• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on community learning aimed at human resources development responsible for regional revitalization at local area in Japan

Research Project

Project/Area Number 18K02657
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Takeuchi Hirokazu  千葉大学, 教育学部, 名誉教授 (00216855)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords地方圏 / 人材育成 / 地域問題 / 地域学習 / 授業づくりの視点 / 社会科(地理)カリキュラム / カリキュラム・マネジメント / 学校統廃合問題 / 学校統廃合 / 過疎地域 / 地域との連携 / 地域再生 / 人口減少 / 地域問題学習 / 地域を担う人材育成 / 農村地域 / 包摂 / 排除 / 千葉県香取郡東庄町 / 少子高齢化 / 社会科教育
Outline of Final Research Achievements

This study clarified social studies (geography) learning aimed at developing human resources who will play a role in "regional revitalization" in rural areas. Specially This study focused on the state of learning about regional issues and students' regional recognition and awareness of the region acquired through learning.
Specifically, I selected schools and class practices in rural areas that practice community learning together with the community, and clarified the actual situation of students' perceptions and awareness through learning. Furthermore, based on the perspective of creating social studies (geography) lessons derived from such class practice analysis and follow-up survey, a social studies (geography) education curriculum centered on community learning was conceived and proposed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,授業実践分析と追跡調査等の成果から,地方圏における次世代を担う人材育成をめざした社会科(地理)授業づくりの視点として,①学習者が地域資源や地域の価値を再評価するプロセスとして授業を構想する。②質の高い直接体験と地域調査を基礎にして地域問題を総合的・体系的に捉える。③学習者自身が地域に対する肯定感を醸成し,地域に生きる意味を深く内省する過程として授業を構想する。④地域の大人に学び,大人と共に学ぶ学習機会を設定することを導出し,それらに基づいて構想した社会科(地理)教育カリキュラムを提案した。こうした研究成果は,小中高校社会科(地理)における系統的な地域学習を構想する上で参考になる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (11 results)

  • [Journal Article] 2021大会特別研究発表:学校統廃合と地域学習-農村地域における地域を担う人材育成を視点に-2022

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Journal Title

      人文地理

      Volume: 74-1 Pages: 56-61

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「地理総合」の特徴と可能性2022

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Journal Title

      歴史地理教育

      Volume: 2022年3月増刊号 Pages: 54-61

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Social Studies Class in Elementary School in the “Post COVID-19” Era : Possibility of “Proactive, Interactive and Deep Learning" Using Online2021

    • Author(s)
      竹内裕一・小畑貴紀・中谷佳子・江橋公祐・田口敬一・須釜昇平・前田康孝・堤隆平・香川拓海・工藤周一・中西裕介・小関悠一郎
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 69 Pages: 239-248

    • DOI

      10.20776/S13482084-69-P239

    • NAID

      120007008658

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/109598/

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校社会科教科書を読む視点2021

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Journal Title

      地理教育

      Volume: 50号 Pages: 6-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域学習と地理的な見方・考え方-その意義と実践課題-2020

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 68-1 Pages: 39-43

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地理教育における地域学習の位置-子どもたちの地域学習体験からの逆照射-2019

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Journal Title

      新地理(日本地理教育学会)

      Volume: 67-1 Pages: 1-12

    • NAID

      130007795055

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「小学校生活科・社会科における地域学習-教師の支援に向けた実態把握の試み-」に対するコメント2022

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Organizer
      地理科学学会第80回例会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 総括:世界地誌学習の新たな方向性 小・中・高校を見通した中国地誌学習の在り方2022

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Organizer
      2022年日本地理学会春季学術大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校教育課程における『地理総合』『地理探究』開設の実態―千葉県・兵庫県のカリキュラム調査を中心に―2022

    • Author(s)
      志村喬・小橋拓司・石毛一郎・後藤泰彦・泉貴久・中村光貴・松本穂高・秋本弘章・竹内裕一
    • Organizer
      2022年度日本地理教育学会第72回大会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「小学校生活科・社会科における地域学習-教師の支援に向けた実態把握の試み-」に対するコメント2022

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Organizer
      地理科学学会第80回例会,オンライン開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科授業におけるオンラインを活用した『主体的・対話的で深い学び』の可能性2021

    • Author(s)
      竹内裕一・中谷佳子
    • Organizer
      日本社会科教育学会2021年度春季研究会「ネット(Web)社会における社会科授業づくりと実践-新型コロナウイルス感染下の授業実践から考える-」2021.5.16(オンライン実施)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 『新たな高等学校地理教育体系における高大接続を考える』に対するコメント2021

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Organizer
      日本地理学会 2021年秋季学術大会(オンライ大会)シンポジウムS2公開「新たな高等学校地理教育体系における高大接続を考える」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校統廃合と地域学習―農村地域における地域を担う人材育成を視点に―2021

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Organizer
      2021年人文地理学会大会(オンライン大会)特別研究発表
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校統廃合と地域学習2021

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Organizer
      千葉地理学会2020年度総会及び研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「post コロナ」時代における小学校社会科授業―オンラインを活用して実現する「主体的・対話的で深い学び」の可能性―2020

    • Author(s)
      竹内裕一・小畑貴紀・中谷佳子・江橋公祐・田口敬一・須釜昇平・前田康孝・堤隆平・香川拓海・工藤周一・中西裕介・小関悠一郎
    • Organizer
      日本社会科教育学会第70回全国研究大会(筑波大学)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 地域学習と見方・考え方-相沢・青柳・林報告に対するコメント-2019

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Organizer
      2019年度日本地理教育学会11月例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 地方圏における「地域再生」を担う人材育成を目指した 地域学習のあり方に関する研究:2018(平成30)年度〜2022(令和4)年度 科学研究費助成事業(学術研究助成基金助成金)研究成果報告書 基盤研究(C)(一般) 課題番号:18K026572023

    • Author(s)
      竹内裕一
    • Total Pages
      105
    • Publisher
      自費出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 中等教育社会科教師の専門性育成2022

    • Author(s)
      荒井正剛編著
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] <社会的排除>に向き合う授業2022

    • Author(s)
      坂井俊樹編著
    • Total Pages
      391
    • Publisher
      新泉社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 読むだけで世界地図が頭に入る本2022

    • Author(s)
      井田仁康編著
    • Total Pages
      335
    • Publisher
      ダイヤモンド社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] <社会的排除>に向き合う授業 分担執筆:竹内裕一「学校統廃合を体験する子どもたちが学ぶべきことは何か -「包摂」の視点から「排除」を克服する-」2022

    • Author(s)
      坂井俊樹編著
    • Total Pages
      398
    • Publisher
      新泉社
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 中等教育社会科教師の専門性育成 分担執筆:竹内裕一「社会科と地域」2022

    • Author(s)
      荒井正剛編著
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 地域と世界をつなぐ「地理総合」の授業2021

    • Author(s)
      大野新・竹内裕一編著
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      大月書店
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 持続可能な社会に向けての教育カリキュラム―地理歴史科・公民科・社会科・理科・融合―2021

    • Author(s)
      井田仁康編
    • Publisher
      古今書院
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 授業のための世界地理 第5版2020

    • Author(s)
      地理教育研究会編
    • Publisher
      古今書院
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 高校社会「地理総合」の授業を創る2020

    • Author(s)
      井田仁康編
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 中等社会科100テーマ <地理総合・歴史総合・公共>授業づくりの手引き2019

    • Author(s)
      和井田清司・篠塚明彦・小林汎・吉本健一・大野一夫・米山宏史・杉浦正和・田中祐児編著
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi