• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of "experience-reflection type research papers" model for mature student in graduate courses

Research Project

Project/Area Number 18K02733
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionSeisa University

Principal Investigator

MIWA Kenji  星槎大学, 教育実践研究科, 教授 (50212246)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords省察(リフレクション) / 高等教育 / 論文指導 / 適切性 / 質的研究 / 対人関係専門職 / 社会人大学院生 / 経験省察型 / フレーム / アクションリサーチ / 実務家教員 / メンタルマップ / 省察 / 経験省察型論文 / 課題検証型論文 / 専門職大学院 / 経験知 / 経験省察 / 省察的実践 / 先行研究 / リサーチペーパー / 専門職学位 / 社会人学生
Outline of Final Research Achievements

In this research in three years, first some precious research papers were analyzed. Secondly it was analyzed some characters of instruction for master's thesis and research papers for professional mature students in Graduate Schools in Japan. From interviews to 11 academic staff in Graduate schools, where they were teaching and instructing professional mature students, the following investigation results were shown: 1) a flexible approach for program completion; 2) instruction to reflective and biographical research approach (reflection in and on action, relativity of thinking and discussion, a bridge between theories and biographical life story etc.). Women staff and women professional students also proposed issues related to life, and flat discussion must be important especially for the independence of the women.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は大学院教員に対する論文指導上の啓発である。①社会人院生の実務経験への尊重と同時に、経験に潜む価値観の「省察」と「変容」を促す指導の必要性(問題の設定、メンタルマップの確認)を指摘できた。②実務家教員が暗黙に持つ論文指導観のうち活用できるものを抽出できた(「実務経験」と「理論」の媒介者役割の自覚化など)。
さらに、③以上の段階に時間をかけたうえで、研究テーマの絞り込み、少数の先行研究の吟味、厳密性よりも適切性を重視する質的研究法の採用など、一連の論文指導の筋道を明らかにすることができた。最終的には以上の諸要素を持つ「経験省察型」論文指導モデルを完成させ報告書で世に問うことができた。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 5 results) Book (5 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 省察的実践とアクションリサーチ:アップルヤード夫妻のワークショップを中心に2020

    • Author(s)
      三輪建二・大野精一
    • Journal Title

      星槎大学大学院紀要

      Volume: 第1巻第1号 Pages: 36-48

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクションリサーチをめぐる研究動向2020

    • Author(s)
      三輪建二
    • Journal Title

      星槎大学大学院紀要

      Volume: 第1巻第1号 Pages: 49-55

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会人学生・院生の論文添削指導―社会人学生向けの朱字によらない指導と成人学習論2020

    • Author(s)
      三輪建二
    • Journal Title

      星槎大学教職研究

      Volume: 5 Pages: 55-60

    • NAID

      40022699887

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会人大学院生が採用する研究方法とは ―ウォレス『教師がまとめる研究論文』を中心に―2020

    • Author(s)
      三輪建二
    • Journal Title

      星槎大学大学院紀要

      Volume: 第2巻第1号 Pages: 94-100

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 省察的実践とアクションリサーチ:アップルヤード夫妻のワークショップを中心に2020

    • Author(s)
      三輪建二、大野精一
    • Journal Title

      星槎大学大学院紀要

      Volume: 1 Pages: 36-48

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 対人関係専門職の大学院での学修とその支援:「専門職者としての能力開発」の授業を事例として2020

    • Author(s)
      三輪建二
    • Journal Title

      星槎大学教職研究

      Volume: 4 Pages: 1-8

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study about the Instruction for Master Thesis and Research Papers for "Experience Reflection" in Graduate Schools in Japan2019

    • Author(s)
      Kenji MIWA
    • Journal Title

      Revista Brasilieira de Pesquisa (Auto) Biografica

      Volume: 12 Pages: 893-902

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教員など対人関係専門職が大学院で学ぶ意味:科研費調査から見えてくるもの2019

    • Author(s)
      三輪建二
    • Journal Title

      教育実践年報(星槎大学教育実践研究会)

      Volume: 3 Pages: 7-20

    • NAID

      40022050235

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 福岡県立大学大学院看護学研究科第4回交流集会2021

    • Author(s)
      三輪建二
    • Organizer
      Withコロナ時代に必要な 看護に携わる人のための 成人学習理論と省察力
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 成人学習理論と看護教育実践2020

    • Author(s)
      三輪建二
    • Organizer
      日本看護学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 医療危機の漢方薬としての「リフレクション」2020

    • Author(s)
      三輪建二
    • Organizer
      星槎大学教育セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 看護実習とリフレクション2019

    • Author(s)
      三輪建二
    • Organizer
      リフレの会(関西医科大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Some Discussion about Practical Research Papers on Education -Toward Constructiing a New Model2018

    • Author(s)
      Kenji MIWA
    • Organizer
      International Confewrence on Culture, Biography and Lifelong Learning, Busan National University
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教員など専門職が大学院で学ぶ意:科研費調査から見えてくるもの2018

    • Author(s)
      三輪建二
    • Organizer
      第4回星槎教育実践研究会研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 社会人院生の研究論文と論文指導報告書.平成30(2018)年度~令和2(2020)  年度基盤研究(C)(一般):「経験省察型」卒業論文・修士論文指導モデルの開発研究2021

    • Author(s)
      三輪建二
    • Total Pages
      145
    • Publisher
      自費出版
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教師がまとめる研究論文:量的研究・質的研究・アクションリサーチ2020

    • Author(s)
      S・ウォレス、三輪建二訳
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      鳳書房
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] おとなの学びとはなにか:学び合いの共生社会2018

    • Author(s)
      三輪建二
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      鳳書房
    • ISBN
      9784902455403
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教師の省察的実践:学校教育と生涯学習2018

    • Author(s)
      I・ラシュトン、M・スーター(三輪建二訳)
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      鳳書房
    • ISBN
      9784902455410
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教師の能力開発:省察とアクションリサーチ2018

    • Author(s)
      ナンシー & キース・アップルヤード(三輪建二訳)
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      鳳書房
    • ISBN
      9784902455434
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 省察的実践とアクションリサーチ:アップルヤード夫妻のワークショップを中心に

    • URL

      https://seisa.repo.nii.ac.jp/?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_detail&item_id=188&item_no=1&page_id=13&block_id=21

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] アクションリサーチをめぐる研究動向

    • URL

      https://seisa.repo.nii.ac.jp/?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_detail&item_id=189&item_no=1&page_id=13&block_id=21

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 社会人大学院生が採用する研究方法とは ―ウォレス『教師がまとめる研究論文』を中心に―

    • URL

      https://seisa.repo.nii.ac.jp/?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_detail&item_id=210&item_no=1&page_id=13&block_id=21

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi