Project/Area Number |
18K02657
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 地方圏 / 人材育成 / 地域問題 / 地域学習 / 授業づくりの視点 / 社会科(地理)カリキュラム / カリキュラム・マネジメント / 学校統廃合問題 / 学校統廃合 / 過疎地域 / 地域との連携 / 地域再生 / 人口減少 / 地域問題学習 / 地域を担う人材育成 / 農村地域 / 包摂 / 排除 / 千葉県香取郡東庄町 / 少子高齢化 / 社会科教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarified social studies (geography) learning aimed at developing human resources who will play a role in "regional revitalization" in rural areas. Specially This study focused on the state of learning about regional issues and students' regional recognition and awareness of the region acquired through learning. Specifically, I selected schools and class practices in rural areas that practice community learning together with the community, and clarified the actual situation of students' perceptions and awareness through learning. Furthermore, based on the perspective of creating social studies (geography) lessons derived from such class practice analysis and follow-up survey, a social studies (geography) education curriculum centered on community learning was conceived and proposed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,授業実践分析と追跡調査等の成果から,地方圏における次世代を担う人材育成をめざした社会科(地理)授業づくりの視点として,①学習者が地域資源や地域の価値を再評価するプロセスとして授業を構想する。②質の高い直接体験と地域調査を基礎にして地域問題を総合的・体系的に捉える。③学習者自身が地域に対する肯定感を醸成し,地域に生きる意味を深く内省する過程として授業を構想する。④地域の大人に学び,大人と共に学ぶ学習機会を設定することを導出し,それらに基づいて構想した社会科(地理)教育カリキュラムを提案した。こうした研究成果は,小中高校社会科(地理)における系統的な地域学習を構想する上で参考になる。
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