• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials for learning contemporary Japanese history from the East Asian perspective

Research Project

Project/Area Number 18K02649
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

KODAMA FUMIAKI  弘前大学, 教育学部, 教授 (50574331)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 國分 麻里  筑波大学, 人間系, 准教授 (10566003)
山口 公一  追手門学院大学, 経済学部, 教授 (20447585)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords歴史教育 / 戦後史 / 生存 / 東アジア / レリバンス / コンピテンシー / 戦後 / 生活 / 個人史 / 夜間中学校 / 歴史授業 / 新自由主義 / 植民地主義 / 世代間継承 / 生存の歴史 / 高校歴史教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop learning theory and teaching materials about contemporary Japanese history from a viewpoint of East Asian perspective and the youth experience living in neoliberalism era. We clarified the principle of learning theory based on the concept of “Life”, which promote the historical thinking ability to connect the past and the present.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで学校教育のなかで「戦後史」に関する学習は教師たちにも軽視され、子どもたちにとっても学ぶ意味が見出しにくい領域となってきた。本研究では、既存の戦後史の学習内容が現代社会の要請と子どもたちの関心に応えきれていないことを問題にし、新たな内容構成論の構築に取り組んだ。その際、「生存」と呼ばれる概念に依拠しながら、歴史を眺める視線を人々の日常的な生活経験の次元にまでおろし、教育や医療、労働などを焦点としながら生存体制を規定する国家・社会システムの在り方を問う学習アプローチを提起した。これにより子どもたちの「生」(人生・生活)との接点を担保し、過去/現在を往還する歴史学習の可能性を探った。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 学校百年史から見る朝鮮人児童の創氏改名2020

    • Author(s)
      國分麻里
    • Journal Title

      アジア教育史研究

      Volume: 28・29合併号 Pages: 43-60

    • NAID

      130008057494

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後史学習のコンテンツを問う―東アジアと「生存」の視座から―2020

    • Author(s)
      小瑶史朗
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 123 Pages: 47-58

    • NAID

      120006821053

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 1950年代の教育映画における法制化運動の展開2019

    • Author(s)
      國分麻里
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 44(1) Pages: 25-36

    • NAID

      120006772031

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] <文献紹介>李成市・宮嶋博史・糟谷憲一編著『朝鮮史』全2巻(山川出版社、2017年)2019

    • Author(s)
      山口公一
    • Journal Title

      歴史評論

      Volume: 829 Pages: 109-110

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後史学習の再構築に向けて―歴史教育者協議会における議論の足跡を手がかりとして―2019

    • Author(s)
      小瑶史朗
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 121 Pages: 29-40

    • NAID

      120006619261

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 福岡高等女学校卒業生の「東アジア」移動-『香蘭会誌』における同窓会活動を中心にして-2019

    • Author(s)
      國分麻里
    • Journal Title

      植民地被統治民衆子弟生徒のアジア認識及び日本認識の変遷に関する総合的研究

      Volume: なし Pages: 238-248

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日韓歴史共通教材の成果と課題―『【日韓歴史共通教材】調べ・考え・歩く 日韓交流の歴史』の検討を通じて―2022

    • Author(s)
      山口公一
    • Organizer
      戦後史研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校100年史から見る朝鮮人児童の創氏改名2019

    • Author(s)
      國分麻里
    • Organizer
      アジア教育史学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本現代史研究の動向2018

    • Author(s)
      山口公一
    • Organizer
      「新時代に対応した戦後史学習のプログラム開発」研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 中等教育社会科教師の専門性育成2022

    • Author(s)
      荒井正剛、小瑶史朗、國分麻里、坂井俊樹、川崎誠司、日高智彦、竹内裕一、鈴木隆弘、田中暁龍、渡部竜也ほか
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030161
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] <社会的排除>に向き合う授業ー考え話し合う子どもたちー2022

    • Author(s)
      坂井俊樹、小瑶史朗、竹内裕一、井山貴代、板垣雅則、中谷佳子、宮田浩行、上園悦史、飯塚真吾、田崎義久、加藤将、斎藤政俊、荒井正剛、金子真理子ほか
    • Total Pages
      391
    • Publisher
      新泉社
    • ISBN
      9784787721181
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 中等社会系教育2021

    • Author(s)
      國分麻里、川口広美、五十嵐学、伊藤直之、井上奈穂、宇都宮明子、梅津正美、大坂遊、鴛原進、角田将士、加納隆憲ほか
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003587
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教科書と一緒に読む 津軽の歴史2019

    • Author(s)
      小瑶史朗・篠塚明彦
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      弘前大学出版会
    • ISBN
      9784907192778
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi