• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Class improvement by learning analytics using LMS based on academic IR

Research Project

Project/Area Number 18K02740
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology

Principal Investigator

Nishimura Hideo  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (70208221)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords応用倫理 / 技術倫理 / 科学技術と社会 / 教育学 / 教育方法論 / ラーニングアナリティクス(LA) / 学習管理システム(LMS) / ラーニングコミュニティー / 教学IR / LMS / ラーニングアナリティクス / 科学技術者倫理 / 研究倫理 / 科目間連携 / 工学倫理 / 学び合い / LMS / ラーニング・アナリティクス
Outline of Final Research Achievements

The relationship between science, technology and society is a very important theme in modern society. Especially for students of technical colleges, this is a problem that is directly related to their future career. For this reason, Kanazawa Institute of Technology offers "Science and Engineering Ethics" as a compulsory undergraduate course, but the students immediately after the start of the lecture are not motivated for voluntary and autonomous learning. Therefore, in this research, we will use a learning management system (LMS) during class hours and establish a learning community on the Web to build a "learning Community" for learners and teachers in charge of the lecture contents of students. We tried to improve understanding and form motivations for learning. According to the survey results, the evaluation of the students was very high, and it was possible to achieve a great educational effect.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の特徴は、「教育」の原意に立ち返り、単なる知識の伝授ではなく、学習者の自発的、自律的な学習に向けた動機づけに着目し、その改善を図るために近年利用可能になった学習管理システム(LMS)とWebシステムを用いてラーニングコミュニティーを形成、活用したことにある。研究期間の前半は概ね、システムの設計と構築、試用に専念し、最終年度の令和2年度にシステムを活用し、その結果を調査した。結果は当初予想以上に良好であり、教育効果の改善を確認することができた。このような動機づけに着目した教育改善は、高等教育の再活性化と評価向上に資するものである。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Journal Article] 所属研究室の研究倫理プログラム作成とインタラクティブ教材“THE LAB”活用による研究倫理教育の改善2020

    • Author(s)
      西村秀雄
    • Journal Title

      大学教育学会第42回大会発表要旨集録

      Volume: 42 Pages: 168-169

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 金沢工業大学における大学院生を対象とした研究倫理教育について2020

    • Author(s)
      西村秀雄
    • Organizer
      2019年度全国研究公正推進会議
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 科目間連携によって実現するカリキュラムの実質化 ─カリキュラムマネジメントの観点から─2020

    • Author(s)
      西村秀雄
    • Organizer
      令和元年度石川県立看護大学FD研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 科学技術者倫理研究の成果について2020

    • Author(s)
      西村秀雄
    • Organizer
      地方創生里山都市フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 金沢工業大学における大学院生を対象とした研究倫理教育について2019

    • Author(s)
      西村秀雄
    • Organizer
      令和元年度産業・情報技術等指導者養成研修
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「科学技術者倫理」をキーワードとした高校と大学、社会の接続 ―歴史的背景から現状、今後の展望について―2019

    • Author(s)
      西村秀雄
    • Organizer
      私立大学研究ブランディング事業シンポジウム「科学技術者倫理」をキーワードとした高校と大学、社会の接続
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「科学技術者倫理」をキーワードとした技術者倫理 ―STEM教育と高大連携の観点から―2018

    • Author(s)
      西村秀雄
    • Organizer
      平成30年度産業・情報技術者等指導養成(工業B-1)研修
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi