• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of mathematical modeling lessons in small schools

Research Project

Project/Area Number 18K02651
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

OSAWA HIRONORI  山形大学, 大学院教育実践研究科, 教授 (10343071)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平林 真伊  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (70803021)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords数学的モデリング / モデリング
Outline of Final Research Achievements

In this study, I have summarized the advantages and points to keep in mind when conducting mathematical modeling classes with small schools in mind. Next, I proceeded with the development of teaching materials for mathematical modeling, practiced lessons based on the created teaching materials, and verified the effectiveness of this teaching material.
As a result, the following was clarified. Of this teaching material, problems in which it is unclear whether or not there is a solution, problems in which the solutions conflict, and problems in which one solution is not fixed can promote mathematical activities of children and students and realize deep learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

算数・数学教育上の今日的な課題として,「数学を活用できる力を育む授業」や「数学の有用性を感得できる授業」が求められている。そのような授業を実現するために,「現実世界の問題の解決」いわゆる「数学的モデリング」の教材を開発した本研究は,少なからず意義ある研究の一つと言える。とりわけ,小規模学校を念頭に開発した本教材は,今後,小規模校での算数・数学教育を推進する上での参考資料となりうる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ポリアボロの算数教材としての検討2021

    • Author(s)
      大澤弘典, 園部敦子
    • Journal Title

      数学教育学会2021年度夏季研究会発表論文集

      Volume: ー Pages: 13-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数の授業づくり:新学習指導要領を念頭に2018

    • Author(s)
      大澤弘典
    • Journal Title

      大江町立本郷東小学校研究紀要

      Volume: 第2巻 Pages: 27-38

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 時計を楽しもう!2018

    • Author(s)
      大澤弘典
    • Journal Title

      教科研究数学

      Volume: No.206 Pages: 16-17

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 自己相似場面を楽しむ:ババ抜き編2018

    • Author(s)
      大澤弘典
    • Journal Title

      教科研究数学

      Volume: No.207 Pages: 16-17

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校現場における金融教育の可能性と課題 - 数学の授業を核とした題材の検討 -2020

    • Author(s)
      大澤 弘典,坂口 隆之,田中 結里安
    • Organizer
      数学教育学会2020年度秋季例会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 電子レンジの数学 - 反比例の教材としての可能性 -2020

    • Author(s)
      大澤弘典,阿部慎太郎
    • Organizer
      数学教育学会春季年会予稿集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 問題作成・添削・改訂活動による数学授業2020

    • Author(s)
      大澤弘典,見形湧也
    • Organizer
      数学教育学会春季年会予稿集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 平行四辺形になるための条件に関わる一考察2019

    • Author(s)
      大澤弘典
    • Organizer
      数学教育学会夏季研究会 発表論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教科書を10倍に楽しもう!2021

    • Author(s)
      大澤弘典
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      学校図書
    • ISBN
      9784762501074
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi