• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a curriculum for children with developmental disabilities at inclusive elementary school Japanese language classes

Research Project

Project/Area Number 18K02644
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

HARADA Daisuke  関西学院大学, 教育学部, 教授 (20584692)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords国語科教育 / インクルーシブ教育 / 授業研究 / カリキュラム開発 / 多様性 / 発達障害 / 目標論 / 学力論 / 初等教育 / 深い学び
Outline of Final Research Achievements

This study analyzed and examined the Japanese language education curriculum at elementary schools in Japan from two perspectives: (1) the theoretical approaches to goals and academic ability, and (2) the diversity of learners.
The current Japanese language curriculum is problematic, in that it lacks perspectives with regard to the following three points: (1) learning about power structures in society; (2) fostering a sense of the power of language to embrace diversity in learners; and (3) educational content and methods that take into account the diverse bodies and diverse life backgrounds of learners. In order to improve the current state of the Japanese language curriculum, this study proposes the following five perspectives to inform on principles for an inclusive Japanese language curriculum: 1. Nonverbal; 2. Spectrum; 3. The individuality of “I”; 4. Critical literacy; and 5. Empowerment/Recovery.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

インクルーシブな小学校国語科教育の原理の構想を目指した本研究は、国語科授業を実践する小学校教員の授業観や指導観を問いなおした点、並びに、小学校の国語科授業を受ける児童の学びに還元した点に、社会的な意義が認められる。
また、国語科カリキュラムの軸に位置づく目標論・学力論を検証し、新たな目標観・学力観を提示した本研究の成果は、教科教育学としての国語科教育学研究に資するだけでなく、教員養成や教師教育の研究にも資する。ここに、本研究の学術的な意義を認めることができる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 国語科教育を問いなおす―学習者の多様性から考える2020

    • Author(s)
      原田 大介
    • Journal Title

      全国大学国語教育学会編『国語科教育を問いなおす』

      Volume: ― Pages: 5-10

    • NAID

      130008128739

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国語科教育の目標に関する考察―2017年以降の議論を中心に2020

    • Author(s)
      原田 大介
    • Journal Title

      関係性の教育学会編『関係性の教育学』

      Volume: 19 Pages: 95-106

    • NAID

      40022277455

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インクルーシブ教育2020

    • Author(s)
      原田 大介
    • Journal Title

      授業力&学級経営力

      Volume: 125 Pages: 64-66

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国語科教育のインクルーシブ化に向けて―「多様性を描いた絵本」から考える2019

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 568 Pages: 28-31

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブな国語科授業を実践するために―教材としての絵本の可能性2019

    • Author(s)
      原田大介・稲田八穂
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 570 Pages: 48-49

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ことばの教育における「深い学び」とは何か―国語科教育の考察を中心に2019

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      関係性の教育学

      Volume: 18

    • NAID

      40022013497

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] インクルーシブな国語科授業の考え方―多様性を描いた絵本の可能性2019

    • Author(s)
      原田大介
    • Organizer
      日本国語教育学会第44回西日本集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 課題研究「国語科教育を問いなおす①―学習者の多様性から考える」2018

    • Author(s)
      原田大介、新井英靖、齋藤ひろみ、永田麻詠
    • Organizer
      第134回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『新たな時代の学びを創る 小学校国語科教育研究』「国語科教育とインクルーシブ教育」2019

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] よくわかるインクルーシブ教育 「Ⅲ-2 多様なニーズに対応する教育実践 吃音の子どもの教育・指導」「Ⅳ-3 授業づくりの実際 国語科 目標 内容 方法 評価 教材」2019

    • Author(s)
      湯浅 恭正、新井 英靖、吉田 茂孝
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084098
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi