• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of learning environments for forming number concepts in early mathematics education

Research Project

Project/Area Number 18K02630
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima Cosmopolitan University (2020)
Kumamoto University (2018-2019)

Principal Investigator

Miyawaki Shinichi  広島都市学園大学, 子ども教育学部, 講師(移行) (50803342)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 信也  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (20145402)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords数概念形成 / 学習活動 / 理論的枠組 / 実証的研究 / 幼小の接続期 / 数概念 / 学習活動の開発
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop learning activities for forming number concepts on the connection period between preschool and elementary school education.
There are three results of the study. Firstly, we organized previous research on for forming number concepts in this period and constructed a theoretical framework. Secondly, we translated and analyzed "Das kleine Zahlenbuch," a textbook for preschool education, and actually planned and developed learning activities. This textbook was proposed by the project mathe2000 led by Wittmann E. Ch. Thirdly, we practiced them based on the developed learning activities, on preschool children and first grade elementary school student, and organized the results and issues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

平成29年3月に改訂された学習指導要領においては,学校段階間の円滑な接続が「その他の重要事項」の中で指摘された。この学校段階間の円滑な接続について,幼稚園と小学校の段階では,教育振興基本計画の見直しやスタートカリキュラムの作成,指導者の研修など様々な取組がなされているが,「数概念形成」という数学的な内容からの取組は十分とは言えない状況にある。本研究で子どもの数概念形成を意図した学習活動を開発することは,学校現場における幼小の学校段階間の円滑な接続に向けた取り組みに貢献できるものと言える。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 入門期の算数学習の教材開発と授業実践2021

    • Author(s)
      大林将呉 宮脇真一 山口理恵
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 43-49

    • NAID

      120006959336

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 初等数学教育における学習活動の研究開発2020

    • Author(s)
      宮脇真一
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 85-91

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 初等数学教育における数概念形成のための学習環境2019

    • Author(s)
      宮脇真一
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 135-142

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 初等数学教育における「生産的練習 (Produktives uben)」に関する 研究2019

    • Author(s)
      宮脇真一
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初等数学教育における計算学習のための教材開発 ―「サイコロ」を活用した小学校第1学年の計算学習―2019

    • Author(s)
      宮脇真一
    • Organizer
      九州数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初等数学教育における数概念形成のための学習環境に関する研究2018

    • Author(s)
      宮脇真一
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 初等数学教育における数概念形成のモデルとしての『小さな数の本』に関する研究2018

    • Author(s)
      宮脇真一
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi