• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Actul Condition Survay on Music Education practice for Movable and Fix Do

Research Project

Project/Area Number 18K02641
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMeiji Gakuin University

Principal Investigator

Mito Hiromichi  明治学院大学, 心理学部, 教授 (60219681)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords音感 / 移動ド / 固定ド / 音楽教育 / 絶対音感 / 相対音感 / 階名 / 音高知覚 / 符号化 / 読譜・記譜 / 読譜
Outline of Final Research Achievements

This study investigated the current situation of musical literacy education
and ability for verbal encoding of musical pitch.Two questionnaire surveys and two experimental studies were conducted with the university students with different level of musical training. In the two questionnaire surveys, the current situation of musical literacy education in elementary and junior high schools and students'ability of pitch perception were investigated. The first experimental study investigated the extent to which college students with different musical experiences were able to hear simple pitch relationships in do-re-mi syllables. The second experimental study administered two absolute pitch tests to those who had studied both piano and transposed instruments, and investigated how the ability of verbal encoding of musical pitch, once acquired, could be changed by learning different instruments.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、さまざまな音楽経験を持つ者の音楽音高の言語的符号化の実態を、2つのアンケート調査と2つの実験的研究を通して検討した。その結果、参加者は学校教育における読譜、記譜の教育の必要性を一定程度認めており、また、学校教育のみの音楽教育から音高の符号化の能力を一定程度身に付けていることがわかった。本研究は、特別な音楽的訓練を受けていない者でも、一定レベルの音楽音高の符号化の能力を身に付けることができることを示した数少ないの実証的研究の一つであるといえる。また、本研究は、一度身についた音楽音高の言語的符号化の能力も、その後の音楽経験によって変わっていく可能性があることも明らかにした。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2021

All Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Presentation] 絶対音感保有者の音高の言語的符号化 その有用性と課題についての検討2023

    • Author(s)
      水戸博道
    • Organizer
      日本音楽教育学会第54回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 絶対音感を科学する (第6章 絶対音感と音楽教育)2021

    • Author(s)
      阿部純一、宮崎謙一、榊原彩子、(水戸博道 第6章を執筆)
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      株式会社全音楽譜出版社
    • ISBN
      9784118800516
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 絶対音感を科学する  第6章 絶対音感と音楽教育2021

    • Author(s)
      阿部純一、宮崎謙一、榊原彩子:編著 水戸博道(第6章執筆)
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      全音楽譜出版社
    • ISBN
      9784118800516
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi