• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Verification of results of collaborative international exchange programs for global human resource development and review of evaluation methods

Research Project

Project/Area Number 18K02698
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

AIBA KAZUHIKO  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (00222464)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 雲尾 周  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (30282974)
杉澤 武俊  早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (30361603)
中島 伸子  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (40293188)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsグローバル教育実践 / 交換留学 / グローバリゼーション / 交流事業 / 国際事業の継続 / 国際事業の評価 / 協働型国際交流プログラム / グローバル授業評価 / 国際交流事業 / グローバル化人材 / 国際交流活動 / 国際交流プログラム / 異文化理解 / 協働型国際理解 / グローバル化の課題 / グローバル人材 / 事業評価
Outline of Final Research Achievements

First, it is more effective if students participating in international exchange programs learn about the countries they visit in advance and international relations. Second, students who participate in international exchange tend to work for global companies, and many of them are active there. Third, in international exchange projects, it is effective not only for universities to interact with each other, but also for exchanges between the same faculties and graduate schools. Finally, it became clear that international exchange programs are not one-year projects, but are carried out continuously, and that their effects are exerted when the projects are linked to the exchange program and the exchange activities of affiliated schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高等教育におけるグローバル化推進のための国際交流活動において、そのプログラムにおいて事前学習の重要性が確認された。また継続性の重要性およびその波及効果が確認された。特に学部中心の交流であったが、付属学校の教員・児童生徒の参加まで広がりを持った。
教育交流を中心としたプログラムは教職大学院への波及効果が大きく、小学校・中学校の教育実践活動でのグローバル人材育成のための教育活動の質的向上の成果があった。リモートを活用したフォーラムを通じての成果の確認が、国際交流事業が大学内だけでなく、多くの参加者を通して行われたことが最も高い社会的意義である。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (8 results) Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Funded Workshop (11 results)

  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学珠海校/北京師範大学付属南澳実験学校/北京師範大学付属恵州実験学校(中国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ソウル教育大学校(韓国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学珠海校/北京師範大学付属南澳実験学校/北京師範大学付属恵州実験学校(中国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学珠海校/教育学院(中国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学付属実験学校(中国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学珠海校/教育学院(中国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京聯合大学/国際交流学院(中国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学珠海校/教育学院/グローバル化人材の養成について(中国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバリゼイションと教育Ⅲー国境を学習することー2023

    • Author(s)
      相庭和彦 白尾裕志 田口康明 宮薗衛
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要

      Volume: 15巻2号 Pages: 127-148

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバリゼイションと教育Ⅱーグローバルな課題に向き合う見方・考え方、資質・能力の育成2022

    • Author(s)
      宮薗衛 田中一裕 雲尾周 相庭和彦
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要

      Volume: 14巻2号 Pages: 247-270

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
  • [Journal Article] アジアのグローバル下における「矛盾と葛藤の」教育改革-教育再生会議・教育再生実行会議の「提言」に関する考察2022

    • Author(s)
      相庭和彦
    • Journal Title

      公教育計画研究

      Volume: 12号 Pages: 68-87

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバリゼイションと教育Ⅰーグローバリゼイションという現象を教育実践化するために2021

    • Author(s)
      相庭和彦 宮薗衛
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要

      Volume: 13巻2号 Pages: 191-209

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中国視察報告2019

    • Author(s)
      相庭和彦 岡田崇宏 鈴木正美 鈴木亜美 野崎良平
    • Journal Title

      新潟大学教職大学院年報

      Volume: 第3号 Pages: 65-73

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 国際教育フォーラム20232023

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 日中国際交流フォーラム2021--グローバル人材育成に向けた協働型国際交流ププログラムの成果検証と評価方法の再検討-2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日中教育実践交流検討会2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 新潟大学と北京師範大学の大学間交流について2020

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 北京師範大学付属南澳実験学校と新潟大学教職大学院教育実践研究交流会2020

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日中教育フォーラムー珠海ー2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日本社会科教育学会2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 新潟大学・北京師範大学学生研究交流会2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 新潟大学・北京師範大学恵州実験学校授業研究集会2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日本教育講演集会(北京師範大学珠海校)2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 北京師範大学南澳実験学校教育研究集会2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi