / アクティブ・ラーニング / 能動的な市民 / 若者の政治的無関心
Outline of Final Research Achievements

In the learner survey, we were able to confirm a certain correlation between experiences such as deliberative and exploratory learning and voting behavior. In a survey of instructors, many of the teachers in charge of "Contemporary Society" and the new subject "Public" had negative thoughts about deliberative learning and exploratory learning. , political neutrality, etc.
In order to solve these problems, we worked on the development of an educational program for the new subject "Public". The educational program created a teaching plan that shows that "utilizing" the "acquired" knowledge and skills in deliberative learning, etc., will be a place for "further learning". As for the content of his instruction, he dealt with socially controversial issues and provided guidelines for political neutrality.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年の若年者の投票率の低調など政治的無関心が増す中、選挙年齢が18歳に引き下げられ、高等学校における主権者教育の重要性が増している。しかし、学校現場の指導は政治制度等を扱う傾向が強く、生徒自身が社会的論争問題について意思決定を行う状況がなかなか作り出されていない現状にあり、能動的な市民育成には多くの課題がある。
このような中、学習者及び指導者の現状を客観的に把握する必要がある。討論的な学習などの学習経験と投票行動の関係性、高校教員が討論的な学習指導を困難にさせている要因分析に着目して、「研究者」「教育行政」「学校現場」の協力関係のもとプログラム開発を行うことは重要であると考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2021 2019 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 高等学校において主権者教育を行うための課題整理―政治的中立性に着目して―2023

    • Author(s)
      奥田智
    • Journal Title

      奈良県高等学校公民教育研究会研究紀要

      Volume: 56 Pages: 13-22

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 公民科においてよりよい有権者を育成するための課題整理-「投票」と「教育」に着目して-2021

    • Author(s)
      奥田智
    • Journal Title

      令和2年度 奈良県公民教育研究会 研究紀要

      Volume: 56

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における公民科と総合的な学習の時間の連携の必要性2019

    • Author(s)
      奥田智
    • Organizer
      第10回日本公民教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間の成果-学習意欲・教師の指導観・学校行事に着目して2019

    • Author(s)
      奥田智
    • Organizer
      日本特別活動学会第28回沖縄大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 県立高等学校における総合的な学習の時間(探究科)の取組の成果2019

    • Author(s)
      奥田智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第28回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 次世代型教員養成の在り方に関する予備的考察2019

    • Author(s)
      奥田智 石井宏典
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回岡山大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「高校における主権者教育」 -県立高校における実践事例と高校生有権者アンケート結果を踏まえて-2018

    • Author(s)
      奥田智 石井宏典
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi