• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical research on speech by teachers during classes on arts and crafts and art

Research Project

Project/Area Number 18K02659
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionWaseda University (2019-2022)
Yokohama National University (2018)

Principal Investigator

Oizumi Yoshiichi  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (90374751)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords第3教育言語 / 授業研究 / 発話 / 図画工作科 / 美術科 / 美術教育 / 教師の発話 / 授業改善 / 子ども観 / 授業観 / 図画工作 / 美術 / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

The importance of Lesson Study in Japan is being questioned once again, as it has received high praise overseas. On the other hand, it has been pointed out that there is little discussion and sharing of results regarding lesson study in art education research. In order to overcome this problem, this research focused on the "Third Language of Education" , which was discovered from the analysis of teachers' utterances in arts and crafts classes. The utterance is " an utterance based on the same position as the child, or a reverse position" , and is accompanied by the emotional attitude of the teacher, who is the speaker, and strengthens the child's plastic expression to a more active one. have a role. Therefore, since the third educational language reflects the teacher's views on children and education, we have developed a lesson study program based on this reflection.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は,以下の学術的意義や社会的意義を有する。
1)図画工作・美術科の授業研究方法論への具体的寄与:本研究では,具体的な授業研究プログラムを開発し,教育現場への適用を行うことで,研究成果の具体的還元を図っている。2)教師の子ども観・教育観と連動した授業改善の実現:第3教育言語には,機能的な側面のみならず,話者である教師の情感的態度を包含している。それを対象に分析することは,図画工作・美術科の学習指導の根底にある教師が無自覚な子ども観・教育観の省察をふまえた授業改善を可能にするという新規性を有している。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Book (4 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 図画工作・美術科の授業における教師の発話に関する実践研究・Ⅸ:教師の「子ども観」をふまえた授業研究の意味2023

    • Author(s)
      大泉義一,永縄啓太
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 44

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 図画工作・美術科の授業における教師の発話に関する実践研究・Ⅷ:教師の発話分析を通した授業研究プログラムの構想2022

    • Author(s)
      大泉義一
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 43 Pages: 51-67

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 早稲田大学造形教育ゼミナール「オンラインワークショップ『らくがき美術館』ができるまで2021

    • Author(s)
      大泉義一
    • Journal Title

      『教育美術』

      Volume: 942 Pages: 32-35

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 観点別学習状況の評価と個人内評価2020

    • Author(s)
      大泉義一
    • Journal Title

      『教育美術』

      Volume: No.936 Pages: 16-17

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] オンラインでオフラインを想像する2020

    • Author(s)
      大泉義一
    • Journal Title

      『教育美術』

      Volume: No.939 Pages: 32-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「造形ワークショップの実践を通した子育て支援における「重層的な関係」の構築Ⅱ:そごう美術館における『アートツール・キャラバン』の実践から」2020

    • Author(s)
      大泉義一
    • Journal Title

      『美術教育学研究』

      Volume: 52 Pages: 98-105

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Practice Study on Utterance of the Teacher in Art Classes・Ⅶ2019

    • Author(s)
      大泉義一・吉田岳雄
    • Journal Title

      The Journal for Japanese Association of Art Education

      Volume: 40 Issue: 0 Pages: 65-79

    • DOI

      10.24455/aaej.40.0_65

    • NAID

      130007837217

    • ISSN
      0917-771X, 2424-2497
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 図画工作・美術科の授業における教師の発話に関する実践研究・Ⅶ:小学校,中学校,高等学校の授業比較分析から2019

    • Author(s)
      大泉義一,吉田岳雄
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 第40号 Pages: 54-68

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 造形ワークショップの実践を通した子育て支援における「重層的な関係」の構築:川崎市市民ミュージアムにおける「アートツール・キャラバン」の実践から2019

    • Author(s)
      前沢知子,大泉義一
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 第51号 Pages: 297-304

    • NAID

      130007823759

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 図画工作・美術科の授業における教師の発話に関する実践研究・Ⅸ:教師の「子ども観」をふまえた授業研究の意味2023

    • Author(s)
      大泉義一,永縄啓太
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 図画工作・美術科における教師の発話に関する実践研究::教師の発話を通した授業研究プログラムの構想2022

    • Author(s)
      大泉義一,永縄啓太
    • Organizer
      美術科教育学会東京大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 図画工作・美術科における教師の発話に関する実践研究:「第3教育言語」の概念は,授業研究に“使える”のか?2020

    • Author(s)
      大泉義一,永縄啓太
    • Organizer
      美術科教育学会千葉大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 図画工作・美術科における教師の発話に関する実践研究:「第3教育言語」の概念は,授業研究に“使える”のか?2020

    • Author(s)
      大泉義一・永縄啓太
    • Organizer
      美術科教育学会(ただし「予稿集」として発表)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 今,求められる授業のあり方を図工・美術から考える:子供・教師・題材と授業研究2018

    • Author(s)
      大泉義一
    • Organizer
      日本美術教育連盟夏期研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの育ちにとっての図画工作:造形表現から考える幼小の接続2018

    • Author(s)
      大泉義一
    • Organizer
      <育ちのための表現>シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 『「指導と評価の一体化」のための学習評価に関する参考資料(小学校図画工作)』2020

    • Author(s)
      大泉義一ほか
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「美術の授業を考えるために」『教育美術 第80巻 第7号』2020

    • Author(s)
      大泉義一
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      教育美術振興会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 図工・美術でゆたかなくらし2019

    • Author(s)
      大泉義一編著
    • Total Pages
      48
    • Publisher
      日本文教出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 美術教育ハンドブック2018

    • Author(s)
      神林 恒道、ふじえ みつる
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      三元社
    • ISBN
      9784883034529
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 大泉義一研究室

    • URL

      http://www7b.biglobe.ne.jp/~oizumi-labo/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Remarks] 「子の感性高めるアート教育 家庭でできること」,日経DUAL

    • URL

      https://dual.nikkei.com/atcl/column/17/101900011/040900124/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 「ポストコロナの教育実践を考える」,WASEDA ONLINE(読売新聞),2020年

    • URL

      https://yab.yomiuri.co.jp/adv/wol/opinion/COVID-19/20201130.php

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi