Development of self-improvement program for social development using panel data
Project/Area Number |
18K02673
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Ehime University |
Principal Investigator |
Kido Shigeru 愛媛大学, 教育学研究科, 教授 (00591091)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
露口 健司 愛媛大学, 教育学研究科, 教授 (70312139)
藤平 敦 日本大学, 文理学部, 教授 (60462157)
中野 澄 大阪成蹊短期大学, グローバルコミュニケーション学科, 教授 (70741940)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 社会性 / パネルデータ / 特別活動 / 生徒指導 / 道徳教育 / 教科外教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The main research results in this research are the following three points. The first point is that, as a characteristic of changes in sociality during the elementary and junior high school years, sociality tends to be higher when advancing to the next grade, while it tends to lower significantly when entering junior high school.The second point is that children who were less social in elementary school tend to improve more in junior high school.The third point is that it became clear that it is not easy to support developmental student guidance in the management cycle.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の主な意義は、次の3点である。 1点目は、児童生徒の社会性の変容状況を把握するために、複数年にわたって長期的に実施した調査が少ない中、本研究においては、公立小・中学校に在籍する児童生徒を対象に実施した調査により、小学校高学年の時期から中学校卒業時までの社会性の変化の概要を、出身小学校別に明らかにすることができたことである。2点目は、得られたデータを基に、中学校入学時や進級時の対応策について検討することができたことである。3点目はマネジメントサイクルで進める発達支持的な生徒指導の困難性を把握できたことである。
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Report
(5 results)
Research Products
(4 results)