Development of teaching materials for learning contemporary Japanese history from the East Asian perspective
Project/Area Number |
18K02649
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Hirosaki University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
國分 麻里 筑波大学, 人間系, 准教授 (10566003)
山口 公一 追手門学院大学, 経済学部, 教授 (20447585)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 歴史教育 / 戦後史 / 生存 / 東アジア / レリバンス / コンピテンシー / 戦後 / 生活 / 個人史 / 夜間中学校 / 歴史授業 / 新自由主義 / 植民地主義 / 世代間継承 / 生存の歴史 / 高校歴史教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to develop learning theory and teaching materials about contemporary Japanese history from a viewpoint of East Asian perspective and the youth experience living in neoliberalism era. We clarified the principle of learning theory based on the concept of “Life”, which promote the historical thinking ability to connect the past and the present.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで学校教育のなかで「戦後史」に関する学習は教師たちにも軽視され、子どもたちにとっても学ぶ意味が見出しにくい領域となってきた。本研究では、既存の戦後史の学習内容が現代社会の要請と子どもたちの関心に応えきれていないことを問題にし、新たな内容構成論の構築に取り組んだ。その際、「生存」と呼ばれる概念に依拠しながら、歴史を眺める視線を人々の日常的な生活経験の次元にまでおろし、教育や医療、労働などを焦点としながら生存体制を規定する国家・社会システムの在り方を問う学習アプローチを提起した。これにより子どもたちの「生」(人生・生活)との接点を担保し、過去/現在を往還する歴史学習の可能性を探った。
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Report
(5 results)
Research Products
(13 results)