• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the development of model subjects based on the systematization of "Zoukei-Asobi" and their visualization

Research Project

Project/Area Number 18K02671
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

YAMADA Yoshiaki  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (80363175)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西尾 正寛  畿央大学, 教育学部, 教授 (50441449)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords造形遊び / 学習指導要領 / 題材開発 / 授業実践 / 教科書 / 高学年造形遊び / 教科書教材 / 高学年 / 実践映像 / 授業 / 映像 / 造形的な遊び / 小学校学習指導要領 / 比較分析 / 実践 / 教員の認識 / アンケート / 聞き取り調査
Outline of Final Research Achievements

The first result of this study is that we were able to clarify teachers' perceptions of "Zoukei-Asobi." A questionnaire survey administered to university students and elementary school teachers revealed that the subjects had a different perception of "Zoukei-Asobi" from the content of the Course of Study.
The second result was that we were able to clarify how elementary school teachers developed their understanding of "Zoukei-Asobi" by analyzing the evolution of the subject matter of "Zoukei-Asobi" published in textbooks compiled based on the Course of Study. Furthermore, we found that the subject matter of "Zoukei-Asobi" in textbooks had been organized and converged after about two or three revisions.
Based on these results, we developed subject matter for "Zoukei-Asobi" for fifth and sixth graders and recorded the lessons on video.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は学習指導要領の内容に位置付く「造形遊び」を対象とした。「造形遊び」の研究はその意味や意義について論じられることが多く,学習指導要領の内容としての範疇を超えて議論されることが少なくない。一方本研究は,教育現場への「造形遊び」の浸透という視点のもとに「造形遊び」を検討し,題材を開発し映像資料化を試みた。学習指導要領の内容としての「造形遊び」を前提とすることで,教育現場の理解との乖離や,学習指導要領そのものの解釈の変遷を明らかにした。また,検定教科書の「造形遊び」の題材分析を通して,その浸透を測ろうとしたことも本研究の特徴であり,今後の「造形遊び」の研究に一つの視点を与えるものである。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2022 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 造形遊び四方山-学習指導要領の変遷と教科書題材の変遷から-2023

    • Author(s)
      山田芳明
    • Journal Title

      教育美術

      Volume: 969 Pages: 16-18

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科書題材に見る「造形遊び」の変遷 ―昭和52年告示の学習指導要領とそれを受けて出版された教科書の分析をもとに―2022

    • Author(s)
      山田芳明,宮川紀宏
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 37 Pages: 144-154

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教科内容としての「造形遊び」の認識に関する一考察 ~教員及び学生へのアンケートをもとに~2019

    • Author(s)
      山田芳明,大西洋史,西尾正寛
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 51 Pages: 345-352

    • NAID

      130007823768

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学習指導要領の内容としての「造形遊び」の考察~教科書題材に着目して~2024

    • Author(s)
      山田芳明
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科内容としての「造形遊び」の認識に関する一考察-教員及び学生へのアンケートをもとに-2019

    • Author(s)
      山田芳明,大西洋史,西尾正寛
    • Organizer
      美術科教育学会第41回北海道大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教科内容としての「造形遊び」導入時の捉え方についての考察-テキストマイニングの手法から-2019

    • Author(s)
      宮川紀宏,山田芳明
    • Organizer
      美術科教育学会第41回北海道大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi