• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Impacts of 6-years educational systems on pharmaceutical university students

Research Project

Project/Area Number 18K02714
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionTokyo University of Pharmacy and Life Science

Principal Investigator

Yokomatsu Tsutomu  東京薬科大学, その他部局等, 名誉教授 (70158369)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三浦 典子  東京薬科大学, 薬学部, 教授 (30218036)
片野 修一郎  東京薬科大学, 薬学部, 准教授 (50814711)
緒方 正裕  東京薬科大学, 薬学部, 教授 (90317082)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords卒業生調査 / 卒業時調査 / 薬学6年制教育 / 学修成果 / 薬剤師 / 薬学教育6年制 / 成長パターン / 基盤形成期 / 統合学修期 / 薬剤師職比率 / 医療法の改正 / 満足度 / 役立ち度 / 直接評価 / 間接評価 / 評定平均 / 高校ランク / 学業成績 / 汎用能力 / 薬学教育6年制 / インパクト / 学力評価 / 教育制度改革 / 検証 / 計量的分析
Outline of Final Research Achievements

Effects of high school educations and learning throughput at the university on the learning outcomes of pharmaceutical educations were examined. The effectiveness of new educational system was measured by the data obtained from the Graduation and Post-Graduation Surveys, conducted by Tokyo University of Pharmacy & Life Sciences in 2017. The outcomes were characterized with three outputs such as achievements, generic skills, and satisfaction. Although female students possess higher achievements than male students at the freshman class, the female priority disappears during the 6-years education. Male students, who achieved a high perfection in their thesis, learn generic skills more efficiently than female students. Graduates usually began their carrier as a pharmacist working at hospitals and drug stores. Some graduates select non-pharmacists as their carrier supported by their pharmaceutical literacy. Satisfaction of non-pharmacists are critical for some of 6-years programs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

以下の三つの点において学術的な意義がある。
① 大学制度改革は進んでいるが、それが教育研究現場に与えたインパクトやジレンマをデータに基づいて検証することは未だ不十分である。本研究では、より良い改革に繋げることができる客観的な結果を得ている。② 制度改革は、その前後で様々な活動に不連続なインパクトを与えており、政策とインパクトとの因果関係が明らかになる格好の自然実験といえる。教育政策に関するこの種の計量的分析はほとんどなされていないことを考えると、貴重な研究事例になると思われる。③ 学術的な価値のみならず、本学の教学IR活動に資する実践的な情報も提供している。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018

All Presentation (6 results)

  • [Presentation] 卒業時調査と教学データの統合による学修成果の可視化2020

    • Author(s)
      横松 力、日下田岳史、矢野眞和
    • Organizer
      大学教育改革フォーラムin東海(2021)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 卒業時調査と教学データの統合による学修成果の可視化2020

    • Author(s)
      横松 力
    • Organizer
      AP事業報告会_大学教育の質保証 卒業生調査の意義と有効性
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 東京薬科大学薬学教育推進センターにおける1年次成績不振者への早期の取り組み2019

    • Author(s)
      三浦典子、吉田君成、片野修一郎、古石裕治、遠藤朋宏、緒方正裕、黒田明平、横島智
    • Organizer
      第4回日本薬学教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 卒業時調査と教学データの統合による学修成果の可視化2019

    • Author(s)
      横松 力、日下田岳史、矢野眞和
    • Organizer
      大学教育改革フォーラムin東海(2020)  コロナ対応で中止
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 卒業時調査と教学データの統合による学修成果の可視化2019

    • Author(s)
      横松 力
    • Organizer
      AP事業報告会(卒業生調査の意義と有効性)コロナ対応で中止
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 理系小規模大学のIRの取り組み 東京薬科大学の在学生・卒業生調査から2018

    • Author(s)
      岩井芙斗士、横松 力
    • Organizer
      大学行政管理学会 第22回定期総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi