• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An International Comparative Study of School Music Curriculum Experiences :A Study of School Music Culture as a Constructive Device for Curriculum Learning Experiences

Research Project

Project/Area Number 18K02643
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKansai Gaidai University (2023)
Ritsumeikan University (2018-2022)

Principal Investigator

SASANO ERIKO  関西外国語大学, 英語キャリア学部, 教授 (70260693)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学校音楽 / カリキュラム経験 / 教科学習経験 / 学校音楽文化 / 経験されたカリキュラム / 国際比較 / 生きられたカリキュラム / 回顧的カリキュラム / 社会包摂 / 学校音楽カリキュラム / 潜在的カリキュラム / カリキュラム社会学 / 学校音楽行事 / カリキュラム / 学校音楽カリキュラム経験
Outline of Final Research Achievements

How is the school music curriculum experienced by the children involved? This is the research question of this study. Based on this question, this study attempts to elucidate the school music curriculum experience and its composition process.
In my previous studies, I have empirically clarified the characteristics of "collective cooperativeness" as the "school music curriculum experience" of Japanese children. The applicant has also hypothesized that the curriculum learning experience is knitted together from the interactions among the various musical cultures of the school. In the present study, we intended to develop the research by introducing an international comparative perspective, but the Covid-19 pandemic forced us to revise our research plan.The following research focuses: 1) examination of the "institutionalized curriculum," 2) survey of a wide range of ages of learners in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義として次のことがあげられる。
第一に、本研究の知見は、これまで「制度」の「教授-学習」の枠組みを前提に展開されてきた学校音楽教育研究、ひいては教科教育学研究を広角化し、「教科文化研究」といった新たな研究の地平を切り拓く。第ニに、学校音楽のインフラストラクチャーに焦点をあてる本研究は、制度化されたカリキュラムと学習経験のズレがなぜ生じるかを解明し得る。第三に、本研究は、学校音楽(教育)の意味と効果を問い直す。当事者の「語り」を、「相互主観的」に共有し、「共同」の「物語り」として再構築することで、コミュニティ自体を変容させていくことができるならば、学校音楽教育の可能性を大きく拓く。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (9 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] ミラノ音楽院/ケルビーニ音楽院(イタリア)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ミラノ音楽院(イタリア)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] フィレンツェ日本語補習校/フィレンツェ大学(イタリア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ベルリン日本語補習校(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] フィレンツェ日本語補習校(イタリア)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ベルリン日本語補習校(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] イタリアのナショナルカリキュラムにみる音楽教育の特質2024

    • Author(s)
      笹野恵理子・茶谷美保・川西麻理
    • Journal Title

      『関西楽理研究』

      Volume: 40 Pages: 189-094

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生活史の中の音楽と音楽教育Ⅱ―子どもの音楽経験:世代を切り取る・世代をつなぐ―2024

    • Author(s)
      石井ゆきこ・笹野恵理子・嶋田由美・多賀秀紀・寺内大輔・杉江淑子
    • Journal Title

      『音楽教育学』

      Volume: 53(2) Pages: 72-78

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Approaches to Analyzing and Evaluating Curriculum Standards (Course of Study) in terms of School Subject Pedagogy: Perspectives of “Curriculum Experience” Research2023

    • Author(s)
      笹野 恵理子
    • Journal Title

      Journal of Japan Consortium of Subject Pedagogy Associations

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: 1-14

    • DOI

      10.60199/jjcospa.2022J001

    • ISSN
      2758-6995
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 題材の目標と評価をとらえた音楽科の授業設計とパフォーマンス評価2022

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Journal Title

      『季刊音楽鑑賞教育』

      Volume: 51 Pages: 32-35

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] シニア世代の音楽学習者の 「学校音楽のカリキュラム経験」 ― 生涯音楽学習の視点からみる「回顧的」カリキュラム―2022

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Journal Title

      『音楽学習研究』

      Volume: 17 Pages: 35-46

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校文化を創造するカリキュラムマネジメント―学校音楽文化の継承と変容―2020

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1238 Pages: 6-13

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学校音楽教育におけるカリキュラム研究の課題と展望‐『経験されたカリキュラム』への視角‐」2018

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Journal Title

      『関西楽理研究』

      Volume: 35 Pages: 113-132

    • NAID

      40021761098

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study of Inclusive Music Education in Elementary School:The Perspective of “Universal Design for Learning” in School Music Curriculum2018

    • Author(s)
      Eriko SASANO, Michiko KAN,Yukari YAMAZAKI
    • Journal Title

      Development The Support Service System on Inclusive Education for Persons with Disabilities:International Experiences and Lessons Learnt for Viet Nam

      Volume: 1 Pages: 29-32

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Inclusive Music Education Teaching Methods for Elementary School:The Perspective of “Universal Design for Learning”2018

    • Author(s)
      Eriko SASANO, Michiko KAN,Yukari YAMAZAKI
    • Journal Title

      HMUE Journal of Sciences

      Volume: 63/ 9AB Pages: 134-140

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 生活史の中の音楽と音楽教育Ⅱ―子どもの音楽経験:世代を切り取る・世代をつなぐ―2024

    • Author(s)
      石井ゆきこ・笹野恵理子・嶋田由美・多賀秀紀・寺内大輔・杉江淑子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第54回大会「常任理事会企画」プロジェクト研究
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 音楽科の実践研究を問い直す2022

    • Author(s)
      樫下達也 ・多賀秀紀 ・小山英恵・笹野恵理子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第53回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 生活史の中の音楽と音楽教育Ⅰ2022

    • Author(s)
      笹野恵理子・藤井康之・樫下達也・古山典子・嶋田由美・西島千尋
    • Organizer
      日本音楽教育学会第53回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教科教育学として教育課程の基準(学習指導要領)をどう分析・評価するか―「カリキュラム経験」研究の視角―2022

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      教科教育学コンソーシアム第2回シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 生涯学習の視点からみる学校音楽経験の意味―学校音楽の「語り」と分析―2021

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会(宮城教育大学 オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽科教育の実践研究を問い直す2021

    • Author(s)
      樫下達也・多賀秀紀・小山英恵・笹野恵理子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第52回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校音楽の「カリキュラム経験」―生徒の「教科経験」の意味付与―2020

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] School Music Curriculum Experiences of Japanese Children: As seen through a statistical analysis of questionnaires2020

    • Author(s)
      Eriko SASANO
    • Organizer
      ISME 34th World Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校音楽を「学ぶ」ことと「教える」ことの諸相(6)―教師の学校音楽カリキュラム経験―2019

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第50回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校音楽のカリキュラム経験 ‐学校音楽はどう経験されるか‐2019

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      日本音楽表現学会第16回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日系人の音楽アイデンティティ2019

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      日伊文化研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 個人誌としてのカリキュラム‐学校音楽のカリキュラム経験‐2018

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      第3回近現代教育史研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校音楽を「学ぶ」ことと「教える」ことの諸相(5)―「経験されたカリキュラム」の視角から―2018

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第49回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A Study of Inclusive Music Education in Elementary School:The Perspective of “Universal Design for Learning” in School Music Curriculum2018

    • Author(s)
      Eriko SASANO, Michiko KAN,Yukari YAMAZAKI
    • Organizer
      Internationl Scientific Symposium on “Development The Support Service System on Inclusive Education for Persons with Disabilities:International Experiences and Lessons Learnt for Viet Nam”
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 『学校音楽文化論―人・モノ・制度の諸相からコンテクストを探る―』2024

    • Author(s)
      笹野恵理子・学校音楽文化研究会編著
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918945
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教科融合型教材の開発とカリキュラム・デザイン2023

    • Author(s)
      笹野恵理子編著 磯田三津子、上野智子、樫下達也、菅道子、金ヒョン淑、佐藤真由子、多賀秀紀、松本晶代、山﨑由可里、吉田奈穂子、吉田武男著
    • Total Pages
      137
    • Publisher
      NSK出版
    • ISBN
      9784921102548
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 『初等生活科教育,初等音楽科教育,初等図画工作科教育,初等家庭科教育,初等体育科教育,初等総合的な学習の時間(新・教職課程演習)』2021

    • Author(s)
      石崎 和宏 ・中村 和世編著(笹野恵理子)
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003563
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 中等音楽科教育,中等美術科教育,中等家庭科教育,中学技術分野教育,中等保健体育科教育,高校情報科教育,中等総合的な学習/探究の時間(新・教職課程演習, 第21巻)2021

    • Author(s)
      宮崎明世, 岩田昌太郎編著 (笹野恵理子)
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003624
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 学校音楽の「カリキュラム経験」―潜在的カリキュラムの生成過程―2020

    • Author(s)
      笹野恵理子
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      多賀出版
    • ISBN
      9784811580210
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新版中学校・高等学校教員養成課程 音楽科教育法2019

    • Author(s)
      齊藤忠彦・菅裕編著(荒巻治美・石川裕司・石出和也・笹野恵理子他)
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      教育芸術社
    • ISBN
      9784877888459
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 小学校教員養成課程 最新初等科音楽教育法2017年告示「小学校学習指導要領」準拠2019

    • Author(s)
      初等科音楽教育研究会編(有本真紀・石井ゆきこ・石上紀子・笹野恵理子他)
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276821019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『中学校・高等学校教員養成課程用 最新中等科音楽教育法 2017/2018年告示「中学校・高等学校学習指導要領」準拠』2019

    • Author(s)
      中等科音楽教育研究会編(笹野恵理子)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      4276820189
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『初等音楽科教育』(Minervaはじめて学ぶ教科教育第7巻)2018

    • Author(s)
      吉田武男監修・笹野恵理子編著
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623081605
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://sites.google.com/view/peterandthewolfcurriculumguide/%E3%83%9B%E3%83%BC%E3%83%A0

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] URL

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi