• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Social Experiment through Introduction of English Language as an Educational Tool: issues in Kazakhstan's Higher Education Reform

Research Project

Project/Area Number 18K02712
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionYamaguchi Prefectural University

Principal Investigator

IWANO MASAKO  山口県立大学, 国際文化学部, 教授 (70264968)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords言語政策 / 多文化教育 / 英語教育 / 中央アジア / 3言語一体化政策 / 教育言語の英語化 / CLIL / 複言語政策 / 大学のグローバル化 / 英語による教育
Outline of Final Research Achievements

How do society, culture and people react and change when their government starts to introduce a language different from their national language or their language used for official or business communication? Such a nationwide experiment can be observed in a case of Kazakhstan, one of the five countries comprising Central Asia. Kazakhstan initiated an inclusion of English language as a medium of international economic communication, alongside Kazakh (officially their national language) and Russian language (universally understood and used as a language for inter-ethnic communication). The trilingual language policy aims for all ethnic groups in Kazakhstan to acquire fluency in all three languages by 2030. Through interviews implemented before/after the COVID 19, this research witnessed model universities and schools were moving towards the goal; however, public schools outside cities seemed to be struggling with a shortage of resources.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国際化やグローバル化が進む今日にあって、世界的に教育言語の英語化が進んでいる。日本でも教授言語の英語化が進んでいるが、国民全体の多言語コミュニケーション力向上までには至っていない。一方、中央アジアのカザフスタンではカザフ語・ロシア語・英語による三言語一体化政策を開始し、2030年までにすべての子ども・若者が三つの言語を修得するという目標を立て、グローバル人材育成に取り組んできた。成功のカギを握るのは一部のモデル大学やエリート学校における学校教育改革であり、この枠内では成果をあげていることから、カザフモデルの示唆するものは大きいといえる。また、政策の限界に関する検証から教育政策の課題も見える。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 研究ノート「教育言語の英語化という社会実験―カザフスタンに見る大学教育改革の課題」2020

    • Author(s)
      岩野雅子・大場智美
    • Journal Title

      インターカルチュラル

      Volume: 18号 Pages: 117-125

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本とカザフスタンに見る大学教育改革:教育言語の英語化がもたらす未来2020

    • Author(s)
      岩野雅子・大場智美
    • Journal Title

      多摩大学グローバルスタディーズ学部紀要

      Volume: 12号 Pages: 47-61

    • NAID

      120006839200

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 研究者トライアンギュレーションで見えてくるもの―カザフスタンの英語教育推進事業を事例として2019

    • Author(s)
      岩野雅子、サルタナ・アクメトヴァ、アセル・バジルガラモヴァ、大場智美
    • Organizer
      日本国際文化学会第18回全国大会 共通論題
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] International Models of Science Governance and Research Management2020

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi