• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The style and task of curriculum management by the Basic Achievement Test System in Japanese senior-high schools

Research Project

Project/Area Number 18K02680
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionThe Open University of Japan

Principal Investigator

TANAKA TOJI  放送大学, 教養学部, 特任教授 (40128046)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 崇英  茨城大学, 教育学研究科, 教授 (30344782)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsカリキュラム・マネジメント / 高等学校 / 学びの基礎診断 / 学力評価 / 教員研修 / 教員の研修活動 / 教員研修プログラム / 新テスト
Outline of Final Research Achievements

This research explored the style and task of Curriculum Management (CM) by the tool of `Basic Achievement Test System' in Japanese senior-high schools, especially for students with lower level of achievement. By the influence of COVID-19, I took two alternative methods. First is to analyze the newspapers and journal reports on CM. I found it rare cases in senior-high school reports. This tendency means there’s a low level of interest and role-awareness on CM. To introduce `the Basic Achievement Test System' into senior-high schools effectively, it needs the organizational management. Second is to analyze the questionnaires collected after the teacher conferences I guided in the Prefecture Teacher's Centers. I made it clear the most of senior-high teachers share ‘the subject-subculture'. They tend to not know well the meaning of curriculum and have difficulty with team CM. Both tasks need to improve the content of CM program for teachers matching the types of senior-high schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

低調といわれる高等学校でのカリキュラム・マネジメントの課題について、「学びの基礎診断」システムの導入による評価と改善の側面から研究し、その展開に必要な教員への研修内容を検討した。とくに高等学校教員がカリキュラムの概念を十分に理解し、また教員集団がチームを組んで自校課題としてカリキュラム・マネジメントを進めるための手立てを示した。その際に民間事業者による外部試験システムを構築する上で、カリキュラム・マネジメントの推進に必要なデータ提供のあり方を指摘した。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 「令和の日本型学校教育」を読み解く2022

    • Author(s)
      田中統治
    • Journal Title

      教職課程

      Volume: 3月号

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] わたしはなぜ教育の道を志したか2021

    • Author(s)
      田中統治
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 67(7)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 展望ライブラリー 石井英真著 授業づくりの深め方2020

    • Author(s)
      田中統治
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 9月号 Pages: 56-56

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 展望ライブラリィ これからの質的研究法2020

    • Author(s)
      田中 統治
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 66‐1 Pages: 52-52

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学びの深さをどう捉えるかーカリキュラムの視点ー2019

    • Author(s)
      田中 統治
    • Journal Title

      関東教育学会紀要

      Volume: 46

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カリキュラムの評価とマネジメントー「効果検証」を中心にー2019

    • Author(s)
      田中 統治
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 28 Pages: 44-44

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントにおける評価の在り方2019

    • Author(s)
      田中 統治
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 65‐2

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントによる業務改善の提案2019

    • Author(s)
      田中 統治
    • Journal Title

      教育展望 臨時増刊

      Volume: 51

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 理論提案2019

    • Author(s)
      田中 統治
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 65‐11 Pages: 12-16

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 課題研究Ⅰ カリキュラムの評価とマネジメントをめぐって2019

    • Author(s)
      田中統治
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 28 Pages: 44-44

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントにおける評価の在り方2019

    • Author(s)
      田中統治
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 65‐2 Pages: 16-20

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 課題研究報告 フランスの学校教育における「深い学び」を探る2018

    • Author(s)
      田中統治
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 30 Pages: 5-6

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校評価に耐えられる資質・能力の教育目標化2018

    • Author(s)
      田中統治
    • Journal Title

      教育展望 臨時増刊

      Volume: 50 Pages: 25-29

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 批判的教育学のカリキュラム研究への応用と実践2018

    • Author(s)
      田中統治
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 27 Pages: 66-68

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高校生のための学びの基礎診断とカリキュラム・マネジメントの課題-教員研修プログラムを中心に-2020

    • Author(s)
      田中統治
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第21回Web大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「学びの基礎診断」とカリキュラム・マネジメントの課題2019

    • Author(s)
      田中 統治
    • Organizer
      日本高校教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 【理論提案】カリキュラム・マネジメントによる業務改善の提案2019

    • Author(s)
      田中 統治
    • Organizer
      第48回教育展望セミナー 第1分科会 経営部会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 公開シンポジウム 深い学びをどう捉えるか2018

    • Author(s)
      田中統治
    • Organizer
      関東教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 高校での「学びの基礎診断」によるカリキュラム・マネジメント2018

    • Author(s)
      田中統治
    • Organizer
      日本高校教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] カリキュラムの理論と実践2021

    • Author(s)
      田中 統治、根津 朋実
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595141539
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Book] 現代教育入門2021

    • Author(s)
      岩永 雅也、岩崎 久美子
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595322419
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Book] 現代カリキュラム研究の動向と展望2019

    • Author(s)
      日本カリキュラム学会
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804514
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi