• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of Social Work in Schools on Bullying, Poverty and Truancy

Research Project

Project/Area Number 18K02652
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNihon Fukushi University

Principal Investigator

SUZUKI Nobuhiro  日本福祉大学, 教育・心理学部, 教授 (70226538)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学校福祉 / 多職種協働 / いじめ防止対策推進法 / 学校にいけるソーシャルワーク / 学校の福祉的機能 / 学校におけるソーシャルワーク / 学校ソーシャルワーク / 家庭支援 / 多職種連携 / チーム支援 / スクールソーシャルワーカー / 子どもの貧困 / いじめ予防 / ネグレクト / 発達障害
Outline of Final Research Achievements

This study is to clarify the visualization and procedure of practical techniques in which teachers themselves comprehensively utilize social work support techniques in school (class) management, student guidance, and educational consultation. Based on the questionnaire survey and interview survey, we clarified the commonality of practical technology between educational and welfare workers. In response to difficult cases such as child poverty, neglect, truancy (long-term absence), and developmental disorders, teachers have the ability and qualities they cultivate through collaboration with welfare workers (school social workers, etc.). In this study, it was found that there are common issues related to practice and techniques as skills and qualities there, for example, in the method of cooperation with the home (consultation aid technology).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教師によるソーシャルワークの実務理解とは、福祉職による学校理解よりも敷居が低い傾向にある。そして単に、方法技術のスキルアップではなく、学校教育や子ども理解の中で使われる用語を社会福祉の用語で示していくことにある。おなじ事象を見ても、それを示す用語のちがいが浮き彫りになった。教師と福祉職が協働する独自な実践領域やその学際的概念の開発が求められる。こうした視点を活かしたガイドラインの作成に意味があることも明らかになった。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] いじめ重大事態克服の処方箋を考えるー学校福祉の立場から2022

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 809 Pages: 36-42

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] [謙虚な問いかけ」と子ども理解の促進」2021

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      月刊 生徒指導

      Volume: 51-8 Pages: 14-18

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地域課題を、子どもの声を活かして考える」2021

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      家庭科研究

      Volume: 363 Pages: 4-9

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校教育とソーシャルワークを橋渡しする子どもたち2021

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      日本学校ソーシャルワーク学会

      Volume: 17 Pages: 2-4

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] いじめ問題対策委員会の調査委員の視点で見る教師・学校・教育行政(1)ー校長、管理職への提案2021

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      月刊生徒指導

      Volume: 51-1 Pages: 32-37

    • NAID

      40022440981

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] いじめ問題対策委員会の調査委員の視点で見る教師・学校・教育行政(2)ー教育委員会の附属機関だからこそ果たせるいじめ対策委員会の役割を考える2021

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      月刊生徒指導

      Volume: 51-2 Pages: 34-38

    • NAID

      40022461299

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] いじめ問題対策委員会の調査委員の視点で見る教師・学校・教育行政(3)ーいじめ防止対策から学級活動(特別活動)を考える2021

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      月刊生徒指導

      Volume: 51-3 Pages: 34-40

    • NAID

      40022493101

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校教育をめぐる多職種連携学習の試行(その2)2020

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      日本福祉大学子ども発達学部論集

      Volume: 12 Pages: 65-73

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] スクールソーシャルワーク実践スタンダードを用いた学習会とスクールソーシャルワーカーの課題2020

    • Author(s)
      鈴木庸裕・馬場幸子
    • Journal Title

      『学校ソーシャルワーク研究』(日本学校ソーシャルワーク学会)

      Volume: 14 Pages: 2-14

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 指導観を問い直す「児童生徒理解」2020

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      月刊生徒指導

      Volume: 50-6 Pages: 14-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学校で仕事をする一員」としてのスクールソーシャルワーカー2020

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      始動と評価

      Volume: 66-6 Pages: 25-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] スクールソーシャルワーカーに固有なスーパーバイザーの役割と課題2020

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      『学校ソーシャルワーク研究』(日本学校ソーシャルワーク学会)

      Volume: 15 Pages: 90-101

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校教育をめぐる多職種連携学習の試行(2)2020

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      日本福祉大学子ども発達論集

      Volume: 120 Pages: 65-73

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校教育をめぐる多職種連携学習の試行(1)2019

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      日本福祉大学子ども発達論集

      Volume: 11 Pages: 83-95

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校教育をめぐる多職種協働の出発(その2)2019

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      学校福祉実践研究

      Volume: 3 Pages: 72-78

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの貧困と「子ども理解」2019

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 7 Pages: 78-88

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] いじめ重大事態の調査活動におけるソーシャルワーカーの役割2018

    • Author(s)
      鈴木庸裕・山本操里
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 25 Pages: 1-8

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 修復的対話を学校内の問題解決手法として浸透させるための方策に関する試行2018

    • Author(s)
      鈴木庸裕・鈴木憲治
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 25 Pages: 81-88

    • NAID

      120006552068

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校教育をめぐる多職種協働学習の試行(その1)2018

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Journal Title

      日本福祉大学子ども発達学論集

      Volume: 11 Pages: 83-95

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学校教育とソーシャルワークを橋渡しする子どもたち2021

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Organizer
      日本学校ソーシャルワーク学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 『学校福祉論入門 多職種協働の新時代を切り開く』2021

    • Author(s)
      鈴木庸裕
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761927356
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 『福島の子どもたちーおとなはなにができたか』2021

    • Author(s)
      鈴木庸裕編著
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      かもがわ出版
    • ISBN
      9784780311389
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『「いじめ防止対策」と子どもの権利 いのちをまもる学校づくりをあきらめない』2020

    • Author(s)
      鈴木庸裕編著
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      かもがわ出版
    • ISBN
      9784780310757
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「いじめ防止対策」と子どもの権利2020

    • Author(s)
      鈴木 庸裕、住友 剛、桝屋 二郎
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 多文化社会を生きる子どもとスクールソーシャルワーク2018

    • Author(s)
      鈴木庸裕、新井英靖、佐々木千里、猪狩恵美子、中村崇江、渡邉鮎美、永田麻詠、金光敏、倉持惠、山本操里、高瀬芳子、清山真琴、鈴木文、鈴木仁
    • Total Pages
      146
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 学校でスクールソーシャルワークをすること2018

    • Author(s)
      鈴木庸裕、野尻紀恵、吉永恵子、小野寺典子、安永千里、前田みどり、井戸川あけみ、前山憲一、三浦光子、鈴村富成、沼野伸一
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi