• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of future-creating social studies classes that foster proactivity in social participation and collaborative problem-solving skills.

Research Project

Project/Area Number 18K02664
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

YOSHINAGA Jun  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (50243291)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords未来創出型社会科授業 / ゲーミング / シミュレーション / ディブリーフィング / 主体性・主体知 / 協働的問題解決能力 / 主体性 / 主体知 / 事実可能性 / 社会参加 / コミュニケーション / ゲーム / ゲーミングシミュレーション / 社会科教育 / 未来創出型授業
Outline of Final Research Achievements

The following social studies lessons were developed and their educational effects were confirmed through trial at schools and among university students; a class in which students are asked to give speeches on the ‘government concept’ of each of the political parties and the military in the pre-Showa period and make comparisons and selections (held in high school); a class in which students make arguments and decisions on the issue of accepting refugees from the standpoint of German citizens (tried at university); a ‘presentation on Shoin Yoshida's desire to study abroad’ class on the fact that he tried to stowaway on the Black Ships (held in elementary school);a history class in which students create a ‘drama script’ of the development of a scene from the ‘Ippen Shonin Eden Biography’ (tried at university);a ‘Launching Political Party Game’ class in which learners are asked to set up a virtual new political party and to make their 'political broadcast'(held in high school).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

①「可能的事実」導入による活動の組織によって、学習者の学習意欲、社会事象への関心、課題解決におけるコミュニケーションの意義理解、また社会科の学びの意義に関する認識、の4点に顕著な向上を生むことを確認した。②社会科学習において、事実に関する知識・理解形成とともに、それらと連関した疑似現実的な課題状況を導入することの重要性を示した。③他方で、通常学習と活動の関係づけが重要であり、特に活動の事後において、活動内容と現実社会との関わりを軸とした振り返りを組織することの重要性が把握された。④以上から、民主社会の有為な構成員の育成のため、「可能的事実」導入は重要な役割を果たすことが確認された。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 4 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Technische Universitaet Dresden(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ハイブリッド・ゲーミングにおける「音」の問題:逆デジタル・ディバイドを越えられるか2024

    • Author(s)
      宮脇昇・河村律子・森隆知・玉井良尚・吉永潤・阪井士紋・近藤佑哉
    • Journal Title

      シミュレーション&ゲーミング

      Volume: 34

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校社会科指導法に関する遠隔学修教材の作成(2)2023

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      教育科学論集

      Volume: 26 Pages: 75-90

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校社会科指導法に関する遠隔学修教材の作成(1)2022

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      教育科学論集

      Volume: 25 Pages: 89-102

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 個別事象の二項関係で学ばせる社会科授業の提案ー「個別事象対一般概念」図式の優越性を抜け出るためにー2021

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      歴史地理学

      Volume: 63 Pages: 32-41

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Construction of Debriefing Designed for Applying Experiences of History Game to Contemporary Issues2020

    • Author(s)
      Masahiro Ohyama , Hiroki Baba , Jun Yoshinaga
    • Journal Title

      Serious Games

      Volume: LNCS12434 Pages: 263-275

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 対立の判定力としての公民的資質を育成する授業開発ー「米騒動」を題材として―2019

    • Author(s)
      武貞隆之
    • Journal Title

      教育科学論集

      Volume: 22 Pages: 13-19

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科におけるゲーム教材の活用がその後の授業に与える学習効果ーゲーム教材による「問題解決パースペクティブ」の形成に着目して―2019

    • Author(s)
      馬場大樹
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 136 Pages: 1-13

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 合意形成後の社会を体験させる「継続的問題解決学習」の提唱ー「貿易ゲーム」のルール改変後の社会をプレイさせる授業を通じてー2019

    • Author(s)
      大山正博・新友一郎
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 138 Pages: 39-50

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ゲーム教材を活用した世界史カリキュラム共同開発を通じた社会科教師の成長2019

    • Author(s)
      馬場大樹、新友一郎
    • Journal Title

      神戸大学人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 第12巻第2号 Pages: 1-12

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 対立の判定力としての公民的資質を育成する授業開発ー「米騒動」を題材としてー2019

    • Author(s)
      武貞隆之
    • Journal Title

      教育科学論集

      Volume: 22 Pages: 13-19

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人間的活動としての政治に取り組む主権者教育の授業-衆議院議員選挙を題材とした同時進行型実践の開発と評価を通じてー2018

    • Author(s)
      菅慶子
    • Journal Title

      教育科学論集

      Volume: 21 Pages: 1-14

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Development of ”Let’s Launch Political Parties” Game for Citizenship Education :Toward Cultivating 'Political Creativity' and Encouraging Proactive Participation in Politics2023

    • Author(s)
      Yoshinaga, Jun ; Hase, Ayano ;Shin, Yuichiro ;Ohyama, Masahiro ;Otsuka, Masayuki ;Mori, Yumi ; XU,Xiaoqing
    • Organizer
      the 54th ISAGA(International Simulation and Gaming Association)Conference(La Rochelle Univ.,France)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 主権者教育における『政党旗揚げゲーム』の開発―『政治的創造力』の育成を目指して2023

    • Author(s)
      羽瀬彩乃・吉永潤・徐小晴
    • Organizer
      第72回全国社会科教育学会(岡山大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] キーパーソン論に基づく小学校歴史人物学習ゲーミング化の試み―吉田松陰・黒船密航未遂事件を題材として―2022

    • Author(s)
      古谷亨仁、吉永潤
    • Organizer
      第71回全国社会科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的問題解決における着想力を育成する単元と評価手法の開発2022

    • Author(s)
      大塚雅之、吉永潤
    • Organizer
      第71回全国社会科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ハイブリッドゲーミングにおける「音」の問題―逆デジタルディバイドを超えられるか―2022

    • Author(s)
      宮脇昇、河村律子、玉井良尚、吉永潤
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会2022年秋季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史はサンプルなのか?-ガダマー解釈学に基づく「出会い」としての歴史学習の提案ー2022

    • Author(s)
      大山正博・吉永潤
    • Organizer
      第70回全国社会科教育学会(遠隔開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科におけるゲーミング教材の実装についてー6年生歴史学習の事例からー2022

    • Author(s)
      古谷享仁・兼田奈保子・吉永潤
    • Organizer
      第70回全国社会科教育学会(遠隔開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科における 孤立的な知識 形成の克服 ――個別事象間のアナロジー・比喩で学ばせる授業の提案――2020

    • Author(s)
      吉永潤
    • Organizer
      第69回全国社会科教育学会・第37回鳴門社会科教育学会合同全国研究大会(遠隔開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Construction of Debriefing Designed for Applying Experiences of History Game to Contemporary Issues2020

    • Author(s)
      Masahiro Ohyama , Hiroki Baba , Jun Yoshinaga
    • Organizer
      Joint International Conference, JCSG 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「その史実専用の知識」を超える学習材としての社会科ゲーム教材2019

    • Author(s)
      吉永潤
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「人間を選ぶ」判断力を育成する主権者教育の授業2-高等学校での授業実践を通じてー2019

    • Author(s)
      菅慶子
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 判定力を育成する小学校社会科授業の開発―他者の意見を自らの意見に反映するスクエアー型ワークシート―2019

    • Author(s)
      武貞隆之
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「制限時間」を考慮した意思決定・合意形成学習の提案2019

    • Author(s)
      馬場大樹
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 意思決定・合意形成を行うゲーム型授業を繰り返し体験することによる学び―過去2年間に行った学習の子ども自身によるふりかえりを通じてー2019

    • Author(s)
      大山正博・新友一郎
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史における対立の争点を顕在化させる学習の効果検討ー「満蒙問題」を題材としたゲーム型学習を通じてー2019

    • Author(s)
      松山航平
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Educational Efects of Active Learning in Succeeding Lessons;A Case Study of Game Use in a History Lesson Curriculum2018

    • Author(s)
      Hiroki Baba,Masahiro Ohyama,Takayuki Takesada, Keiko Suga,Jun Yoshinaga
    • Organizer
      International Simulation & Gaming Association the 49th Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing School Lessons of Civic Education for Cultivatiog Ability of Judgement on 'human Facters'2018

    • Author(s)
      Jun Yoshinaga, Keiko Suga
    • Organizer
      Second Interdiciplinary and Research Alumni Symposium iJaDe2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「人間を選ぶ」判断力を育成する主権者教育の授業開発ー大学生の意識調査を通じてー2018

    • Author(s)
      菅慶子、吉永潤
    • Organizer
      全国社会科教育学会第67回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 対立の判定力としての公民的資質を育成する授業開発ー「米騒動」を題材として2018

    • Author(s)
      武貞隆之
    • Organizer
      全国社会科教育学会第67回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 国際問題の解決主体を育成する社会科国際理解教育-「貿易ゲーム」のルール改変及び改変後の世界をプレイする授業の開発と実践ー2018

    • Author(s)
      大山正博
    • Organizer
      全国社会科教育学会第67回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ゲーム教材による問題解決パースペクティブの育成ー世界史A(現代史)単元においてゲーム教材が単元全体にもたらす学習効果の検証ー2018

    • Author(s)
      馬場大樹
    • Organizer
      全国社会科教育学会第67回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史授業における役割体験学習の組織ー統帥権干犯問題を題材にー2018

    • Author(s)
      松山航平
    • Organizer
      全国社会科教育学会第67回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 大学の学びを変えるゲーミング2020

    • Author(s)
      近藤敦・豊田祐輔・吉永潤・宮脇昇
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771032453
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Intersections In Simulation and Gaming2018

    • Author(s)
      Hiroki Baba, Masahiro Ohyama, Misaki Sato, Jun Yoshinaga
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783319787947
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi