• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the training program to utilize the common knowledge that IR seniors extracted from the analysis example of each university, and to improve the analytical ability of the IR beginner

Research Project

Project/Area Number 18K02706
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionTottori University

Principal Investigator

ONO Kenichi  鳥取大学, 学長室, 教授 (90314608)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 嶌田 敏行  茨城大学, 全学教育機構, 教授 (00400599)
岡部 康成  帯広畜産大学, 畜産学部, 講師 (10413569)
小湊 卓夫  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (30372535)
藤井 都百  九州大学, インスティテューショナル・リサーチ室, 准教授 (50437092)
田中 秀典  宮崎大学, 農学部, 教授 (50529253)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsIR / 共通知 / 分析スキル / 人材育成 / 共通分析セット / 教学マネジメント / 大学評価コンソーシアム / 評価・IR人材育成
Outline of Final Research Achievements

For the purpose of solving a problem (unclearness of the analysis purpose) that IR beginners faced, we extracted common knowledge from the analysis example that IR seniors performed at each university and, made the common analysis set that can be utilized in IR work.We carried out questionary survey based on this set and examined an answer trend by analytical experiences and validity of the common knowledge.As a result, the common knowledge that we initially assumed did not exist. But it turned out that it was effective for the ability improvement of the IR beginner by inflecting to a research design and research question part.We developed the training program for IR beginners about the common knowledge. The participant can learn knowledge and a skill about IR in the lecture, can acquire the idea that utilized common knowledge for analytical purposes and share the know-how of the analysis with an IR senior in the practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によりIR実務経験者が各大学で行った分析事例を収集し、共通知として体系的に整理することができた。本結果は、大学評価コンソーシアムが実施する会員向けアンケートの設問や大学評価・IR担当者集会等のイベントコンテンツとして利用するとともに、コンソーシアムのWebサイトでアンケート結果やイベントの活動結果等を公表することで、我が国の多くのIR担当者に研究成果を提供することができた。また、今回開発したIR初級者向け研修プログラムを通じて、内部質保証やエンロールメント・マネジメントにおけるIR活動の重要性理解、IR担当者同士のネットワーク構築、各大学での実践事例の増加等のIR機能の向上に貢献できた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2023 2022 2019 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (8 results) Remarks (10 results)

  • [Journal Article] IR(評価)担当者はどのように各能力を涵養しているのか2022

    • Author(s)
      嶌田敏行
    • Journal Title

      大学評価とIR

      Volume: 14 Pages: 46-53

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2015年度調査における大学評価・IR担当者の能力実態調査について2022

    • Author(s)
      嶌田敏行
    • Journal Title

      大学評価とIR

      Volume: 14 Pages: 87-101

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特集「IR(評価)担当者の知識、技能の実態調査」概要2022

    • Author(s)
      嶌田敏行・大野賢一
    • Journal Title

      大学評価とIR

      Volume: 14 Pages: 5-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] IR(評価)担当者能力の変化と傾向 -2018年度調査結果との比較-2022

    • Author(s)
      大野賢一
    • Journal Title

      大学評価とIR

      Volume: 14 Pages: 14-45

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2018年度調査におけるIR担当者能力の現状2022

    • Author(s)
      大野賢一・嶌田敏行
    • Journal Title

      大学評価とIR

      Volume: 14 Pages: 102-128

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] IR初級概論22023

    • Author(s)
      小湊卓夫
    • Organizer
      継続的改善のためのIR/IEセミナー2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] エンロールメント・マネジメントとIR実践2023

    • Author(s)
      嶌田敏行
    • Organizer
      継続的改善のためのIR/IEセミナー2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 演習テーマ(共通知)の概要及びグループワークの説明2023

    • Author(s)
      大野賢一
    • Organizer
      継続的改善のためのIR/IEセミナー2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] IR会議資料作成におけるIRの知識・技能の活用について2023

    • Author(s)
      嶌田敏行
    • Organizer
      継続的改善のためのIR/IEセミナー2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学におけるIR活動とその基本的観点2022

    • Author(s)
      小湊卓夫
    • Organizer
      大学評価・IR担当者集会2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 改めてIRとは何か2022

    • Author(s)
      嶌田敏行
    • Organizer
      大学評価・IR担当者集会2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] セッション趣旨とねらいと関連する基礎知識2022

    • Author(s)
      嶌田敏行・大野賢一
    • Organizer
      大学評価・IR担当者集会2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] IR が抽出した「共通知」の教学マネジメント分野への適用可能性2019

    • Author(s)
      大野賢一、嶌田敏行、岡部康成、田中秀典、藤井都百、小湊卓夫
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 大学評価・IR担当者集会2022 IR初級者セッション

    • URL

      https://iir.ibaraki.ac.jp/jcache/index.php?page=acc2022#r1

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 大学評価・IR担当者集会2022 IR業務のおさらい-IRで培った知識・スキルを何に活かすのか-

    • URL

      https://iir.ibaraki.ac.jp/jcache/index.php?page=acc2022#r2

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 大学評価・IR担当者集会2022 IR組織、評価組織の点検評価を行おう

    • URL

      https://iir.ibaraki.ac.jp/jcache/index.php?page=acc2022#er1

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 大学評価・IR担当者集会2022 評価・IR課題共有セッション

    • URL

      https://iir.ibaraki.ac.jp/jcache/index.php?page=acc2022#er2

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 継続的改善のためのIR/IEセミナー2023

    • URL

      https://iir.ibaraki.ac.jp/jcache/index.php?page=iries2023

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 大学評価・IR担当者集会2021 IR担当者能力調査結果報告会(2021年8月24日オンライン開催)

    • URL

      https://iir.ibaraki.ac.jp/jcache/index.php?page=acc2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 情報誌「大学評価とIR」 第14号(2022年3月30日発行、ISSN 2435-8959)

    • URL

      https://iir.ibaraki.ac.jp/jcache/index.php?page=lib014

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 継続的改善のためのIR/IEセミナー2021 IR実務担当者セッション(2021年3月22日開催)

    • URL

      http://iir.ibaraki.ac.jp/jcache/index.php?page=iries2021t

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 「教員評価とIRの関わり」:岡部康成、IR実務担当者集会、宮崎大学、2019年11月14日

    • URL

      http://iir.ibaraki.ac.jp/jcache/index.php?page=irue20191114t

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 活動成果報告:大学評価・IR担当者集会2018 分科会2「内部質保証に向けたIRや調査機能の育成」

    • URL

      http://iir.ibaraki.ac.jp/jcache/index.php?page=acc20180822-R22

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi