• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ethnography of IR Function in Universities —— A Comparison between Japan, the United States and China

Research Project

Project/Area Number 18K02737
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

LIU Wenjun  東洋大学, IR室, 教授 (80508408)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords高等教育政策 / 高等教育マネジメント / 教育改革 / IR人材育成 / 日本型IR / 学生調査 / 情報公開 / 国際比較 / 高等教育質保証 / 大学教育の改善 / IRの役割 / 全国学生調査 / 教学のマネジメント / 日中米比較 / 教育政策 / 教育マネジメント / 授業形態 / 学修時間 / 教育効果 / オンライン教育 / 対面授業 / 日中比較 / 日米比較 / オンライン授業 / 国際交流 / 高等教育研究 / IR / エスノグラフィー / ベンチマーク / 学習時間 / 職業能力 / 日、中、米比較 / IR / 教育成果 / 職業的能力 / IR機能 / 教学改革 / 経営支援 / 情報開示 / 米中比較
Outline of Final Research Achievements

This study mainly analyzes the functions of IR: ① the main trends of higher education in Japan, China and the United States, especially its expected role in IR and the measures for training IR talents. ② Through on-line and on-the-spot investigation, we interviewed the researchers and IR leaders of higher education in the three countries, and analyzed the results of the national IR questionnaire survey in Japan, so as to clarify the role and challenges of IR. (3) According to the data of "National Student Survey" and individual university students' surveys, focusing on the course form and study time of students, this paper grasps and compares the study status of Japanese university education students. In addition, a comparative study is made between Japan and the United States on the implementation and application of the national survey on university education management.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、大学IRの果たす機能について、「教学改革」・「経営支援」・「情報開示」の三つのレベルでのフィードバックのプロセスに焦点を当て、エスノグラフィーを通じて、日本の大学の教育改善とマネジメントにおけるIRの機能と課題を調査、分析を行った。また、米国の経験と中国のIR試行錯誤との国際的な比較を行い、大学IRの果たす機能について新たな学術的な知見を示した。
研究成果の国内外の公表によって、日本型のIRを構築するための政策的提言を導くとともに、国内外大学とのベンチマーキングを通じて、IR研究者の学術国際交流を推進することにも貢献している。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (30 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 11 results) Book (6 results) Remarks (5 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 「全国調査から見たIR の現状と課題」2023

    • Author(s)
      劉 文君
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: NO.649 Pages: 54-59

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍の中で学生の学修行動の変化2021

    • Author(s)
      劉 文君
    • Journal Title

      IDE 現代の高等教育 コロナ後の大学教育像

      Volume: No.635 Pages: 34-38

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の大学教学マネジメントとIRの政策・現状2020

    • Author(s)
      劉文君
    • Journal Title

      中国高等教育学会「高等教育国際フォーラム論文集」

      Volume: 1 Pages: 58-60

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 留日中国大陸学生対大学教育期待的実証研究―基于与日本学生差異的分析2019

    • Author(s)
      劉文君
    • Journal Title

      上海経済・貿易大学『高等教育研究』)

      Volume: 54 Pages: 18-21

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 『全国学生調査』をどう利用するか2023

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      日本高等教育学会 第 26 回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ローカルと大学生(留学生)の出会いー大学生(留学生)にとってインターンシップの意義2023

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      東洋大学グローバル・イノベーション学研究センター主催 国際フォーラム・ローカルにイノベーションを実装する-ローカルと大学(生)の出会い
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日本における高等教育のグローバル化-政策・現状・示唆」2023

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      3rd Education Policy Forum in a Global Perspective
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「東洋大学IRの10年―学生調査を中心に」2023

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      東洋大学IR室設立10周年記念シンポジウム・今、再び大学の教育改革との役割を考える
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の高等教育改善におけるIRの役割2023

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      中国海洋大学高等教育研究フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「大学のインスティテューショナル・ リサーチに関する調査研究」の第一次報告2022

    • Author(s)
      劉 文君(他)
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍が中国大卒者の海外進学に与えた影響― エリート大学を中心に2022

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      日本大学教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の大学院教育のトレンドと示唆2022

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      第2回「グローバル視野における教育政策」フォーラムおよび上海協力機構師範教育国際学術会議
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 全国学生調査からみた東洋大学の学生の学びと成長2022

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      2022年度 東洋大学IRシンポジウム「大学教育改善に「全国学生調査」をどう活かすか ― 学修者本位の教育の実現を目指して ―」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍対策としての中国の高等教育国際交流政策2021

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      日本大学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン授業は学生の学習行動にどのようなインパクトを与えたか2021

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 以国際化促進大学治理和教育改革-日本SGU計画的目的及効果2021

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      中国高等教育学会主催 高等教育国際フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学生調査からみた東洋大学の夜間部教育の意義2021

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      東洋大学IR室主催 2021年度 東洋大学IRシンポジウム「リカレント教育の可能性」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本的高等教育国際化政策与現状2021

    • Author(s)
      劉 文君
    • Organizer
      中国海洋大学主催『全球視野中教育政策曁第四届教育経済与管理研究生論壇』
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 授業プラクティスの教育的効果に関する実証研究2020

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      日本高等教育学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の大学教学マネジメントとIRの政策・現状2020

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      中国高等教育学会「高等教育国際フォーラム」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「コロナ禍の中国の大学躍進戦略」2020

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      日本大学マネジメント研究会サロン
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「二つの学生調査から見た留学生の学修の現状と課題」2020

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      2020年度 東洋大学IRシンポジウム「留学生の教育と学びを考える」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の学修意欲をいかに高めるか2019

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      日本高等教育学会第22回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 私立大学におけるIR2019

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The strategy of Japanese graduate school educational development for 20402019

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      中国高等教育学会 2019年高等教育国際フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 高等教育の情報公開と質的保証2019

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      中国海洋大学 高等教育研究ワークショップ
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] エビデンスに基づく教育改善2019

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      青島大学 高等教育研究セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「留学生と日本人学生の意識の差異-新入生アンケートの分析から」2019

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      東洋大学IR室主催「国際高等教育研究ワークショップ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 職業能力形成における大学教育の効果-卒業時調査からの知見2018

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      日本高等教育学会第21回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「東洋大学の学生の学修時間― 『新入生アンケート』『在校生アンケート』『卒業時 アンケート』による検証」2018

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      東洋大学IR室主催 平成30年度 東洋大学IRシンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「IRと大学教育管理」2018

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      中国海洋大学海外専門家シリーズ招聘講座
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「日本における高等教育の質向上と情報公開」2018

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      全国高等教育機関質的モニタリング学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「“一帯一路”高等教育教育の質向上とIR」2018

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      中国海洋大学主催「第三回『一帯一路』 高等教育研究国際フォーラム」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「日本高端創新新人才培養戦略-21世紀研究生院政策浅析」2018

    • Author(s)
      劉文君
    • Organizer
      中国高等教育学会主催「高等教育研究国際フォーラム」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「全国学生調査からみた東洋大学の学生の学びと成長」東洋大学2022年度シンポジウム開催報告『「大学教育改善に『全国学生調査』をどう活かすか」』2023

    • Author(s)
      劉 文君
    • Total Pages
      47
    • Publisher
      東洋大学
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 「日本大学教学治理与院校研究(IR)的政策及現状分析」中国高等教育学会編『中国特色高等教育体系建設大家談』2021

    • Author(s)
      劉 文君
    • Total Pages
      459
    • Publisher
      高等教育出版社
    • ISBN
      9787040571783
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 大学教育的構建2021

    • Author(s)
      金子 元久著  劉 文君(他)訳
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      北京理工大学出版社
    • ISBN
      9787568292719
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 高等教育の再構築(訳書)2020

    • Author(s)
      劉文君他
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      中国理工大学
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 東洋大学IRシンポジウム報告書 「学生の自律的な学修時間をどう増やすか」』2019

    • Author(s)
      東洋大学IR室
    • Total Pages
      57
    • Publisher
      東洋大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 国際高等教育研究ワークショップ報告書「大学教育の質的向上」2019

    • Author(s)
      東洋大学IR室
    • Total Pages
      34
    • Publisher
      東洋大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 報告書『今、再び大学の教育改革とIRの役割を考える』

    • URL

      https://www.toyo.ac.jp/about/ir/report/index.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 「日本人学生・留学生の満足度と大学教育への評価」

    • URL

      https://www.toyo.ac.jp/assets/about/IRoffice_NewsLetter_2023_Vol1.pdf

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 「大学の志望理由・身につけたい力・将来の進路・不安なこと」

    • URL

      https://www.toyo.ac.jp/assets/ir/IRoffice_NewsLetter_2023_Vol2.pdf

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 東洋大学の教育― 全国調査との比較

    • URL

      https://www.toyo.ac.jp/assets/about/IRoffice_NewsLetter_2023_Vol3.pdf

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 学生の生活・授業経験・身に付いた能力・満足度

    • URL

      https://www.toyo.ac.jp/assets/about/ir/IRoffice_NewsLetter_2023_Vol4.pdf

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 高等教育研究と大学マネジメント2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi