• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Study of Professional Development and Career Formation of University Staff in an International Affairs Division in Japan

Research Project

Project/Area Number 18K02693
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Watanabe Rumi  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (90397787)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秋庭 裕子  一橋大学, 大学院経営管理研究科, 講師 (10313826)
坂本 友香  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 特任准教授 (30814230)
米澤 由香子  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (60597764)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords大学職員 / 大学スタッフ / キャリア形成 / 専門性 / 国際教育交流 / 非正規雇用 / 有期雇用 / 大学の国際化 / 国際化
Outline of Final Research Achievements

We conducted a survey of staff working in the international educational exchange departments of universities. The results suggest that in Japan, non-permanent, fixed-term staff have a diverse and wide-ranging career and expertise, in addition to a wealth of experience, and that they are human resources who can contribute to the internationalization of the university. However, without a satisfactory work environment and satisfactory treatment, it is difficult for them to demonstrate their knowledge and experience, and it is difficult for them to be motivated to perform their duties. In the U.S., there is no distinction between full-time and fixed-term employment, and it is common for employees to change jobs as they advance in their careers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

世界の大学の国際競争は激化しており、日本の大学においても、大学の国際化の推進が至上命題となっている。一部の分野では大学スタッフの専門職化が進んでいるが、国際教育交流分野においても導入が期待されている。本研究では、日本と米国の現状を調査し、どのような背景や専門性をもったスタッフが勤務しているのか、業務遂行の壁や課題について明らかにすることで、大学組織や雇用形態のあり方について検討し提案をおこなうことで、日本の大学の発展に貢献できると考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] ピアサポートによる留学生支援 -東北大学留学生オンラインヘルプデスクの試み-2021

    • Author(s)
      渡部留美、新見有紀子
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 8 Pages: 259-268

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学の国際教育交流部署における非正規事務職員のキャ リ ア形成 ─国立大学法人に勤務する4 名のライフストーリーから─2021

    • Author(s)
      渡部留美
    • Journal Title

      留学生交流・指導研究

      Volume: 23 Pages: 51-64

    • NAID

      40022619905

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ピアサポートによる留学生支援 -東北大学留学生ヘルプデスクの試み-2021

    • Author(s)
      渡部留美、新見有紀子、末松和子、渡邉由美子
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 7 Pages: 345-355

    • NAID

      120007016945

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 東日本大震災の被災地での日米の大学生による国際共修プロジェクト-被災地に暮らす人々の魅力を発信するHumans of Minamisanriku2021

    • Author(s)
      島崎薫、プレフューメ裕子、渡部留美
    • Journal Title

      言語教育実践「イマ×ココ」

      Volume: 8 Pages: 51-63

    • NAID

      40022515383

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Bringing the world to the Japanese classroom2019

    • Author(s)
      Akiba, H., Yonezawa, Y., & Suematsu, K.
    • Journal Title

      EAIE Spring Forum

      Volume: - Pages: 16-18

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 米国の大学における国際教育担当者の キャリア形成と動機づけ ―インタビュー調査より―2022

    • Author(s)
      米澤由香子・坂本友香・秋庭裕子
    • Organizer
      日本比較教育学会第58 回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生による留学生支援―ピア・サポートの利点と課題―2022

    • Author(s)
      渡部留美
    • Organizer
      第27回留学生教育学会・年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍の留学生支援&ー東北大学の事例ー2022

    • Author(s)
      渡部留美
    • Organizer
      2021年度第2回国立大学法人留学生指導研究協議会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多文化ファシリテーション能力に関する基礎的研究-近接分野の文献レビューを通して-2021

    • Author(s)
      秋庭裕子、平井達也、米澤由香子
    • Organizer
      異文化間教育学会第42回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] We can still make our classes diverse and interactive: Development of online intercultural collaborative learning classes2021

    • Author(s)
      Suematsu, K., Akiba, H., Yonezawa, Y., & Hirai, T.
    • Organizer
      AIEA Annual Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] RAUL研修-チームのなかで自分の特性・強みを生かした寮づくり-2021

    • Author(s)
      秋庭裕子
    • Organizer
      中央大学国際寮RAUL研修
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学生による留学生支援-東北大学の学生スタッフ雇用の取り組み-2020

    • Author(s)
      渡部留美・新見有紀子
    • Organizer
      国立大学留学生指導研究協議会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生オンラインヘルプデスクによる留学生支援2020

    • Author(s)
      渡部留美
    • Organizer
      第25回留学生教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高校時代の国際的な経験と高校卒業後の海外留学の関連性―国際 教育の高大連携に向けて―2020

    • Author(s)
      新見有紀子、秋庭裕子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 第2回 国際共修を実践から学ぶ-オンライン授業の導入で変わる学び、変わらない学び-2020

    • Author(s)
      末松和子、平井達也、米澤由香子、秋庭裕子
    • Organizer
      2020年度JAFSAオンライン研修
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンラインでもできる!『国際共修』ワークショップ2020

    • Author(s)
      末松和子、秋庭裕子、北出慶子、髙橋美能、水松巳奈
    • Organizer
      2020年度国際教育夏季研究大会(SIIEJ)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 国際教育交流業務内容の紹介2020

    • Author(s)
      秋庭裕子
    • Organizer
      2020年度JAFSA初任者研修
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 国際教育・国際交流分野における大学非正規職員の動機・専門性・キャリア形成に着目した2019

    • Author(s)
      渡部留美・坂本友香
    • Organizer
      留学生教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Going beyond campus: Comprehensive internationalization with local and business communities. AIEA Annual Conference,2019

    • Author(s)
      Suematsu, K., Akiba, H., Yonezawa, Y., & Hirai, T.
    • Organizer
      AIEA Annual Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Encompassing multiple voices: a comparison of study abroad trends and practices across Australia, Europe and Japan2019

    • Author(s)
      Coelen, R., Tran, L., & Akiba, H.
    • Organizer
      EAIE Annual Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 『異文化体験から学ぶ』教育実践の質向上を目指して―国際教育ファシリテーター育成の現状と展望―2019

    • Author(s)
      堀江未来、秋庭裕子、高木ひとみ、筆内美砂、平井達也
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「国際教育関係組織」(p106) 異文化間教育学会編著2022

    • Author(s)
      米澤由香子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353999
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「外国人留学生政策」(p104-105) 異文化間教育学会編著2022

    • Author(s)
      秋庭裕子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353999
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「コロナ禍で留学希望の学生をどう支えていくのか:オンライン国際交流にみる可能性と課題」(pp.159-176.)村田晶子(編)『オンライン国際交流と協働学習:多文化共生のために』2022

    • Author(s)
      秋庭裕子
    • Total Pages
      311
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248928
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「コロナ禍で留学希望の学生をどう支えていくのか:オンライン国際交流にみる可能性と課題」『オンライン国際交流と協働学習:多文化共生のために』2022

    • Author(s)
      秋庭裕子(村田晶子編著)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248928
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 国際共修:文化的多様性を生かした授業実践へのアプローチ2019

    • Author(s)
      末松和子、秋庭裕子、米澤由香子(編)
    • Total Pages
      314
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi