• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing an in-service teacher training program and supporting tools for team-teaching with ALTs

Research Project

Project/Area Number 18K02626
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

Ikeno Osamu  愛媛大学, 教育学部, 教授 (70294775)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsティーム・ティーチング / 教員研修 / ALT / 外国語・英語 / 支援ツール
Outline of Final Research Achievements

This research has intended to improve team teaching (TT) with ALTs by developing an effective in-service teacher training program and tools that can be used in planning and reflecting on TT lessons. First, I conducted a survey into how elementary and junior high school teachers perceive the problems of TT (e.g., characteristics of unsuccessful TT lessons). Partly based on the survey findings, I then developed and implemented a teacher training program called “Preparing HRTs & JTEs to team-teach effectively with ALTs,” which includes discussing the problems of TT, making original TT lesson planning/reflection sheets, making a list of requests for ATLs, and practicing small talk. The evaluation by the participants was used to revise the program to better meet the needs of in-service teachers. I also developed the tools that teachers can use for improving TT, such as a TT lesson planning sheet and a TT lesson evaluation rubric.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は,外国語ティーム・ティーチング(TT)についての研究を,「TTの課題」に関する詳細な情報を収集し,それを整理することで発展させたこと,「教師教育」に関する学術的な知識ベースを,TT担当教員のための教育という点で充実させたことである。社会的意義としては,TTに関する教員研修を開発・実施し,それをモデル事例として提案したこと,TTをサポートする様々なツール(例: TT授業計画シート,「ALTへのお願い」シート)を開発し,公表したことなどが挙げられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] より良いティーム・ティーチングを実現するための教員研修2020

    • Author(s)
      池野修
    • Journal Title

      四国英語教育学会紀要

      Volume: 40 Pages: 31-44

    • NAID

      40022458691

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校教員・中学校英語教員が考えるALTとのティーム・ティーチングの課題ー今治市での調査に基づいて2020

    • Author(s)
      池野修
    • Journal Title

      大学英語教育学会 (JACET) 中国・四国支部研究紀要

      Volume: 17 Pages: 37-52

    • NAID

      40022232730

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校「外国語活動」の成果・課題と中学校「英語」との連携2019

    • Author(s)
      池野修
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部附属実践総合センター紀要

      Volume: 37 Pages: 1-10

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] より良いティーム・ティーチングを実現するための教員研修2021

    • Author(s)
      池野修
    • Organizer
      第32回四国英語教育学会高知研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員・中学校英語教員が考えるALTとのティーム・ティーチングの課題ー今治市での調査に基づいて2019

    • Author(s)
      池野修
    • Organizer
      大学英語教育学会中国・四国支部
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi