• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An international comparative study of teacher training programs responsible for music education during the childhood connection period

Research Project

Project/Area Number 18K02638
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKawamura Gakuen Woman's University

Principal Investigator

Omi Atsuko  川村学園女子大学, 文学部, 教授 (20185672)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小川 昌文  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (30177141)
蓮見 元子  川村学園女子大学, 文学部, 非常勤講師 (60156304)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords幼小接続期 / 音楽教育 / 教師養成 / 国際比較 / 幼小接続 / 教員養成 / 教師統制プログラム / 国際比較研究
Outline of Final Research Achievements

In Estonia, music specialists who have learned abundantly in educational science, educational psychology, the development of each stage from infants to high school students,teaching methods, and educational practices in the master's course become music teachers and teach from infants to secondary schools. Throughout the five years (three-year bachelor's degree and two-year master's degree), the enhancement of specialized area of music and teaching methods stand out in the European higher education area based on ECTS, European Credit Transfer System.
The following common characteristics were found in the music teaching of young children by Hungarian, Finnish and Estonian experts. They select songs suitable for children’s vocal range, with simple musical forms. They link singing to moving. The progress of their lessons are varied. They cleverly construct their lessons to draw the child's interest, concentration and activity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

海外の音楽教育の専門家による音楽指導は、子どもの発達に応じて、緩急自在に、歌・身体表現・楽器・鑑賞が切れ目なく構成され、教師の歌唱・ピアノ・リズム楽器・音源・創作教具・お話や描画の活用他、子どもの五感に働きかける様々なスキルと創意工夫が随所に現れていた。このことから音楽指導のありかた次第で、子どもたちの能動性・音楽性・人格の発達の諸側面の成長を促すことができるといえる。ハンガリーとエストニアの幼児教育のナショナルカリキュラムは、音楽活動の種々の表現形式の学習によってもたらされる「創造的な自己表現」を目指している。「自分なりに表現して楽しむ」(領域「表現」)からの発想の転換が示唆される。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 日本伝統音楽への興味と理解に及ぼす唱歌(しょうが)の役割ーコロナ禍の大学のオンライン授業を通して2021

    • Author(s)
      尾見敦子
    • Journal Title

      川村学園女子大学研究紀要

      Volume: 32-1 Pages: 97-116

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の放課後の活動の学年による変化と保護者のかかわりー音楽活動・習い事を中心に2021

    • Author(s)
      蓮見元子・尾見敦子・川嶋健太郎
    • Journal Title

      川村学園女子大学研究紀要

      Volume: 32-1 Pages: 77-95

    • NAID

      40022538437

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コダーイの教育法における「Musicianship」の理念と実践―保育者・小学校教員養成の授業への応用をめざしてー2020

    • Author(s)
      尾見敦子・枝村美夏
    • Journal Title

      音楽表現学

      Volume: 18 Pages: 104-105

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育・育児における困り感と子どもの音楽的かかわりについて2020

    • Author(s)
      蓮見元子・尾見敦子
    • Journal Title

      川村学園女子大学研究紀要

      Volume: 31-1 Pages: 75-94

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 楽譜を読める楽しさを子どもたちに与えよう―コダーイ・メソッドを手立て として―2020

    • Author(s)
      尾見敦子・山本幸正・浅田裕
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 49-2 Pages: 57-58

    • NAID

      130008012447

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校教育の唱法問題  グローバルな視点から考える2020

    • Author(s)
      小川昌文・尾見敦子・陳暁嫻, 稲木真司、辻康介
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 49-2 Pages: 69-70

    • NAID

      130008012416

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドにおける専門家による乳幼児の音楽指導2019

    • Author(s)
      尾見敦子
    • Journal Title

      全国大学音楽教育学会関東地区学会会報

      Volume: 1 Pages: 19-20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] コダーイ・メソッドによるヴァイオリン教授法とその指導者養成-フィンランドのColour Strings とMini Fiddlers の現地調査2019

    • Author(s)
      尾見敦子
    • Journal Title

      音楽表現学

      Volume: 17 Pages: 154-154

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Making Children Happy through Music: A Universal Mission of Music Teachers in the Classroom2019

    • Author(s)
      Ogawa, Masafumi
    • Journal Title

      ISME Legacy Conference 2019 Proceedings & Abstracts Book (電子出版)

      Volume: 1 Pages: 69-79

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「国際コダーイ・シンポジウム2017カナダ大会」における"Singing the Circle"の理念の展開―コダーイ・コンセプトの現代的意義の視点からー2019

    • Author(s)
      尾見敦子、大屋省子
    • Journal Title

      川村学園女子大学研究紀要

      Volume: 30-1 Pages: 157-177

    • NAID

      40021871901

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] エストニアの青少年の歌と踊りの祭典2018

    • Author(s)
      尾見敦子、蓮見元子
    • Journal Title

      川村学園女子大学 子ども学研究年報

      Volume: 3 Pages: 149-165

    • NAID

      40021709037

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コダーイの教育法に基づく音楽教師のための研修-オーストラリアのSummer School Music Program からの報告-2018

    • Author(s)
      尾見敦子・枝村美夏
    • Journal Title

      音楽表現学

      Volume: 16 Pages: 95-96

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] エストニアとハンガリーにおける幼児の音楽指導2020

    • Author(s)
      尾見敦子
    • Organizer
      全国大学音楽教育学会関東地区学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 9年間を見通した”Musicianship”を育てる音楽授業(1)小学校におけるコダーイ・アプローチの実践2020

    • Author(s)
      尾見敦子・山本幸正
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 9年間を見通した”Musicianship”を育てる音楽授業(2)中学校におけるコダーイ・アプローチの実践2020

    • Author(s)
      山本幸正・尾見敦子
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Workshop: “Shoga”, a learning method of Japanese traditional music: Experiencing the Percussion part of “Edo Matsuribayashi (Festival music)”2019

    • Author(s)
      Atsuko Omi
    • Organizer
      24th International Kodaly Symposium 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Issues of Movable-Do and Fixed-Do Systems at Grade Schools in Taiwan, South Korea, and Japan: Inevitable Commonalities as Far Eastern Countries2019

    • Author(s)
      Masafumi Ogawa, Hong―Ky Cho, Jessie H. S. Chen
    • Organizer
      24th International Kodaly Symposium 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Issues of Movable-Do and Fixed-Do Systems at Grade Schools in Aisa2019

    • Author(s)
      Masafumi Ogawa, Jessie H. S. Chen, Xue Rong Cui
    • Organizer
      12th Asia Pacific Symposium for Music Education Research, (Macau, Macau)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Making Children Happy through Music2019

    • Author(s)
      Masafumi Ogawa
    • Organizer
      ISME International Society for Music Education Legacy Conference as Keynote Speech (Istanbul, Turkey)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ベトナム音楽科学習指導要領(第2次)の改訂作業に従事するー日本型教育の海外展開の一事例2019

    • Author(s)
      小川昌文
    • Organizer
      令和元年度 日本教育大学協会研究集会 (岡山大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ワークショップ わらべうたの魅力に迫る―元祖「協働的音楽活動」の教育的価値の発見ー2019

    • Author(s)
      尾見敦子
    • Organizer
      日本民俗音楽学会第8回研究例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Let’s Sing Along & Play Japanese Traditional Folk Tune and Singing Games2018

    • Author(s)
      Atsuko Omi, and others
    • Organizer
      23rd International Kodaly Symposium
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 世界の音楽教育から我が国の音楽教育を考える―ヨーロッパ、アメリカ、アジアの学校の音楽教育を踏まえて―2018

    • Author(s)
      小川昌文
    • Organizer
      全国大学音楽教育学会関東地区学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Issues of Movable-Do and Fixed-Do Systems at Grade Schools in Asian Countries: a comparison between Japan, South Korea, Vietnam and Indonesia2018

    • Author(s)
      Masafumi Ogawa
    • Organizer
      ISME World Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of Instrumental Music Education in Public Primary Schools - How are children changed through experiences of instrumental music education in Indonesia2018

    • Author(s)
      Masafumi Ogawa, Yuji Otake
    • Organizer
      ISME World Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] インドネシアにおける器楽教育の導入と普及に関する基礎研究ー小学校現地教員による指導の効果の検証ー2018

    • Author(s)
      小川昌文
    • Organizer
      日本音楽教育学会(第69 回全国大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 最新中等科音楽教育法2020

    • Author(s)
      小川昌文
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      音楽之友社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 音楽教育研究ハンドブック2019

    • Author(s)
      (分担執筆)尾見敦子
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      出版社
    • ISBN
      9784276311404
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] コダーイ・メソッド2019

    • Author(s)
      尾見敦子、他
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      音楽之友社
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi