• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Image Competency and New Trends in Contemporary German Art Education

Research Project

Project/Area Number 18K02689
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of East Asia

Principal Investigator

Nobumasa Kiyonaga  東亜大学, 芸術学部, 教授 (00609654)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords芸術教育学 / ドイツ / イメージ学 / イメージ指向の芸術教育 / イメージ・コンピテンシー / 視覚文化 / 美的・感性的陶冶 / 現代陶冶論 / 視覚文化の解釈 / 現代ドイツ / 美学 / 芸術経験 / 感性論 / 現代ドイツの芸術教育学 / イメージ指向の芸術教育論 / イメージ・アトラス / アビ・ヴァールブルク / ロルフ・ニーホフ / クニベアト・ベアリング / PISAショック / 教育改革 / 現代ドイツ芸術教育学 / ヴィジュアル・リテラシー / 現代陶冶理論 / カール=ヨーゼフ・パッツィーニ / ドイツ芸術教員連盟 / 芸術教育論 / 芸術教授学
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on the trend of "Image-oriented Art Education“ which is one of the most important contemporary new trends in Art Education in Germany. It emerged against the backdrop of the German educational reforms triggered by the "Pisa Shock“ in 2001, and attempts to determine the theoretical and practical scope of this trend based on an understanding of the key concept "Image Competency“. This research has clarified the potential of this trend by understanding it in terms of the current positivist educational trend and the controversies surrounding it, especially in terms of debates over the philosophy of education, and by comparing and examining it with the latest achievements in aesthetics and art studies, including "Bildwissenschaft“, art history, and visual culture studies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代における芸術教育学をめぐる動向や論点を、ドイツにおける2000年以降の優勢な新潮流の一つに焦点を当てて、その理論的構成を、現在の教育学上の要請やそれをめぐる議論、とりわけ陶冶論をめぐる論争、さらには美学・芸術学、美術史や視覚文化研究上の動向や成果などの観点から多角的に分析することで、これまで本邦ではなお十分には吟味されていない現代ドイツ芸術教育論について新たな知見を提供するのみならず、21世紀の芸術教育学・美的感性的陶冶論を考える視座を提供し、新たな可能性と方向性について示唆することができた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 7 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 哲学者ヴォルフガング・ヴェルシュとの対話(前編)-芸術教育をめぐって-2022

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      東亜大学紀要

      Volume: 第34号 Pages: 19-42

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イメージ・コンピテンシーの理論に基づく芸術科の授業とは-フィルダー・ベンデン・ギムナジウムにおける授業実践についての報告-2021

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      東亜大学紀要

      Volume: 第32号 Pages: 17-25

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Yinka Shonibare CBE (RA), Mrs Pinckney and the Emancipated Birds of South Carolina2021

    • Author(s)
      Bernadette Van Haute, Ernst Wagner, Nobumasa Kiyonaga
    • Journal Title

      Homepage of the project Exploring Visual Cultures (Bilder, Bilderwelten, Weltbilder) of the Academy of Fine Arts, Munich

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Katsushika Hokusai, "Nami-ura“ (The Backside of the Wave)2020

    • Author(s)
      Nobumasa Kiyonaga
    • Journal Title

      The project "Exploring Visual Cultures“ (Bilder - Bilderwelten - Weltbilder) of the Academy of Fine Arts, Munich

      Volume: ー

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Die Monsterwelle von Hokusai - Zur Wahrnehmung von Hokusais "Die grosse Welle vor Kanagawa“ an japanischen Schulen2020

    • Author(s)
      Nobumasa Kiyonaga
    • Journal Title

      Das Projekt an der Akademie der Bildenden Kuenste Muenchen "Exploring Visual Cultures“ (Bilder - Bilderwelten - Weltbilder)

      Volume: ー

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イメージ・コンピテンシーの理論に基づく芸術科の授業とは -フィルダー・ベンデン・ギムナジウムにおける授業実践についての報告-2020

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      東亜大学紀要

      Volume: 32

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イメージ・コンピテンシーとその射程:現代ドイツ芸術教育学の潮流2019

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      東亜大学紀要

      Volume: 29 Pages: 23-55

    • NAID

      120006773227

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Warum man jetzt die Diskussion zur Kunstpaedagogik im deutschsprachigen Raum verfolgen muss2019

    • Author(s)
      Nobumasa Kiyonaga
    • Journal Title

      BDK-Mitteilungen

      Volume: Nr, 1 Pages: 27-31

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 精神分析学者・芸術教育学者カール=ヨーゼフ・パッツィーニ教授との対話(後編①)2019

    • Author(s)
      清永修全
    • Journal Title

      東亜大学紀要

      Volume: 第28号 Pages: 14-25

    • NAID

      120006626364

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アルフレート・ リヒトヴァークによる総合的な「感性教育」としての「芸術教育」の試みについて2020

    • Author(s)
      清永修全
    • Organizer
      平成30年度(2018年度)基盤研究(B)(一般)研究 研究代表者:小松佳代子「判断力養成としての美術教育の歴史的・哲学的・実践的研究」判断力科研、第7回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Das Fach Kunst und der Begriff der Bildung im japanischen Zusammenhang; Zu einer doppelten Schwierigkeit aus vergleichender Perspektive2020

    • Author(s)
      Nobumasa Kiyonaga
    • Organizer
      Tagung in der Aula der Kunstakademie Duesseldorf 14.-15. Januar 2020. Kunstunterricht und Bildung
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] Das Erbe der Kinder. Provenienzforschung und Sammlungsgeschichte von Kinder- und Jugendzeichnungen. Museen, Archive, private Kollektionen und verschwundene Sammlungen2021

    • Author(s)
      Jutta Stroeter-Bender
    • Total Pages
      358
    • Publisher
      Tectum Wissenschaftsverlag
    • ISBN
      9783828846036
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Das Erbe der Kinder | The Children’s Heritage Provenienzforschung und Sammlungsgeschichte von Kinder- und Jugendzeichnungen | Provenance Research and the History of Children’s and Youth Drawings Collections2021

    • Author(s)
      Jutta Stroeter-Bender(編)
    • Total Pages
      358
    • Publisher
      Tectum Wissenschaftsverlag
    • ISBN
      9783828846036
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Kunstunterricht und Bildung. Kulturelles Gedaechtnis - Globalitaet - innovative Perspektiven2020

    • Author(s)
      Kunibert Bering(編)
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      ATHENA-Verlag
    • ISBN
      9783763963089
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] PISA後のドイツにおける学力向上政策と教育方法改革2019

    • Author(s)
      久田敏彦監修、ドイツ教授学研究会編
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      9784842917580
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Guiding the Eye. Visual Literacy in Art Museums2019

    • Author(s)
      Lode Vermeersch, Ernst Wagner, Rainer Wenrich (Eds.)
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      Waxmann Verlag GmbH
    • ISBN
      9783830941125
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Visual Literacy in/and Art Museums2019

    • Author(s)
      Wagner, Ernst/Wenrich, Rainer/Vermeersch, Lode (Ed.)
    • Publisher
      印刷中
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi