• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical research on the relationship between competencies and curriculum content

Research Project

Project/Area Number 18K02685
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionChubu University

Principal Investigator

KOYASU Jun  中部大学, 現代教育学部, 教授 (90158907)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords資質能力 / 教科内容 / 授業の画一化 / 学習ログ / 教師の自律性 / 資質・能力の形成 / 教科内容研究 / 教育のデジタル化 / 学習ログの収集問題 / 教育の画一化 / 教育のICT化 / 教育内容統制 / 教育方法統制 / リアル授業とオンライン授業 / 資質・能力形成 / ジェネリック・スキル / 資質・能力ベース / 教科内容ベース / 問題解決学習 / 教育のスタンダード化 / 資質・能力 / 授業づくり
Outline of Final Research Achievements

There is a plan to grasp educational activities from the viewpoint of the formation of qualities and abilities. As a result, attention has focused on education that drives children to action. Therefore, I decided to explore how the viewpoint of educational content is positioned. In the digitization of classes, when I noticed the operation of the PC, there was a situation where there was not enough research on the content to be taught. Others were active but became drill-learning. On the other hand, it became clear that the construction of lessons centered on real learning was a challenge. In addition, it has become clear that the collection of learning logs has not only merits but also demerits.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育構想を描く場合、子どもに育てる知識・技能、資質・能力を全体的に把握することが重要である。また考察するにあたって、子どもの観点ばかりではなく、教える内容の観点、教える教師の観点をトータルに把握する必要がある。この点を忘れて一部の観点だけを重視すると教育活動のゆがみあるいは子どもの認識の形成にマイナスとなる事が見えてきた。授業のデジタル化も同様で、教育活動の画一化をもたらし、リアルな学習の阻害要因になる事もあることが見えてきた。教育のデジタル化を称賛する前に、慎重な研究が求められている。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 新版「生徒指導提要」とデジタル化による画一化2023

    • Author(s)
      子安 潤
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: №216 Pages: 26-29

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「令和の日本型学校」の学びとログの問題2023

    • Author(s)
      子安 潤
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 第52号 Pages: 99-108

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ICTの歪みとリアルの豊かさ2023

    • Author(s)
      子安 潤
    • Journal Title

      ちば教育と文化

      Volume: №100 Pages: 65-70

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 指定討論 学びと生活の豊かさの探究へ2022

    • Author(s)
      子安潤
    • Journal Title

      中国四国教育学会第73回大会 シンポジウム成果報告書・資料集

      Volume: 第27巻 Pages: 27-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「個別最適な学び」の虚像と実像2021

    • Author(s)
      子安潤
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 第212号 Pages: 88-98

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業の画一化と教師の自律性2021

    • Author(s)
      子安潤
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 第30号 Pages: 88-98

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] GIGAスクールの不協和と協働学習の課題2021

    • Author(s)
      子安潤
    • Journal Title

      歴史地理教育

      Volume: №932 Pages: 114-121

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育の画一化と授業のICT化の課題2021

    • Author(s)
      子安潤
    • Journal Title

      教育学の研究と実践

      Volume: 第17号 Pages: 65-69

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 未来の教室の設計を変える2020

    • Author(s)
      子安潤
    • Journal Title

      教育

      Volume: №896 Pages: 36-43

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ICTの不可能性とリアル授業の可能性2020

    • Author(s)
      子安潤
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: №753 Pages: 58-65

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校新学習指導要領を公正に読む2020

    • Author(s)
      子安潤
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 第209号 Pages: 46-53

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 画一的教育を真正性と子どもの視点から変える2020

    • Author(s)
      子安潤
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 第1231号 Pages: 22-29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業づくりをめぐる韓国の教師調査に基づく研究2019

    • Author(s)
      子安潤
    • Journal Title

      中部大学現代教育学研究紀要

      Volume: 第I13号 Pages: 1-12

    • NAID

      120006846307

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教科に固有な見方・考え方の教育をつくる2018

    • Author(s)
      子安 潤
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1208 Pages: 22-29

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「資質・能力」ベースの授業を変える2018

    • Author(s)
      子安 潤
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 第70巻第7号 Pages: 52-59

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] パターン化する授業を変える2018

    • Author(s)
      子安 潤
    • Journal Title

      教育

      Volume: №871 Pages: 28-35

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 資質・能力と教材研究ベースの配置転換2018

    • Author(s)
      子安 潤
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 2018年8月号 Pages: 12-15

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領の21世紀枠を破る2018

    • Author(s)
      子安 潤
    • Journal Title

      国語の授業

      Volume: 265号 Pages: 102-109

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 画一化の対話と討論をここから変える2018

    • Author(s)
      子安 潤
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: №741 Pages: 48-55

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「令和の日本型学校」の学びと学習ログの問題2022

    • Author(s)
      子安 潤
    • Organizer
      日本教育法学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] With/Afterコロナ時代の教育と教育政策/統治 指定討論2022

    • Author(s)
      子安 潤
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びと生活の豊かさの探究へ2021

    • Author(s)
      子安潤
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会 シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育の画一化と授業のICT化の課題2021

    • Author(s)
      子安潤
    • Organizer
      北海道教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 画一化する授業からの自律2021

    • Author(s)
      子安 潤
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031083
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] コロナ禍におけるポスト・コロナ時代の教育2021

    • Author(s)
      子安潤 他18名
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      学術図書出版社
    • ISBN
      9784780608885
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 感染症を学校でどう教えるか2020

    • Author(s)
      子安潤 他14名
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351346
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教科と総合の教育方法・技術2019

    • Author(s)
      子安潤、久田敏彦、湯浅恭正、山田綾、白石陽一、小柳和喜雄、福田敦志、高橋英児、趙卿我、竹川慎哉
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028403
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi