• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of Financial Education Program with High Affinity to the Guidelines for Teaching, and Approaches to Teacher Training based on its Program.

Research Project

Project/Area Number 18K02690
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShiga Junior College

Principal Investigator

Osanai Koji  滋賀短期大学, その他部局等, 教授 (40204177)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松浦 義昭  金沢大学, GS教育系, 講師 (10377377)
西尾 圭一郎  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (20453368)
北野 友士  大阪公立大学, 大学院経営学研究科, 准教授 (90532614)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords金融教育 / 金融リテラシー / 学習指導要領 / 家庭科 / 資産形成 / 金融教育カリキュラム / 金融リテラシー・マップ / 投資学習支援 / 金融教育リテラシーマップ / 金融教育リテラシー・マッップ / 金融教育リテラシー・マップ / 教材作成 / カリキュラム / 教員養成
Outline of Final Research Achievements

A large-scale survey of college students was used to analyze the factors that influence financial literacy. In primary and secondary education, self-evaluations of math and arithmetic, Japanese, and social studies were found to influence financial literacy. In addition, we created teaching materials and programs for financial literacy education in Japanese kindergartens and nursery schools and measured their effectiveness, referring to the "Financial Literacy Map" of financial literacy for elementary school students in Japan and taking into account the relationship with "what the Ministry of Education wants students to develop by the end of their early childhood" in the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology's Guidelines for Education. In addition, we developed a website for high school students to learn financial literacy centered on asset formation, which can be used in the classroom.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

初等中等教育段階における算数・数学や国語、社会科などの自己評価が大学生の金融リテラシーに影響を及ぼしていることが明らかになったことにより、金融リテラシー教育を担う家庭科との連携が重用であることが分かった。また、各教育段階での金融教育の必要性を確認する意味では、幼児段階での金融教育により、幼児のお金に関する態度の変容がみられることが明らかになったことは意義がある。家庭科教員が金融リテラシー教育を行うにあたってもっとも不安があると考えている資産形成分野に関する高校生用の教材として、資産形成を中心としたウェブサイトを作成したが、これを利用することにより、現場教員の金融教育を支援することができる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 高校生のための投資学習支援ウェブサイトの構築2022

    • Author(s)
      小山内幸治
    • Journal Title

      滋賀短期大学研究紀要

      Volume: 48 Pages: 93-98

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児教育におけるデジタル紙芝居を用いた金融教育の実践2021

    • Author(s)
      小山内幸治、北野友二、西尾圭一郎、氏兼惟和
    • Journal Title

      滋賀短期大学研究紀要

      Volume: 46 Pages: 183-194

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 金融リテラシーの向上がもたらす金融政策および金融システムへの効果2020

    • Author(s)
      北野友士
    • Journal Title

      経済経営論集

      Volume: 第61巻4号 Pages: 141-166

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] The Impact of Financial Literacy and Layered Communication on Public’s Expectation Formation: A Questionnaire Survey for University Students2020

    • Author(s)
      KITANO Yuji
    • Journal Title

      Research Institute Discussionn Paper Series

      Volume: No. 11 Pages: 1-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習指導要領の改訂と金融経済教育2020

    • Author(s)
      西尾圭一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告 人文・社会科学編

      Volume: 第69号

    • NAID

      120006819625

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域金融機関による経営者教育が企業経営に与える影響の検証―金沢信用金庫による取り組み事例―2019

    • Author(s)
      北野友士
    • Journal Title

      信金中金月報

      Volume: 第18巻第6号 Pages: 54-77

    • NAID

      40021934817

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イングランド銀行によるコミュニケーション戦略の現状と課題2018

    • Author(s)
      北野友士
    • Journal Title

      経済経営論集

      Volume: 60巻第1号 Pages: 46-57

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地方創生に向けた地域金融の役割 ―経営者教育の持つ可能性―2018

    • Author(s)
      北野友士・山崎 泉
    • Journal Title

      個人金融

      Volume: 13巻2号 Pages: 71-82

    • NAID

      40021663732

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学校・家庭・社会が金融リテラシーに与える影響の検証ー新しい学習指導要領下での金融教育への示唆ー2021

    • Author(s)
      北野友士,小山内幸治,西尾圭一郎
    • Organizer
      経済教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 北陸新幹線の開業効果と中小企業経営―金沢信用金庫の取引先への調査から―2019

    • Author(s)
      山﨑泉・北野友士
    • Organizer
      実践経営学会第62回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における金融教育の実践例の効果の検証―事前的な学習経験と事後的なFP能力への影響―2019

    • Author(s)
      北野友士
    • Organizer
      経済教育学会第35回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 金融リテラシーの向上がもたらす金融政策および金融システムへの効果2019

    • Author(s)
      北野友士
    • Organizer
      日本金融学会2019年秋季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学における金融教育の実践例の効果の検証―事前的な学習経験と事後的なFP能力への影響2019

    • Author(s)
      北野友士
    • Organizer
      日本FP学会第20回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] キャッシュレス社会における金融・経済教育と消費者教育2019

    • Author(s)
      西尾圭一郎
    • Organizer
      経済教育学会第35回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] フィンテックなどの課題に直面する中での大学における金融教育・消費者教育の事例報告―外部と連携した授業の成果と課題―2019

    • Author(s)
      西尾圭一郎
    • Organizer
      日本消費者教育学会中部支部第1回例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] これからの時代に求められる金融経済教育2019

    • Author(s)
      松浦義昭
    • Organizer
      『授業に役立つ金融経済セミナー』講演(日本証券業協会)(招待講演)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 金融リテラシーに対する影響要因の分析について2018

    • Author(s)
      小山内幸治・北野友士・西尾圭一郎・松浦義昭・氏兼惟和
    • Organizer
      経済教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 事前調査を踏まえた大学における金融教育の実践とその効果測定2018

    • Author(s)
      西尾圭一郎
    • Organizer
      経済教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] パーソナルファイナンス教育が学生の期待形成に与える影響 ―イングランド銀行のコミュニケーション戦略を参考として―2018

    • Author(s)
      北野友士
    • Organizer
      日本FP学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Layered Communicationが学生の期待形成に与える効果の検証 ―イングランド銀行のコミュニケーション戦略を参考として―2018

    • Author(s)
      北野友士
    • Organizer
      日本金融学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi