Verification of results of collaborative international exchange programs for global human resource development and review of evaluation methods
Project/Area Number |
18K02698
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
AIBA KAZUHIKO 新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (00222464)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
雲尾 周 新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (30282974)
杉澤 武俊 早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (30361603)
中島 伸子 新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (40293188)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | グローバル教育実践 / 交換留学 / グローバリゼーション / 交流事業 / 国際事業の継続 / 国際事業の評価 / 協働型国際交流プログラム / グローバル授業評価 / 国際交流事業 / グローバル化人材 / 国際交流活動 / 国際交流プログラム / 異文化理解 / 協働型国際理解 / グローバル化の課題 / グローバル人材 / 事業評価 |
Outline of Final Research Achievements |
First, it is more effective if students participating in international exchange programs learn about the countries they visit in advance and international relations. Second, students who participate in international exchange tend to work for global companies, and many of them are active there. Third, in international exchange projects, it is effective not only for universities to interact with each other, but also for exchanges between the same faculties and graduate schools. Finally, it became clear that international exchange programs are not one-year projects, but are carried out continuously, and that their effects are exerted when the projects are linked to the exchange program and the exchange activities of affiliated schools.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高等教育におけるグローバル化推進のための国際交流活動において、そのプログラムにおいて事前学習の重要性が確認された。また継続性の重要性およびその波及効果が確認された。特に学部中心の交流であったが、付属学校の教員・児童生徒の参加まで広がりを持った。 教育交流を中心としたプログラムは教職大学院への波及効果が大きく、小学校・中学校の教育実践活動でのグローバル人材育成のための教育活動の質的向上の成果があった。リモートを活用したフォーラムを通じての成果の確認が、国際交流事業が大学内だけでなく、多くの参加者を通して行われたことが最も高い社会的意義である。
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Report
(6 results)
Research Products
(24 results)