• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing teachin programs of interdisciplinary writing in high school and university connection

Research Project

Project/Area Number 18K02662
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Kobayashi Kazutaka  岐阜大学, 教育学部, 教授 (30345772)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords学際的ライティング / アカデミックライティング / 声の積層化 / 問いづくり / ジャンル分析 / カンファレンス / オーサーシップ / 授業の談話分析 / RQの形成過程 / 参加者の階 / 声の相互関係 / 対話的構築 / 問いの再構成 / 「問い」のための問い / 関係者の相互関係 / 探究的な書くこと / 作文カンファレンス / 足場づくり / 学際性 / リサーチクエスチョン / 探求的な書くこと / ライティング / 書くことの教育 / テクスト分析 / ディスコース研究 / 授業研究 / ディスコース分析 / 高大連携 / 協同学習 / 対話
Outline of Final Research Achievements

The study focuses on students’ interdisciplinary writing as an academic literacy practice of high-school and university. In this study, interdisciplinary writing is examined dialogic processes, which is characterized by intertextual processes and making research questions in teaching practice. How to dialogic processes of students’ writing occur? To explore this question, we consider that “projection” systems of language combine voices in several contexts. In this approach, students’ writing is viewed as mutually constitutive systems and forms. Analyzing a students’ writing and small group discussions, we reveal that research questions in writing are constructed by investigation of voices in contexts, and students’ interdisciplinary writing exist within genres including oral discourses. In adopting this study, it is argued, teachers may study how particular discourses in classroom are made to elicit performances of academic writing connected to particular social groups.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自律した知識創出の主体の育成を目的とする書くことの学習指導におけるリサーチクエスチョンの形成について、高等学校におけるプレゼンテーション活動を取り入れた指導方法を提示した。また、リサーチクエスチョンを形作るための「問い」作りを通した授業実践のモデルを提示した。
これらの方法は、研究成果としての学習過程の分析に基づくものであり、プレゼンテーション活動としての(語ること)とライティング(書くこと)の往還、ならびに学習者の書くことの中核となる「問い」が学習者同士のインタラクションにおける「声」の相互言及を通して生じるという学習の実質の見方を示した。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results)

  • [Journal Article] 書くことの交流における「二重メディア」の連接2022

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 592 Pages: 42-49

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「問い」の属性の具体化を通した書くことの学習指導2022

    • Author(s)
      加藤好広・小林一貴
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 教育実践研究・教師教育研究

      Volume: 24 Pages: 11-20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「問い」の文脈化と再構成を通した書くことの学習過程の考察2022

    • Author(s)
      小林一貴・加藤好広
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 38-1 Pages: 124-133

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] カンファレンスにおける書き手の視点の分岐2021

    • Author(s)
      加藤好広・小林一貴・益子典文
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 (教育実践研究・教師教育研究)

      Volume: 23 Pages: 1-10

    • NAID

      120007089322

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 書くことの再構成へと展開するカンファレンスの特徴2021

    • Author(s)
      加藤好広・小林一貴・益子典文
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 37-2 Pages: 42-52

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小論文の「問い」のための〈問い〉2020

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      グループ・ブリコラージュ紀要

      Volume: 38 Pages: 14-21

    • NAID

      40022702660

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 書くことの学習過程におけるジャンルの二面性2019

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部 研究報告(人文科学)

      Volume: 68-1 Pages: 11-20

    • NAID

      120006817317

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国語科の書くことにおける「表現機構」の問題2019

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部 研究報告(人文科学)

      Volume: 68-2 Pages: 21-28

    • NAID

      120006850224

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「作者性」の育成に向けた対話過程の考察2019

    • Author(s)
      小林 一貴・須本 良夫・三輪 恵汰・牛丸 裕晶・橋爪 快・森 孝太
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部 研究報告(教育実践研究・教師教育研究)

      Volume: 22 Pages: 11-20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書くことの「足場づくり」としての「混成的談話実践」2019

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 67(2) Pages: 21-30

    • NAID

      120006623917

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 書くことの学習におけるコンテクストの複数性と積層化2018

    • Author(s)
      小林一貴
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 45 Pages: 17-34

    • NAID

      120006632820

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi