• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Career Development Support System for Women Faculty under the Structural Change in the Professoriate in the U.S.

Research Project

Project/Area Number 18K02715
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionSoka University

Principal Investigator

Sakamoto Tatsuro  創価大学, 教育学部, 教授 (60153912)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsアメリカ高等教育論 / ジェンダー / ファカルティ・ディベロプメント / 女性大学教員養成 / 大学教授職 / アメリカ大学史 / 女性大学教員 / 米国高等教育 / テニュア制 / 大学史 / 高等教育論 / アメリカ / FD / フェローシップ / アメリカ女性大学人協会 / 女性研究者 / 高等教育 / キャリア形成支援 / アメリカ合衆国
Outline of Final Research Achievements

This study aims to elucidate how a comprehensive career development support system for women faculty members is being constructed in the U.S. higher education, where structural changes in the professoriate are underway, by (1) recognizing the three roles of university faculty as essential and inseparable, (2)taking into account all life stages and work-life balance of university faculty members. The purpose of this study is to clarify how a comprehensive career development support system for women faculty members, which takes into account all life stages of faculty members and their work-life balance, is being constructed, both in theory and in practice. The agendas of this study are (1) to collect and analyze advanced practices at specific universities, (2)to elucidate career development support policies for women faculty members provided by academic societies and organizations, and (3)to present a tentative theoretical model of career development support for them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

テニュアは「終身在職権」と訳されるが、テニュアの獲得が大学教員のキャリア形成過程の大きな分水嶺という点は、アメリカ合衆国だけでなく、近年、種々の有期契約教員が増加した日本の高等教育界でもそうであろう。だが、女性大学教員への総合的なキャリア形成支援という、ジェンダーの問題を研究の中心に据えた、まとまった業績は管見の限り存在しない。教員の全ライフステージとワーク・ライフ・バランスへの配慮という、優れて人間主義的な論点は、実は女性大学教員の増加がもたらしたものであった。本研究は、たんに女性大学教員に止まらない全教員へのキャリア形成支援の可能性をもっていると申請者は考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 大学2022

    • Author(s)
      坂本辰朗
    • Journal Title

      松本悠子(編集委員長)『ジェンダー事典』

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ジョンズ・ホプキンズ大学における特別研究員制度成立のアメリカ合衆国大学史上の意義2021

    • Author(s)
      坂本辰朗
    • Journal Title

      大学史研究

      Volume: 30 Pages: 2-26

    • NAID

      40022804882

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ファカルティ・ディベロプメントとは何であったのか2021

    • Author(s)
      坂本辰朗
    • Journal Title

      学士課程教育機構研究誌

      Volume: 10 Pages: 5-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ナショナル・リサーチ・フェローシップの創設とその大学史上の意義2019

    • Author(s)
      坂本辰朗
    • Journal Title

      アメリカ史研究

      Volume: 42 Pages: 91-110

    • NAID

      40022013964

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ女性大学人協会による女性大学教員養成プロジェクト―1960 年代のカレッジ・ファカルティ・プログラムを中心に2019

    • Author(s)
      坂本辰朗
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 71 Pages: 1-27

    • NAID

      120006601871

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] アメリカ女性高等教育の方途2020

    • Author(s)
      坂本辰朗
    • Organizer
      青山学院女子短期大学 総合文化研究所 研究プロジェクト
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 1960 年代のアメリカ女性大学人協会による女性大学教員養成プロジェクト2018

    • Author(s)
      坂本辰朗
    • Organizer
      教育史学会第62回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] アメリカ大学史における女性大学教員支援政策2020

    • Author(s)
      坂本辰朗
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      479891620X
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi