• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Study of Universal Design for Learning (UDL) in Higher Education

Research Project

Project/Area Number 18K02718
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionFukuoka Institute of Technology , Junior College

Principal Investigator

Fujii Atsunori  福岡工業大学短期大学部, 情報メディア学科, 教授 (10364100)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石橋 慶一  中村学園大学短期大学部, キャリア開発学科, 准教授 (00649676)
上村 英男  福岡工業大学短期大学部, 情報メディア学科, 准教授 (80708222)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsUDL / 自己選択 / 自律性支援 / 動機づけ / 学習方略 / 学習スタイル / 多様性 / 自己決定 / 柔軟性 / オンライン授業 / アクティブラーニング / 外的リソース / グループ学習 / 学びのユニバーサルデザイン(UDL) / 選択肢 / 反転授業 / 習熟度別クラス編成 / 学びのユニバーサルデザイン(UDL) / 自律性
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to design classrooms implementing Universal Design for Learning (UDL) and investigate the usefulness of UDL theory in Japanese higher education. The three types of UDL-based classrooms in this study provided the opportunity of choice for multiple options in the following areas: (1) learning contents in the flipped classroom, (2) classrooms formed by learning achievement, and (3) learning methods during lesson hours. In the results for each of the three implementations of our UDL-based classroom designs, we found that the students had a diversity of needs and preferences for their own learning achievement. The results also suggest that the classroom design based on UDL increases students' motivation for learning. It is believed that UDL theory can help ensure autonomous learning for students with diverse learning preferences and situations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、従来、わが国の高等教育においてほとんど導入されていなかったUDL理論の有用性ついて実践的検証を試みた点にある。本研究の成果は、ユニバーサル・アクセス段階にあるわが国の高等教育において、学生一人ひとりの特性やニーズに応じた自律的な学びを生み出す環境の構築に資する知見を含んでいる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] A Case Study into Self-Selected Learning Methods Using External Resources and Changes in the Cognition of Autonomy Support, Motivation and Use of Learning Strategies2020

    • Author(s)
      藤井厚紀
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 121-124

    • DOI

      10.15077/jjet.S43076

    • NAID

      130007814596

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習方法の自己選択を導入したアクティブラーニングの実践的検討:グループ学習の構造化に着目して2019

    • Author(s)
      藤井厚紀・石橋慶一
    • Journal Title

      集団力学

      Volume: 36 Pages: 24-43

    • NAID

      130007772185

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 習熟度別クラス編成の自己選択による 学びの向上に関する検討:簿記・会計科目群での実践2019

    • Author(s)
      石橋慶一・藤井厚紀
    • Journal Title

      ビジネス実務論集

      Volume: 37 Pages: 77-85

    • NAID

      40021910617

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)に基づいた授業実践 : 反転授業の事前学習用コンテンツに着目して2018

    • Author(s)
      上村英男・藤井厚紀
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 45 Pages: 55-60

    • NAID

      130007659173

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高等教育におけるUDLの実践研究に関する動向の調査2019

    • Author(s)
      藤井厚紀・上村英男・石橋慶一
    • Organizer
      大学教育学会2019年度課題研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)に基づいた授業デザインにおける学生の変容:外的リソース方略の使用に着目して2019

    • Author(s)
      藤井厚紀
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 短大数学科目において、授業内・外の学習で選択肢を提供することに関する検討2019

    • Author(s)
      上村英男
    • Organizer
      私立大学情報教育協会教育イノベーション大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自己選択型習熟度別クラス編成の導入による授業運営に関する実践的検討2019

    • Author(s)
      石橋慶一
    • Organizer
      日本経営学会第93回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自己選択型習熟度別クラス編成を導入した授業の運営に関する一考察2019

    • Author(s)
      石橋慶一・藤井厚紀
    • Organizer
      日本ビジネス実務学会第61回九州・沖縄ブロック研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)に基づいた協同学習の実践と課題2018

    • Author(s)
      藤井厚紀・上村英男・石橋慶一
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習方法自己選択方式におけるグループ学習の編成方法の検討2018

    • Author(s)
      藤井厚紀・石橋慶一
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学修者の自己選択・決定の向上を目的とした授業デザイン2018

    • Author(s)
      藤井厚紀・石橋慶一
    • Organizer
      日本ビジネス実務学会第37回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 簿記・会計科目群における自己選択型習熟度別クラス編成の取り組みの現状と課題2018

    • Author(s)
      石橋慶一・藤井厚紀
    • Organizer
      日本ビジネス実務学会第37回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自己選択型習熟度別クラス編成の導入による授業運営に関する実践的検討2018

    • Author(s)
      石橋慶一・藤井厚紀
    • Organizer
      日本経営学会九州部会例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幅広い学力層の学習者への対応を考慮した授業の実践2018

    • Author(s)
      上村英男
    • Organizer
      平成30年度教育改革ICT戦略大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi