• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Action research of dialogue-based educational development to encourage reflective practice in education

Research Project

Project/Area Number 18K02699
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionHokuriku University (2021)
Kanazawa University (2018-2020)

Principal Investigator

Sugimori Kimikazu  北陸大学, 高等教育推進センター, 教授 (40581632)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsダイアローグ / ファカルティ・ディベロップメント / FD / ファカルティ・ラーニング・コミュニティ / アクション・リサーチ / 省察的実践 / 教育開発 / ファシリテーション / オンライン授業設計 / ワークショップ / 質的分析 / 対話
Outline of Final Research Achievements

The qualitative research was conducted with Faculty Developers at universities and colleges, including the principal investigator. The process of intervention in individual and organizational reflective educational practice through dialogue was examined based on action research. Through benchmarking based on interviews with U.S. developers, development and implementation of a facilitation-based interactive training program, support for online classes and HyFlex classes, implementation of workshops aimed at forming Faculty Learning Communities, and the process of establishing a Center for Teaching and Learning (CTL). The process of launching the program was advanced. In the future, the practical issue remains to verify the effectiveness of the CTLs in terms of its impact on the formation of a culture of teaching and learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本邦の高等教育機関におけるファカルティ・ディベロップメント(FD)支援を支える専門職の確立は、学習者中心の教育・学習を進展させていくことに重要な要素となる。本研究で見出した、対話型教育研修プログラムの開発と実践による教員の専門職学習共同体(ファカルティ・ラーニング・コミュニティ)の形成や、それを支えるFD支援組織の米国複数大学とのベンチマーキングは、今後の大学教育開発の針路を探究する基盤となると考える。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 5 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Tufts University(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Tufts University(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ファカルティ・ラーニング・コミュニティの形成-対話型省察的実践のアクションリサーチ-2022

    • Author(s)
      杉森公一
    • Journal Title

      北陸大学紀要

      Volume: 52 Pages: 309-319

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Possibility of HyFlex : Innovation and Inclusion in Course Design, Teaching, and Learning2022

    • Author(s)
      杉森 公一
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 185-196

    • DOI

      10.18999/njhe.22.185

    • ISSN
      1348-2459
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2002424

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ハイフレックスの可能性2022

    • Author(s)
      杉森公一, 田尻慎太郎, 關谷暁子, 齋藤大明, 小椋賢治
    • Organizer
      大学教育改革フォーラムin東海2022(ポスター発表)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ファカルティ・ラーニング・コミュニティ(FLC)の形成(2)-大学教育における実践コミュニティ生成を再考する-2021

    • Author(s)
      杉森公一
    • Organizer
      大学教育学会2021年度課題研究集会(ポスター発表)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] スムーズに遠隔授業に移行できる対面授業体制の構築2021

    • Author(s)
      關谷暁子, 杉森公一
    • Organizer
      SPODフォーラム2021・オンデマンドセッション
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育のリ・デザイン - 緊急遠隔授業からデジタル時代の教育学へ2021

    • Author(s)
      杉森公一
    • Organizer
      第124回日本小児科学会学術集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学の教育・研究・社会貢献に新しいモデルは生まれうるか?~COVID-19の経験を踏まえてAI化・ロボット化した世界の担い手を構想する~2021

    • Author(s)
      岡本仁宏・杉森公一・山口洋典
    • Organizer
      大学コンソーシアム京都第26回FDフォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] <ラウンドテーブル10>アクティブラーニングを支援する学生アドバイザーの制度・研修・効果に関する実践枠組みの提案2020

    • Author(s)
      杉森公一
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] <課題研究シンポジウムIV>アクティブラーニングを支援する学生アドバイザーの制度・研修・効果に関する実証的研究2020

    • Author(s)
      杉森公一
    • Organizer
      大学教育学会2020年度課題研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔授業がつなぐ大学の学びのリ・デザイン:デジタル・ペダゴジーへ2020

    • Author(s)
      杉森公一
    • Organizer
      第23回関西大学FDフォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ROBOT-PROOF(ロボット・プルーフ)- AI時代の大学教育に求められる新しいリテラシー2020

    • Author(s)
      杉森公一
    • Organizer
      名古屋大学高等教育研究センター第184回招聘セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学教育センター等の現在と未来を考える―「日本版CTLアセスメント基準(試行版)」を活用して―2020

    • Author(s)
      杉森公一
    • Organizer
      日本高等教育開発協会・第12回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育学習センター(CTL)はどのようにして高等教育を活性化させるか ボストンにおけるCTLのベンチマーキング調査2019

    • Author(s)
      杉森公一, SOISSON Annie, QUALTERS Donna
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 米国大学ラーニング・アシスタントの事例からみる学修支援への示唆2019

    • Author(s)
      杉森公一
    • Organizer
      大学教育学会2019年度課題研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ファカルティ・ラーニング・コミュニティ(FLC)の形成-対話型教育開発が促す省察的教育実践-2019

    • Author(s)
      杉森公一
    • Organizer
      大学教育学会2019年度課題研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教育・学習センター(CTL)のこれからを考える2019

    • Author(s)
      杉森公一
    • Organizer
      日本高等教育開発協会・2019年度第1回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育学習センター(CTL)はどのようにして高等教育を活性化させるか:ボストンにおけるCTLのベンチマーキング調査2019

    • Author(s)
      杉森公一, SOISSON Annie, QUALTERS Donna
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Active Learning Advisors as Peer Tutors to Enhance Active Learning Pedagogy at Kanazawa University2018

    • Author(s)
      Kimikazu Sugimori, Mami Kawachi
    • Organizer
      2018 International Learning Assistant Conference, Research Poster Session
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング型授業における学生アドバイザーの効果2018

    • Author(s)
      河内真美, 杉森公一
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 大学発のリーダーシップ開発2022

    • Author(s)
      日向野 幹也(分担執筆 杉森公一)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623093359
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] ROBOT-PROOF2020

    • Author(s)
      ジョセフ・E・アウン、杉森公一、西山 宣昭、中野 正俊、河内 真美、井上 咲希、渡辺 達雄
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      森北出版
    • ISBN
      9784627975217
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 金沢大学国際基幹教育院高等教育開発・支援系/部門ニュースレターNewsletter 第9号

    • URL

      http://herd.w3.kanazawa-u.ac.jp/post_kei/news-kei/20674/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi