• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Effectiveness of "Concurrently Assigned Elementary and Secondary School Teachers" for the Elimination of "Junior High School 1 Truancy," etc.

Research Project

Project/Area Number 18K02648
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNihon University (2019-2022)
National Institute for Educational Policy Research (2018)

Principal Investigator

FUJIHIRA Atsushi  日本大学, 文理学部, 教授 (60462157)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords兼務教員 / 学校不適応 / 不登校 / 新規出現率 / 学習意欲 / 心理的安全性 / 学修意欲 / コロナ禍 / 不登校出現率 / 新規不登校出現率 / 研修会 / 中1不登校等 / 兼務発令教員 / 小中連携 / 学校適応感
Outline of Final Research Achievements

This study had two main objectives: 1) to confirm whether the assignment of "concurrent elementary and middle school teachers" suppresses the rate of new non-attendance among eighth graders as well as first graders; and 2) to clarify what kind of awareness and actions of concurrent teachers are effective in doing so. According to the results of the survey, regarding 1), the results showed that "concurrent elementary and junior high school teachers" were highly involved with the 6th grade elementary school students. Regarding (2), it was confirmed that actively attempting to share information with both elementary and junior high school teachers and staff is likely to lead to the creation of an environment that enhances the psychological safety of first-year junior high school students and, as a result, to a reduction in the rate of new cases of non-attendance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義は、①「小中学校兼務教員」の配置が中学1年生の不登校の新規出現率を抑制しているということを、一人一人の児童生徒について、学校種間を越えて追跡したことしたこと ②児童生徒の出欠席状況やアンケート調査とともに、「小中学校兼務教員」へのインタビュー調査を踏まえたことである。また、近年、国の審議会等では、小学校と中学校の連携・接続の必要性が示されており、特に、9年間の系統性を視野に入れた教育活動が強く求められていることから、連携・接続を円滑に進める在り方を、エビデンスを踏まえて提案できたことは社会的意義が大きいと考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 「学習指導と関連付けながら、生徒指導の充実を図る」2022

    • Author(s)
      藤平敦
    • Journal Title

      『中等教育資料』

      Volume: No.1034 Pages: 14-19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「多様な教育的ニーズに対応できる学校とは ~生徒指導に関する機能向上の視点から~」2020

    • Author(s)
      斎藤由美子、小澤至賢、藤平敦、新谷喜之、田中裕一、大塚玲
    • Journal Title

      『多様な教育的ニーズに対応できる学校づくりに関する研究 研究成果報告書』国立特別支援教育総合研究所

      Volume: 1 Pages: 342-347

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「主体的に学習に取り組む態度をどのように育て、評価するか」2022

    • Author(s)
      藤平敦
    • Organizer
      英語授業研究学会 第33回全国大会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ' The need to bring up social-emotional competence in learning instruction '2022

    • Author(s)
      藤平 敦
    • Organizer
      The 11th Edition of the International Conference New Perspectives in Science Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 子ども及び教職員の人権が保障される生徒指導2021/11/142021

    • Author(s)
      梅野正信 藤平敦 蜂須賀洋一
    • Organizer
      日本生徒指導学会第22回上越大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] PBISから参考にできること2021

    • Author(s)
      藤平 敦
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「新時代の教職員に求められる資質・能力」2019

    • Author(s)
      藤平敦
    • Organizer
      日本学校教育学会第34回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「問題が起こらない日常をつくる 教育相談活動」(『教育実践ライブラリ Vol.4』所収)2022

    • Author(s)
      藤平敦(有村久春編著)
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324111321
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 日米比較を通して考えるこれからの生徒指導2021

    • Author(s)
      片山紀子 藤平敦 宮古紀宏
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      学事出版社
    • ISBN
      9784761927004
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 不登校の予防と対応2020

    • Author(s)
      会沢信彦・諸富祥彦・大友秀人、藤平敦、川端久詩、小沼豊、水野治久、水上和夫、大竹直子、小林玄
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      図書文化
    • ISBN
      9784810007497
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi