• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Basic Research on Developing Learning Assessment Strategies for fostering "Profound Learning" of Reading Comprehension

Research Project

Project/Area Number 18K02668
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yamamoto Takaharu  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90210533)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords読むこと / 学習評価 / 指導のための評価 / 読むコミュニティ / 読む文化 / 読者反応 / 文学作品 / 対話的論証 / 対話的討議 / 文学 / フィードバック / 深い学び / 評価 / 目標設定カンファランス / ブレンド型授業 / 学びの責任 / 段階的移行モデル / 学習評価法 / カンファランス / 読むことの教育 / 理解
Outline of Final Research Achievements

In this study, we obtained the following four findings as "learning assessment" that invites "deep learning" in reading classes, mainly based on the latest research in the United States.
(1) Have students search for "signposts" for "reading carefully" using understanding strategies.(2) Not limited to the overall evaluation such as tests, try "whole book assessment" and devise an evaluation method focusing on the reading process of the learner.(3) Create "blended lessons" the learning of common teaching materials such as textbook teaching materials with the learning of sentences that the learner chooses and wants to read.(4) Encourage deep thinking by giving "interactive argument" in the reading class to clarify the way of discussion and to give feedback from teachers to students and students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、生徒の読む行為のなかで何がおこなわれているのかということを見取る枠組みを、読者反応の多角的な研究にもとづいた米国における理解方略研究・読むことの学習評価研究の成果に学びながら、日本語文章(主に文学作品)に対する積極的な読む行為を生み出す、それ自体が指導となるような学習評価のための理論的知見を得たところにある。読みの授業で「指導と評価の一体化」を可能にする知見を示した。
読むことの学習評価は読者の読む行為を理解し、解釈することである。本研究で明らかにした知見は、児童・生徒に限らず、自他の読む行為を見つめ直す読むコミュニティをつくり、読む文化を築くという社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「文学の対話的論証(Dialogic Literary Argumentation)」と学習評価-文学の授業における生徒へのフィードバックを中心に-2021

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 62 Pages: 1-14

    • NAID

      40022564098

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] ブレンド型授業における読むことの「選択する学び」と評価 : Gordon (2018) No More Fake Readingを手がかりとして2020

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢 国語教育学

      Volume: 16 Issue: 16 Pages: 78-93

    • DOI

      10.15027/50694

    • NAID

      120007017075

    • ISSN
      0919-7192
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2037335

    • Year and Date
      2020-07-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フィクションの深い学びを促す学習評価2019

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 15 Pages: 54-67

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学びを見取り、「自分のテーマ」の発見をいざなう2019

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 839 Pages: 48-51

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 文学作品の「精読(close reading)」の方法をどのように学ばせるか?2018

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      論叢国語教育学

      Volume: 14 Pages: 52-71

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 喜びを味わう体験を重ねる場としての「文学国語」2018

    • Author(s)
      山元隆春
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 37-12 Pages: 124-133

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「対話的文学討議(Dialogic Literary Argumentation)」と学習評価2020

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第139回秋期大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] フィクションの深い学びを促す学習評価2019

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第136回全国大学国語教育学会茨城大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 読むことの学習指導における「選択する学び」と評価2019

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      第137回全国大学国語教育学会仙台大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「文学国語」へ「文学国語」から―読み/書きの行為を通して、喜びを味わう経験を重ねる場をつくり出す2018

    • Author(s)
      山元隆春
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 読む文化をハックする: 読むことを嫌いにする国語の授業に意味があるのか?2021

    • Author(s)
      ジェラルド・ドーソン、山元隆春、中井悠加、吉田新一郎
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794811714
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] あたらしい国語科教育学の基礎2020

    • Author(s)
      山元隆春、難波博孝、山元悦子、千々岩弘一
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275362
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 詩とイマジネーションの教育学2019

    • Author(s)
      難波博孝、山元隆春、谷栄次、ほか
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 一人ひとりをいかす評価: 学び方・教え方を問い直す2018

    • Author(s)
      C.A.トムリンソン T.ムーン  山元隆春他訳
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830389
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi