• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Typology and Systematisation of Student Participation in Democracy Education in German Elementary and Secondary Schools

Research Project

Project/Area Number 18K02672
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

YANAGISAWA YOSHIAKI  香川大学, 教育学部, 教授 (40263884)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords民主主義教育 / 生徒参加 / シティズンシップ教育 / 主権者教育 / 政治教育 / ドイツ / 初等教育 / 中等教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to analyse the activities of elementary and secondary schools engaged in democracy education in Germany, as well as to categorise and systematise student participation across elementary and secondary schools.
It became clear that student participation can be categorised into the following three types. The first is “Type I: Experiential activity type,” which focuses on efforts to fulfil responsibilities. The second is “Type II: Lesson development type,” which centres on efforts for self-determination. The third is “Type III: problem-solving type,” which centres on efforts for co-determination.
Regarding the systematisation of student participation, one trend noted was that primary schools are implementing this mainly through class assemblies, and secondary schools are implementing this mainly through school councils and school meetings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義としては、実践事例分析にもとづく生徒参加の類型化および体系化が挙げられる。ドイツでは、授業づくり、学級づくり、学校づくり、地域づくりなど、多様なスタイルの民主主義教育が見られ、多様な生徒参加が実践されている。実践事例分析をとおしてその広がりや繋がりを明らかにしたという点である。
本研究の社会的意義としては、第一に日本ではまだ目が向けられていない生徒参加に光を当てた点である。第二に生徒参加が教育的機能を持つことを実践事例をもとに実証的に示した点である。第三に実践事例分析により、生徒参加の意義や成果とともに生徒参加が抱える課題あるいは課題克服の具体的方策を解明できた点である。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] コロナ禍におけるドイツ民主主義教育2024

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告

      Volume: 第10号 Pages: 22-33

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツの生徒参加と民主主義2023

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Journal Title

      教育

      Volume: No.928 Pages: 69-76

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国際機関のシティズンシップ教育から見たドイツの民主主義教育2023

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告

      Volume: 第8号 Pages: 1-16

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツ民主主義教育における生徒参加の類型化に関する研究2022

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告

      Volume: 第6巻 Pages: 1-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツにおける民主主義教育の現状と課題2021

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告

      Volume: 第5号 Pages: 9-20

    • NAID

      120007162900

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツ民主主義教育における生徒参加の類型化に関する試案2021

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告

      Volume: 第4号 Pages: 45-58

    • NAID

      120007029130

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツにおける民主主義的な学校文化形成の取り組み2020

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Journal Title

      香川大学教育学部 研究報告

      Volume: 2 Pages: 69-82

    • NAID

      120007015416

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるドイツ民主主義教育2023

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 16. Kinder und Jugendbericht に見るドイツ民主主義教育の現状と課題 - 初等・中等教育における民主主義教育を中心に-2023

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際機関のシティズンシップ教育から見たドイツの民主主義教育2022

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒参加による主権者教育に関する国際比較ー日本への提言に向けてー、4.ドイツにおける民主主義教育の取り組み2022

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツ民主主義教育における生徒参加の類型化に関する研究2021

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツ民主主義教育の理念と実践2021

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Organizer
      フォーラム・ドイツの教育
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける民主主義教育の現状と課題2020

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける民主主義的な学校文化形成の取り組み2019

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける民主主義教育の展開と課題2019

    • Author(s)
      柳澤良明
    • Organizer
      「開かれた学校づくり」全国交流集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi