• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Natural disasters, Man-made disasters and Children in Japanese classical literature. Stories of children who overcome a disaster as teaching material.

Research Project

Project/Area Number 18K02637
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNotre Dame Seishin University (2021)
Prefectural University of Kumamoto (2018-2020)

Principal Investigator

NAKAI Kenichi  ノートルダム清心女子大学, 文学部, 教授 (90580960)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords日本古典文学 / 国語科教育学 / 教材開発 / サイドリーダー / 学校現場へのフィードバック / 古典文学 / 古典文学の教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to prevent learners in technical college and high school from decreasing interest in classical literature for that I compile material of extensive reading by using stories that help students to identify with the characters and be growth model.
In this study I try to reach the study subject by compiling stories of children having tough life in unexpected natural disasters and man-made disasters , stories of children who overcome a disaster including no printing in various times and supplementary readers of short stories including Chinese writing records.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目的は、学習者との心的距離が近く、且つ成長のモデルとなる物語等を用いて多読用リーディング教材を編み、高校・高専現場に発信することで「古典ばなれ」対策に資することにあるが、かかる目的に達するため、教材自体を学習者にとって「心的距離の近い」ものに歩み寄らせることで、古典そのものを多読させる仕掛けとしつつ、同時に、当該教材の多読によって、古典読解力の向上のみならず、学習者自身の厄災への向き合い方を考えたり、それを乗り越える意欲を奮い立たせたりする機会が数多く保証されるところに、本研究の学術的・社会的意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 在と不在―研究の"芽"の見つけ方―2021

    • Author(s)
      中井賢一
    • Journal Title

      清心語文

      Volume: 第23号 Pages: 75-85

    • NAID

      40022800777

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教材としての厄災―『竹取』・『うつほ』の事例を中心に―2021

    • Author(s)
      中井賢一・佐々優香・山本沙織
    • Journal Title

      文彩

      Volume: 17 Pages: 1-16

    • NAID

      40022535672

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 『山路の露』の語りと思想(付「『山路の露』転換の論理」補訂)2020

    • Author(s)
      中井賢一
    • Journal Title

      熊本県立大学大学院文学研究科論集

      Volume: 13 Pages: 25-41

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 『山路の露』転換の論理―方法としての喧騒と決定者としての薫―2019

    • Author(s)
      中井賢一
    • Journal Title

      中古文学

      Volume: 第104号 Pages: 97-111

    • NAID

      130007949884

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 『山路の露』喪失する薫―横川僧都が還俗非勧奨であること―2018

    • Author(s)
      中井賢一
    • Journal Title

      むらさき

      Volume: 第55輯 Pages: 41-50

    • NAID

      40022095478

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi