• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Research on Sustainable Learning systems of Research Universities in Japan, China and Australia

Research Project

Project/Area Number 18K02726
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionBukkyo University (2022-2023)
Kobe University (2018-2021)

Principal Investigator

YAMANOUCHI Kenshi  佛教大学, 教育学部, 教授 (20240070)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords高等教育 / 研究大学 / 学修支援 / 中国 / 香港 / オーストラリア / 旧帝国大学 / 中華人民共和国 / 内部質保証 / 教育改革 / 持続可能性
Outline of Final Research Achievements

I have examined learning support systems of famous research universities in Japan, China, Hong Kong and Australia with comparative method. As a result, I have found that all of these universities of three countries have tried to establish support systems especially for foreign students, but all of them are suffering financial problems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は一般的な学修支援を論じたものではなく、研究のプレッシャーが教員に大きくかかる研究大学において、いかに学修支援システムを構築していくのが望ましいかを検討したものである。その結果、中国とオーストラリアの研究大学では留学生(大学院生を含む)のサポートシステムの充実に注力していることが明らかになった。ことにオーストラリアでは「大学教育」は重要な輸出品目であり、より多くの留学生の獲得を巡り、他のアングロ=サクソン諸国と競合しているため、中国、インド、インドネシアを中心に留学生獲得のためにサポートシステムの充実を訴えていることが明らかになった。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Core Curriculum in Undergraduate Education in Japanese Universities ([Feature]Reconsidering Liberal Arts and Sciences )2024

    • Author(s)
      近田政博、山内乾史
    • Journal Title

      大學教育研究

      Volume: 32 Pages: 11-30

    • DOI

      10.24546/0100488353

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ピアサポートと学習支援―2.九州大学における学習支援と障害学生支援―2022

    • Author(s)
      米谷淳・山内乾史
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 30 Pages: 149-157

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教養教育における少人数ゼミに関する一考察2022

    • Author(s)
      山内乾史
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 30 Pages: 159-169

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学とローカリティ(その2)2022

    • Author(s)
      山内乾史
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 30 Pages: 171-181

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍において外国教育研究を行う大学院生が直面する課題2022

    • Author(s)
      近田政博・山内乾史・小川啓一
    • Journal Title

      国際協力論集

      Volume: 29巻2号 Pages: 79-95

    • NAID

      120007187372

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 神戸大学 大学教育研究センター/大学教育推進機構の歴史と考察(Ⅱ)2021

    • Author(s)
      山内乾史
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 29 Pages: 159-178

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 中国の専攻別評価システムとその課題についての研究―日本への示唆―2020

    • Author(s)
      ショウ・セイイ 山内乾史
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 28 Pages: 1-9

    • NAID

      120006840198

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ピアサポートと学習支援―1.北海道大学と東北大学での面接調査をもとに―2020

    • Author(s)
      米谷淳 山内乾史
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 28 Pages: 87-100

    • NAID

      120006840204

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 世界の学習支援 メルボルン大学の生き残り戦略と学習支援(連載 世界の大学に見る学習 第37回)2020

    • Author(s)
      米谷淳 山内乾史
    • Journal Title

      文部科学通信

      Volume: 477 Pages: 26-27

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 世界の学習支援 香港中文大学のLEOと学科と書院による学習支援(連載 世界の大学に見る学習 第38回)2020

    • Author(s)
      米谷淳 山内乾史
    • Journal Title

      文部科学通信

      Volume: 478 Pages: 20-22

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学生は「大学での学び」をどう語るか―4つの機関タイプで実施したインタビュー調査の分析―2023

    • Author(s)
      濱中淳子, 吉田文, 山内乾史, 葛城浩一
    • Organizer
      日本教育社会学会第75回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍において外国教育研究を行う大学院生に対する研究指導上の課題2021

    • Author(s)
      近田政博・山内乾史
    • Organizer
      第57回日本比較教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「大学教育と社会」ノートー高等教育論への誘い―2020

    • Author(s)
      山内乾史
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi