• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Writing Discipline to Encourage Inquiry Thinking Through Deep Active Learning that contributes to High School-University Articulation Reforms

Research Project

Project/Area Number 18K02713
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionJ. F. Oberlin University

Principal Investigator

Inoshita Chiiko  桜美林大学, リベラルアーツ学群, 教授 (60407757)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柴原 宜幸  開智国際大学, 教育学部, 教授 (30327275)
桂 啓壯  宮城学院女子大学, 一般教育部, 教授 (70265437)
小山 治  京都産業大学, 全学共通教育センター, 准教授 (50621562)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords思考を鍛える / ライティング教育 / 探究学習 / 高大接続 / 教材開発 / ライティング・ルーブリック / ライティングセンター / フィンランド / 教養教育 / 専門教育 / 人間形成 / 主体的・対話的な深い学び / 教材開発研究 / 正課・正課外教育 / 思考力 / 判断力 / 表現力
Outline of Final Research Achievements

Discussions on High School-University Articulation Reforms has focused on university entrance examinations. Originally, it should be an urgent issue to be considered as inquiry thinking through deep active learning. Therefore, in this study, first, we focused on writing discipline to encourage inquiry thinking, and analyzed the history of university writing education, and advanced cases in Japan and Finland. Second, we developed writing textbooks and writing rubrics to encourage inquiry thinking, and verified whether they are effective in fostering critical thinking and logical expression. Third, we investigated occupational relevance to find out whether writing experience at university is useful in the workplace. Fourth, we clarified the various functions of writing centers. The results were reported at conferences and published.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高大接続の議論は入試改革に向けられているものの、大学入学共通テストは問題解決型思考や独創性のある論拠を問うているとはいえない。加えて高校の新学習指導要領では探究学習が重視され、教師の指導力向上や教材開発は急務となっている。そこで、第一に大学教育学会誌のアーカイブスを分析し、思考を鍛えるライティング教育の枠組みを明確化し、主体的・対話的に学び、考えて書く力を育成する教材を開発し、ルーブリックで効果を検証した。第二に教師の力量形成に向けて国内外の先進的事例を分析した。第三に書く経験が卒業後の仕事に役立つことを示した。これらは探究学習を推進するための資料として学術的かつ社会的意義のあるものといえる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (18 results) (of which Invited: 6 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 会員による自著紹介:思考を鍛えるライティング教育-書く・読む・対話する・探究する力を育む2023

    • Author(s)
      井下千以子
    • Journal Title

      初年次教育学会学会誌

      Volume: 第15巻1号 Pages: 89-89

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「考えて書く力・読む力」は人間形成の基本2023

    • Author(s)
      井下千以子
    • Journal Title

      週刊読書人

      Volume: 20453 Pages: 7-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Book Review 『思考を鍛えるライティング教育』2022

    • Author(s)
      井下千以子
    • Journal Title

      IDE大学協会

      Volume: No.646 Pages: 72-73

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教員の多様性を活かした初年次教育のあり方―思考を深めるアクテ ィブラーニングに向けて2022

    • Author(s)
      井下千以子
    • Journal Title

      初年次教育学会誌

      Volume: 14(1) Pages: 37-44

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 探究学習を企図した専門科目でのレポート指導が 批判的思考力・論理的表現力に及ぼす効果-問題と目的-2021

    • Author(s)
      井下千以子・柴原宜幸・小山治
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 28-32

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 思考力と書く力の基盤形成-大学のライティング指導の多様性に着目して2020

    • Author(s)
      井下千以子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42-1 Pages: 25-26

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習支援を学習成果に結びつけるための設定と運営2019

    • Author(s)
      加藤善子・井下千以子・谷川裕稔・野田文香
    • Journal Title

      大学教育学会誌第40巻第2号

      Volume: 通巻第78号 Pages: 99-102

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生の思考を鍛えるライティング教育の充実に向けて2019

    • Author(s)
      井下千以子
    • Journal Title

      大学教育学会誌第41巻第1号

      Volume: 通巻第79号 Pages: 49-52

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高大接続に向けた「主体的に思考し表現する力」の育成―2017年度初年次教育学会会員調査と事例分析をもとに2018

    • Author(s)
      井下千以子
    • Journal Title

      初年次教育学会誌

      Volume: 10(1) Pages: 99-105

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習支援としてのライティング教育と思考力育成 加藤善子他「学習支援を学修成果に結びつけるための設計と運営」2018

    • Author(s)
      井下千以子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(2) Pages: 99-102

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The implementation and evaluation of a training program for developing undergraduates’critical thinking and attitudes2018

    • Author(s)
      KIKUSHIMA, M., TERAMOTO, T., & SHIBAHARA, Y.
    • Journal Title

      Educational Technology Research

      Volume: 41 Pages: 91-103

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 論理的考え、書く力を育む-教員の多様性を活かした“共通教育と専門教育の接続”に向けて-2022

    • Author(s)
      井下千以子
    • Organizer
      創価大学全学FD研修会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 基盤教育と専門教育の接続をつなぐライティング教育2022

    • Author(s)
      井下千以子
    • Organizer
      日本大学文理学部FDカフェ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 探究学習を企図した専門科目でのレポート指導が 批判的思考力・論理的表現力に及ぼす効果-ウェブ調査による学習意識・行動を踏まえ た相関分析-2021

    • Author(s)
      小山治・井下千以子・柴原宜幸
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 探究学習を企図した専門科目でのレポート指導が 批判的思考力・論理的表現力に及ぼす効果-ライティング・ルーブリックに基づく評価 とその変化-2021

    • Author(s)
      柴原宜幸・井下千以子・小山治
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教員の多様性を活かした初年次教育のあり方―思考を深めるアクテ ィブラーニングに向けて2021

    • Author(s)
      井下千以子
    • Organizer
      初年次教育学会第14回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学のライティング教育研究の歩みと課題-大学教育学会誌40周年の動向から2020

    • Author(s)
      井下千以子
    • Organizer
      大学教育学会2020年度課題研究集会シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 論述課題と指導内容に関する高大接続の観点からの検討-中高一貫校の事例をもとに2020

    • Author(s)
      井下千以子・柴原宜幸
    • Organizer
      大学教育学会2020年度課題研究シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 探究学習を企図した専門科目でのレポート指導が批判的思考力・論理的表現力の育成に及ぼす効果(1)2020

    • Author(s)
      井下千以子・柴原宜幸・小山 治
    • Organizer
      大学教育学会2020年度課題研究シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学時代のレポートライティング経験は仕事においてどの程度役立つか― 社会科学分野と工学分野の比較2020

    • Author(s)
      小山 治
    • Organizer
      大学教育学会2020年度課題研究シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ライティング・センターの機能と展望-正課と正課外をつなぐライティング教育を目指して2019

    • Author(s)
      井下千以子,佐藤広子,小林至道,岩﨑千晶,佐渡島紗織,柴原宜幸,大島弥生,成瀬尚志,関田一彦
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会要旨集, 302-303.
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 思考力と書く力の学術基盤形成 -大学のライティング指導の多様性に着目して-2019

    • Author(s)
      井下千以子
    • Organizer
      大学教育学会2019年度課題研究集会要旨集, 21-22.
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 深い学びを支えるアカデミック・ライティングと思考力-自律した学習者の育成に向けて2019

    • Author(s)
      井下千以子
    • Organizer
      2019年度第1回千葉大学アカデミック・リンク/ALPSセミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アカデミックライティングを通していかに学生の「思考を鍛える」のか2019

    • Author(s)
      井下千以子
    • Organizer
      関西国際大学,教員研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生の思考を鍛えるライティング教育の課題と展望2018

    • Author(s)
      井下千以子・大島弥生・成瀬尚志・小山治・小笠原雅正明・杉谷祐美子・関田一彦・柴原宜幸
    • Organizer
      大学教育学会課題研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 思考を鍛えるライティング教育の充実に向けて2018

    • Author(s)
      井下千以子
    • Organizer
      大学教育学会課題研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習支援を学修成果に結びつけるための設計と運営2018

    • Author(s)
      加藤善子・井下千以子・谷川裕稔・野田文香
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学の学び入門―論理的な思考を鍛えよう2018

    • Author(s)
      井下千以子
    • Organizer
      同志社大学,プロが教える!図書館講習会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 初年次教育で求められる文章表現・ライティング指導とは何か2018

    • Author(s)
      井下千以子
    • Organizer
      創価大学,2018年度初年次教育実践交流会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 思考を鍛えるライティング教育-書く・読む・対話する・探究する力を育む2022

    • Author(s)
      井下千以子
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766428308
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 思考を鍛える大学の学び入門-論理的な考え方・書き方からキャリアデザインまで【第2版】2020

    • Author(s)
      井下千以子
    • Total Pages
      145
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766426519
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 思考を鍛えるレポート論文作成法 [第3版]2019

    • Author(s)
      井下千以子
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766425772
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「思考を鍛える初年次教育テキストの開発―アクティブラーニングによる授業展開」初年次教育学会編『進化する初年次教育』2018

    • Author(s)
      井下千以子
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      世界思想社
    • ISBN
      9784790717225
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi