• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the evaluation of rhetoric in logic education

Research Project

Project/Area Number 18K02624
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

NAMBA HIROTAKA  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30244536)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 青山 之典  福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00707945)
宮本 浩治  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (30583207)
吉川 芳則  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70432581)
幸坂 健太郎  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (20735253)
篠崎 祐介  玉川大学, 文学部, 助教 (60759992)
本渡 葵  新見公立大学, 健康科学部, 講師(移行) (20781248)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords論理 / 国語教育 / カテゴリー / 評価 / セルフスタディ / 入れ子構造 / 論理の教育 / 論理の発達 / 論理の表現 / 論理の評価 / 日常言語と論理 / 論理教育 / レトリック / 記述式
Outline of Final Research Achievements

During this research period, the responses of the survey participants to the essay questions were analysed and evaluated by the co-researchers. The results showed that the evaluation of the essay responses was a complex combination of factors from different categories. We found that the similarities and differences in the evaluations of the responses of the co-researchers were due to differences in the combination and weighting of the belief categories about logic held by each evaluator. However, there was no common agreement as to what weighting was appropriate.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義としては、論理とはなにか、論理教育で育てる教育内容とはなにかについては、研究者間に複数の信念カテゴリーで分けられる要素をどう所持しているかで多様になることが分かった。研究者が増えれば増えるほど共通信念カテゴリーは減少し、共訳可能性が低下することもわかった。論理教育を研究・実践を行う際は、関係者の保有する論理に関わる信念カテゴリーをオープンにしどの部分について協働するか取り決めることが重要である示唆が得られた。社会的意義としては、高等学校検定国語科教科書(第一学習社版)に本研究の成果を反映した教材を作成することができたことである。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(4)―高等学校国語総合の教材文に焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教育学研究科教職実践専攻年報

      Volume: 11 Pages: 1-14

    • NAID

      120007017036

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの学習指導過程構築の観点2021

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 37 Pages: 1-12

    • NAID

      130008128757

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 論説・評論の読みで学習者が説得の〈相手になる〉指導 ―「マルジャーナの知恵」(岩井克人)を教材とした実践―2020

    • Author(s)
      幸坂健太郎・難波健悟
    • Journal Title

      語学文学

      Volume: 59 Pages: 45-57

    • NAID

      120006940551

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『学び合い』授業における教室談話に関する事例研究―説明的文章の協同的読解場面に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      篠崎祐介・青木幹昌
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 19(1) Pages: 55-62

    • NAID

      40022084027

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 論説・評論を 「自分と結びつける」 ことの概念区分―高校生を対象としたインタビューの分析に基づいて―2019

    • Author(s)
      幸坂 健太郎
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 61-2 Pages: 77-89

    • NAID

      130007695250

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Keganの理論を教育から捉える-「子どもの教育」へひらくための試論-2019

    • Author(s)
      本渡葵
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 40 Pages: 147-151

    • NAID

      120006890044

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの授業づくりの要諦2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 35 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(3) ー小学校と中学校の国語教科書を比較してー2018

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 1-14

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童の言語生態研究会(児言態)理論と国語(母語)教育諸理論の統合試論2018

    • Author(s)
      難波博孝
    • Journal Title

      児童の言語生態研究

      Volume: 18 Pages: 36-44

    • NAID

      120006545216

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「新しい実在論」と第三項理論2018

    • Author(s)
      難波博孝
    • Journal Title

      日本文学

      Volume: 67(8) Pages: 18-29

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 書写における低学年児童の相互評価に関する研究―主体的・対話的な学びによる授業実践を通して2018

    • Author(s)
      篠崎祐介・青木幹昌
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 18(1) Pages: 19-28

    • NAID

      40021729419

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 国語教育の多層性②:国語教育研究が視野の外においてきたヒト・コト・モノ「児童心理治療施設併設校での言葉にかかわる教育:A校の事例2020

    • Author(s)
      本渡葵
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 第138回春期大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 国語科の論理的思考力育成における主張の把握の位置づけの検討2019

    • Author(s)
      篠崎祐介, 青木幹昌
    • Organizer
      第137回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 論理力ワークネクスト2021

    • Author(s)
      難波博孝・篠崎祐介・本渡葵
    • Total Pages
      56
    • Publisher
      第一学習社
    • ISBN
      9784804084244
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] インタビュー・スピーチ・プレゼン・話し合いの力をつける!小学校国語科話すこと・聞くことの活動アイデア442019

    • Author(s)
      吉川芳則編著・明石市立朝霧小学校著
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182438219
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 1日10分言語力ドリル入門「聞く・話す」2019

    • Author(s)
      難波博孝, 幸坂健太郎, 本渡葵,篠崎祐介
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      第一学習社
    • ISBN
      9784804084169
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 1日10分言語力ドリル入門「読む」2019

    • Author(s)
      難波博孝, 幸坂健太郎, 本渡葵,篠崎祐介
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      第一学習社
    • ISBN
      9784804084176
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 国語嫌いな生徒が変わる!中学校国語科つまずき対応の授業&評価プラン2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784181430283
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi