• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment and deployment of self-study in the U.S. accreditation system

Research Project

Project/Area Number 18K02721
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Maeda Sanae  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 教授 (40360739)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywordsセルフスタディ / アクレディテーション / 地区基準協会 / オートノミー
Outline of Final Research Achievements

This study confirmed the background of the development of self-study by tracing the history of multiple institutional accreditation organizations and revealed that the following two factors contributed to its establishment.
The first factor is respect for the initiative of universities, but the following two factors are also cited.
One is the rapid increase in the number of students going on to higher education, which the federal government financed after World War II. The other is the diversification of the types of higher education institutions through the establishment of new institutions such as vocational education institutions. This expansion of higher education made self-study indispensable.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では、アメリカのセルフスタディをモデルとして導入した自己評価は、外部評価(現在では認証評価)とは独立したものとして、本来的に大学が自ら行う営みであるとされてきたが、アメリカではアクレディテーションの前提としてセルフスタディがあること、外部評価のための基準を歴史的に改定する中で大学の視点に立って開発されたこと、高等教育が社会状況の変化等で変革する中で、柔軟な変化をみせているが、その根底には大学の立場の尊重があることが確認できた。日本の認証評価のあり方に示唆を与えるものである。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2021

All Book (1 results)

  • [Book] 教学マネジメントと内部質保証の実質化2021

    • Author(s)
      大学基準協会、永田恭介、山崎光悦、早田幸政、工藤 潤、田代 守、大森不二夫、生和秀敏、松坂顕範、高森 智嗣、山田礼子、川島太津夫、蔦 美和子、堀井祐介、堀田泰司、原 和世、前田早苗
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916989
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi