• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Global Education Internship and Teaching Practicum for Exchange Students from Nordic Countries

Research Project

Project/Area Number 18K02731
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionTsuru University

Principal Investigator

HARA Kazuhisa  都留文科大学, 文学部, 教授 (30808366)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山辺 恵理子  都留文科大学, 文学部, 准教授 (60612322)
市川 桂  東京海洋大学, 学術研究院, 准教授 (60754546)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywordsグローバル教育インターンシップ / 交換留学 / スタディ・アブロード / 国際共修 / 教師教育の国際化 / 海外教育実習 / 異文化理解教育 / 国際理解教育 / 交換留学プログラム / スタディ・アプロード / スタディアプロード / 北欧の教育 / スタディアブロード
Outline of Final Research Achievements

This research is an attempt to develop an unprecedented global education internship program and teaching practice for North European students who come to Japan using the student exchange program, together with public/private schools in Japan and international schools. Such attempts at Japanese schools not only have the effect of improving the teaching skills of international students and promoting cross-cultural understanding, but can also be a good opportunity for Japanese school teachers to improve their ability to respond to different cultures. In addition, students will be able to develop inter-cultural understanding by meeting and interacting with international students who visit to the school. The significance of this research was to explore specific issues and possibilities related to program implementation while building cooperative relationships with overseas universities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、社会のグローバル化と高等教育機関の国際化によって西欧では一般的になっている教職希望者の交換留学や海外教育実習が日本の教員養成系の大学や教育系の学部ではまだ制度的に整っていないことに着目し、これまでにない来日留学生のためのグローバル教育インターンプログラムおよび教育実習を、国内の公立・私立学校や国際学校と共に開発する試みである。そのような試みは、管見の限りこれまでほとんど行われておらず「教育分野におけるグローバル人材の養成」や「学校現場の異文化対応力の強化」という観点からも意義のある研究であると考えている。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 6 results) Presentation (5 results) Book (4 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 北欧からの交換留学生を対象としたグローバル教育インターンシップの開発: 3年間の研究を振り返って2022

    • Author(s)
      原和久
    • Journal Title

      都留文科大學研究紀要

      Volume: 95 Pages: 337-345

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 北欧からの交換留学生を対象としたグローバル教育インターンシップの開発 ー 3年間の研究をふりかえって ー2022

    • Author(s)
      原和久
    • Journal Title

      都留文科大学研究紀要

      Volume: 95 Pages: 337-345

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ウィズコロナ時代のインターンシップを可能にする動画教材開発と学生の学び2021

    • Author(s)
      市川桂
    • Journal Title

      都留文科大学研究紀要

      Volume: 93 Pages: 67-79

    • NAID

      120007015752

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 留学生を対象とした教育実習モデル形成の現状と課題2020

    • Author(s)
      市川桂
    • Journal Title

      Global Educator

      Volume: 3 Pages: 3-14

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 北欧との文化的差異を考慮した留学生受け入れプログラムの検討ーT-SAPグローバル教育インターンシップに焦点をあててー2020

    • Author(s)
      市川桂
    • Journal Title

      都留文科大学研究紀要

      Volume: 91 Pages: 27-35

    • NAID

      120007015953

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 国際教育学科の挑戦: 学びのグローバルコミュニティー構築の試み2019

    • Author(s)
      原和久
    • Journal Title

      Global Educator Vol.2 (国際教育学科 年報 第2巻)

      Volume: 2 Pages: 3-8

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 北欧からの交換留学生を対象としたグローバル教育インターンシップの開発:初年度の取り組みを終えて2019

    • Author(s)
      市川桂
    • Journal Title

      Global Educator Vol.2 (国際教育学科 年報 第2巻)

      Volume: 2 Pages: 9-15

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 交換留学を通したコンピテンスの成長2019

    • Author(s)
      櫻場江利子
    • Journal Title

      Global Educator Vol.2 (国際教育学科 年報 第2巻)

      Volume: 2 Pages: 16-39

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 北欧からの交換留学生を対象としたグローバル教育インターンシップの開発: 初年度の取り組みを終えて2019

    • Author(s)
      市川桂
    • Journal Title

      Global Educator

      Volume: 2 Pages: 9-15

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国際教育学科の挑戦: 学びのグローバルコミュニティ構築の試み2019

    • Author(s)
      原和久
    • Journal Title

      Global Educator

      Volume: 2 Pages: 3-8

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国際教育学科 北欧交換留学プログラム始動! ~ 「学びのグローバルコミュニティー」の創造に向けて ~2018

    • Author(s)
      原和久
    • Journal Title

      都留文科大学報

      Volume: 138 Pages: 2-3

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 都留文科大学スタディ・アプロードプログラムの開発に向けて2018

    • Author(s)
      原和久, 山辺恵理子, 櫻場江利子
    • Journal Title

      Global Educator

      Volume: 1 Pages: 8-13

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Globalization in Japanese education: T-SAP as a catalyst in preparing “ignorant” teachers that can be accelerators rather than obstacles for learning2018

    • Author(s)
      山辺恵理子
    • Journal Title

      Global Educator

      Volume: 1 Pages: 14-20

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Overview of the T‐SAP program and the challenges it faced in 2020 due to the spread of COVID‐192022

    • Author(s)
      市川桂
    • Organizer
      都留文科大学主催オンライン・シンポジウム (International Exchange Programs in the Age of Pandemics: how Tsuru University dealt with the challenges in 2020-2021 and the paths we can take in the future)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 北欧からの交換留学生を対象としたグローバル教育インターンシップの開発 ー 成果と課題 ー2021

    • Author(s)
      原和久・市川桂
    • Organizer
      日本比較教育学会 第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生を対象とした教育実習モデル形成の試み2020

    • Author(s)
      市川桂
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Students’ Learning through School Internship Program in Japan: Based on the 1st Year Survey at Tsuru University2019

    • Author(s)
      Ichikawa Katsura
    • Organizer
      Poster Presentation at XVII World Congress of Comparative Education Societies, Cancun, Mexico20-24 May 2019.
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 北欧からの交換留学生を対象としたグローバル教育インターンシップ初年度の取り組み2019

    • Author(s)
      市川桂, 原和久, 山辺恵理子
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 北欧の教育再発見――ウェルビーイングのための子育てと学び2023

    • Author(s)
      中田麗子、佐藤裕紀、本所恵、林寛平、北欧教育研究会、(山辺恵理子)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 北欧の教育再発見2023

    • Author(s)
      中田麗子、佐藤裕紀、本所恵、林寛平、北欧教育研究会編著、山辺恵理子(第4章12節担当)、市川桂(第4章7節担当)、その他著
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750355631
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ポジティブ&リフレクティブな子どもを育てる授業づくり―「学びに向かう力」を発揮し、協働的に学ぶエデュスクラム2020

    • Author(s)
      中田正弘(編著)、稲垣桃子、酒井淳平、坂田哲人、村井尚子、矢野博之、山辺恵理子、山本剛己著
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      4761926457
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ポジティブ&リフレクティブな子どもを育てる学級づくり:「学びに向かう力」を育てるこれからの学級づくり入門2020

    • Author(s)
      中田正弘(編著)、大越さとみ、坂田哲人、村井尚子、矢野博之、山辺恵理子、渡辺秀貴著
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      4761926147
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] International Exchange Programs in the Age of Pandemics: how Tsuru University dealt with the challenges in 2020-2021 and the paths we can take in the future. Tsuru University [online開催]2022

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi