• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of competency-based Home Economics curriculum and evaluation methods to develop problem-solving abilities

Research Project

Project/Area Number 18K02629
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

OKA YOKO  佐賀大学, 学校教育学研究科, 教授 (60390580)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 明子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90220582)
萱島 知子  佐賀大学, 教育学部, 准教授 (90452599)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords課題解決能力 / 問題解決的な学習 / 家庭科 / カリキュラム / 評価メソッド / 資質・能力開発ポートフォリオ / 資質・能力 / モデルカリキュラム / ポートフォリオ型シート
Outline of Final Research Achievements

Based on the issues revealed by the questionnaire survey of elementary school Home Economics teachers in Hiroshima City and Saga Prefecture, we designed a problem-solving model curriculum in which learners start learning with comprehensive "questions of their own". We have also developed the "Competency Development Portfolio" (learning contents of clothing and eating habits (for better lives) ) . Close review of the effects of some lessons implemented at our pilot schools proved that this learning had significantly improved the quality of students’ learning and raised their awareness.
We are very happy to note that the lessons conducted at several elementary schools in Saga Prefecture in the last two years since 2020 based on our findings turned out to be quite successful in hitting the desired targets. In order to disseminate our findings, we have published them in several magazines, such as the book titled “Guidance and Evaluation for Developing Problem-Solving Abilities in Life”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2017年告示学習指導要領小学校家庭科では、資質・能力ベースに舵を切ったものの、教育目標の認知過程のレベルが不明瞭という課題がある。本研究は、その課題解決の方途を探るとともに、学習者のメタ認知に焦点を当てて、授業実践を試みたところに学術的な新規性がある。
具体的には、週1~2時間の授業時数という小学校家庭科の特殊な事情に鑑み、必要に応じて各授業の見通しと振り返りを行い、題材全体の学びを一覧できる「資質・能力開発ポートフォリオ」を開発した。家庭科教育研究会と連携して理論と実践の融合型教材を用いた授業を実践したことは、家庭科研究の低調な学校現場の状況を切り拓き、学習者の学びの活性化に貢献できた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 5 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A Consideration of “Learning” in Home Economics Education Where Life is the Object of Learning : Focusing on Newmann's “Authentic learning”2022

    • Author(s)
      岡 陽子
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 6 Pages: 129-139

    • DOI

      10.34551/00023191

    • ISSN
      24325074
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23236

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Practical Study of Home Economics in Junior High School Enhancing Students’ Proactive Learning : Focusing on Individual Issues2022

    • Author(s)
      坂下 恵理、岡 陽子
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 53-65

    • DOI

      10.34551/00023128

    • NAID

      120007193572

    • ISSN
      2189065X
    • URL

      https://saga-u.repo.nii.ac.jp/records/23162

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] メタ認知に着目した「資質・能力開発シート」の調理学習における有効性2021

    • Author(s)
      岡陽子、萱島知子、鈴木明子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64 Pages: 3-14

    • NAID

      40022595724

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 課題解決能力育成のための資質・能力ベースの家庭科カリキュラムと評価メソッドの開発2021

    • Author(s)
      岡陽子
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 8月号 Pages: 76-79

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 課題解決能力を育む家庭科の指導の現状と課題ー佐賀県と広島市の小学校家庭科担当教員の指導状況の分析からー2020

    • Author(s)
      岡陽子、萱島知子、鈴木明子
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科研究紀要第4巻

      Volume: 4 Pages: 18-29

    • NAID

      120006988740

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生活の課題解決能力を育む個別の問いに着目した家庭分野の実践的研究2020

    • Author(s)
      山口美紀、岡陽子
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 31-45

    • NAID

      120006988708

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 課題解決能力を育む家庭科の学習方略についての考察-学習指導要領の変遷と小学校家庭科担当教員の指導状況の分析から-2019

    • Author(s)
      岡陽子、萱島知子、鈴木明子
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科研究紀要第3巻

      Volume: 3 Pages: 31-45

    • NAID

      120006990235

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] メタ認知に着目した資質・能力型ポートフォリオの開発と有効性の検証-改訂版タキソノミーを活用した家庭科学習者の記述分析から-2018

    • Author(s)
      岡陽子、三好智恵
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科研究紀要第2巻

      Volume: 2 Pages: 1-12

    • NAID

      120006990441

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学校家庭科の課題解決能力を育む指導の実態と課題-調理および製作学習に着目して-2019

    • Author(s)
      岡陽子、鈴木明子、萱島知子、梶山曜子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2019年度大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校家庭科の課題解決能力を育む指導の実態と課題-質問紙調査による食生活領域の課題-2018

    • Author(s)
      萱島知子、鈴木明子、岡陽子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2018年度例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 家庭科 生活の課題解決能力を育む指導と評価ーメタ認知を活性化する「資質・能力開発ポートフォリオ」の提案2021

    • Author(s)
      岡陽子
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491046327
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi