• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Study on the Process of Anglicizing Courses at Universities of Non-English Speaking Countries

Research Project

Project/Area Number 18K02696
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

Nagasawa Makoto  埼玉大学, 人文社会科学研究科, 准教授 (40626090)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords高等教育 / 国際化 / 大学教育 / 英語教育 / 大学国際化 / 多言語主義 / 留学生 / 英語化 / 外国語 / 国際化政策 / グローバル化 / EMI / 非英語圏
Outline of Final Research Achievements

This research aimed to investigate the realities and significance of the Anglicization of universities in five non-English-speaking countries: Japan, the Netherlands, South Korea, France, and Mexico. It examined Japan's English education history, highlighting differences between urban and rural needs, contrasting exam-oriented and practical English, and analyzing political and economic influences. The study also considered the importance of multilingualism, as seen in Europe, and Japan's linguistic, cultural, and structural challenges.
The COVID-19 pandemic halted the project in 2019, leading to the return of research funds. Despite this setback, new themes and methodologies were discovered. By 2023, external funding and new research funds were secured, enabling a progressive research agenda.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、実証的な国際比較を念頭に非英語圏の大学における「英語化」の実態とその意義を明確化し、多言語主義の重要性や「グローバル化・国際化=英語覇権」の虚実に迫ることを目的とした。その過程において、日本の歴史的・社会的な背景に加えて、国際化政策の費用対効果や効果測定の欠如、高等教育における言語的、文化的、構造的課題を考察することで、日本人の将来的な英語学習に対する示唆を与えるものとなった。図らずもコロナ禍による調査中断において、オンライン対応などの研究手法の模索により研究実施可能性を念頭においた設定課題再考の意思決定過程など、特に国際的な訪問調査を必要とする研究の未来に意義を持つこととなった。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] COVID-19がアメリカの大学にもたらした影響 ―2020年上半期の報告―2021

    • Author(s)
      福留東土、長沢誠 、川村真理、佐々木直子、蝶慎一
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60 Pages: 605-631

    • NAID

      120007115856

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] COVID-19が映し出す大学の価値と脆弱性2021

    • Author(s)
      福留東土、長沢誠 、川村真理、佐々木直子、蝶慎一
    • Organizer
      東京大学大学院教育学研究科公開研究セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 英語(中級)教育における履修学生の資質とモチベーション2020

    • Author(s)
      長沢 誠
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] "Trends of Globalization in East Asian Higher Education: The Cases of Japan, Korea and Taiwan"2019

    • Author(s)
      Jun Hyun Hong, Liang-Yo Yang, Makoto Nagasawa,
    • Organizer
      AIEA Annual Conference (San Francisco, USA)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「グローバル人材育成推進事業」における新たな学びの創出:組織はどう変わり、学生はどこで何を学んだか?2019

    • Author(s)
      長沢 誠
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会(玉川大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] "Aging Societies and the Role of International Student Body in East Asian Higher Education"2019

    • Author(s)
      Jun Hyun Hong, Liang-Yo Yang, Makoto Nagasawa,
    • Organizer
      QS-APPLE年次総会 (福岡、日本)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi